Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

synnytys kammo- käynnistys syynä?

22.01.2012 |

onko muita joilla jäänyt kammo käynnistetyn synnytyksen takia?

esikkoni syntyi itsekseen 40+2,tosikko jouduttiin sitten käynnistämään 42+0 kun ei syntynyt itekseen. Synnytys oli super raju ja hirveät traumat jäi.

Nyt kolmas tulossa ja asia mietityttää kovasti. Pelkopolille pääsen,muttä mitä ne ajattelee siitä että meinaan kieltäytyä käynnistyksestä?!?

miten muut on selvinneet?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä näin päin..

itselläni takana viisi synnytystä. Viimeinen on käynnistety, muut alkaneet itsekseen, ekaa on jouduttu nopeuttamaan lääkkeillä.

Omista synnytyksistäni kipein oli tuo eka, jossa tosiaan puhkaistiin kalvot ja joudutettiin oksitosiinilla. Ilman kunnollista kipulääkitystä. Sen jälkeen olenkin toivonut ettei synnytyksien kulkuun puututtaisi (mikäli mahdollista) lääkkeillä.

Tuo vika käynnistettiin rv 37+ jotain raskaushepatoosin vuoksi. Ilman käynnistystä olisi edessä ollut kohtukuolema. Tämä oli omista synnytyksistäni toiseksi kivuliain, ja jos saisin valita, en ikinä valitsisi käynnistystä. Mutta elävän lapsen synnyttäminen menee kuitenkin etusijalle, olkoon kuinka epämiellyttävää vain minulle.

Oletko koskan ajatellut mitä olisi tapahtunut jos synnytystä ei olisi käynnistetty?

Hyvä silti että pääset pelkopolille juttelemaan. Siellä osataan varmasti käydä tuo edellinen synnytys läpi, ja ne syyyt miksi käynnistykseen päädyttiin.

Vierailija
2/2 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toki minulla vasta yksisynnytys takana, mutta se käynnistettiin rv 39+4 ylävatsa kipujen ja kutinoiden vuoksi ja mielestäni myös tuota raskaushepatoosia epäiltiin, mutta se ei kerinnyt selvitä... Seuraavaa olen menossa synnyttämään toivottavasti lokakuuussa. Ja suorastaan toivoisin, että sekin käynnistettäisiin vaikkapa samojen syiden vuoksi... Koska tietäisin, että vuorokauden sisään käynnistyksestä meillä olisi vauva maailmassa.. Itselläni käynnistettiin ainakin niillä joillakin tableteilla, jotka laitetaan kohdunsuulle, jotka sitä kypsyttävät... Ja minä en ollut auki yhtään ennenkö minulta meni lapsivesi 3:45 yöllä, jonka jälkeen 15min olin 3cm auki ja vajaa 45min olin 5-6cm auki ja klo 5 olen ollut jo 10cm auki, toki kerkesin saada spinaalipuudutteen, mutta kaikki kovimmat supistuksen kerkesin saada ennen puudutetta, koska kerkesin tuntemaan ponnistuksen tarvetta ja se tulee vasta mielestäni siinä vaiheessa kun on sen 10cm auki. Joten mielestäni minulla on jonkinlainen käsitys siitä miltä synnytystuntuu... ja ikäpäivänä enää koskaan minulle ei pistetä spinaalipuudutetta, se oli synnytyksen suurin virhe, ponnistusvaihetta alettiiin oksitosiinilla nopeuttamaan ja voin sanoa, että ponnistin väkisin ja päässä vain takoi, että pakko saada vauva ulos minuun ei imulla kosketa ja niinhän se tapahtui vauva tuli juuri sopivasti ulos ilman imuja. Tästä kokemusta ei jäänyt minkäänlaista kammoa, mutta seuraavaa synnytystä ajatellen olen montaa asiaa fiksumpi...

Mutta kuten tuo edellinekin kirjoittaja kysyi, niiin minä kysyisin kanssa, että mitkä ne vaihtoehdot ovat?

Raskaus menee yliajalle, synnytys ei käynnisty itsestään, et suostu, että synnytyskäynnistetään, istukan toiminta alkaa heikkemään ja vauva kuolee hapen puutteeseen?

vaiko synnytys menee yliajalle, synnytys ei käynnisty itsestään, synnytys käynnistetään(kannattaa keskustella että miten haluaa synnytyksen käynnistettävän, että onko se kalvojen puhkaisu ainut vaihtoehto!, että voisiko esim. jo 41+6 käynnistää niillä tableteilla ettei tarvitsisi 42+0 käynnistää kalvojen puhkaisulla, kun tuo kalvojen puhkaisu on kai toista tai kolmatta synnyttävälle aikasta normaali tapa käynnistää (ei kovin hienotunteista)) syntyy terve, elävä vauva.

jos raskaus menee ylipitkäksi, istukan toiminta alkaa heikkemään ja vauva ei saa tarpeeksi happea, sen takia raskauden ei anneta mennä enempää kuin sen 2 viikkoa ylitse. tai näin olen sen ainakin itse ymmärtänyt.. ja olen kuullut jutun, (syntyi elävä vauva) mutta oli mennyt yliajalle ja ilmeisesti laskettuaika heitti aikasta paljon sitten todellisuudesta niin oli jo istukka kerkenyt alkaa heikkemään että oli kätilö vähän todennut, että ihme että vauva syntyi elossa. (tarinan on kertonut lapsen äiti itse)

Toki jos mahdollista niin kannattaahan sitä verrata, että kuinka paljon kuukautisista laskettu ja ultrasta saatu laskettu aika eroaa toisistaan.. ja onko mitään tietoa mahdollisesta hedelmöityspäivänmäärästä, että heittääkö kuinka paljon noita kolmesta saatu laskettuaika.. niin sillonhan vähän pystyisi vertaamaan sitä, että millon synnytys voisi käynnistyä itsestään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla