apua, selällään nukkumisesta
Kuinka pitkään voi nukkua selällään? Olen kuullut että loppuraskaudessa pitkään selällään maatessa sekä äiti että vauva voivat kärsiä hapenpuutteesta, jos/kun kohtu painaa suuria verisuonia. Mistäs sen sitten tietää milloin se on vauvalle vaaraksi? Ja mikä luetaan loppuraskaudeksi, pari viimeistä viikkoa vai viimeinen kolmannes vai jotain siltä väliltä? Itselläni selällään makaaminen tuntuu hyvälle vielä nykyään(viikkoja 27). Pitäiskö selällään makoilu silti lopettaa ja siirtyä kylkiasentoihin??? Onko kellään tietoa/kokemuksia/suosituksia? Vähän huolestuttaa...
Kommentit (8)
kiitos vastauksesta Kittykatti!
Mites muilla, mille raskausviikoille asti olette pystyneet nukkumaan selällään?
Olin kuullut samaa: loppuraskaudessa ei enää saisi selällään nukkua. Kysyin asiasta Naistenklinikalla rv 28 ja lääkäri sanoi, että tuossa vaiheessa pitäisi selällään makoilua alkaa rajoittaa. Mulla ei vielä tässäkään vaiheessa tule selällään huono olo, mutta en kyllä enää selällään makoile kuin ultratessa. Kysyin kylläkin vielä muutama viikko sitten Naistenklinikalla, että pitäisikö mun alkaa estellä selälleen kääntymistä, sillä välillä aina herätessä olen kierähtänyt osittain selälleen. Ei kuulemma tarvitse, mutta nukkumaan pitäisi käydä kyljelleen.
Oon miettinyt sellaista, että kyllähän huono olo tulee, jos oma verenkiertoni häiriintyy, mutta tuleeko siitä huono olo, jos lasten verenkierto ei toimi kunnolla?
Mia79 ja touhukaksikko rv 35+1
Jos makaat selällään, se kokoon painuva suoni on alaonttolaskimo, joka palauttaa alaruumiista tulevaa verta sydämeen, sieltä keuhkoihin hapettumaan ja taas uudestaan kiertoon. Kohtu (ja sitä kautta istukka) saa verenkiertonsa valtimopuolelta, aortan haaroista. Näitä suonia ei niin vain linttaan painetakaan suonen seinämän paksuuden ja niissä olevan kovan paineen vuoksi. Laskimot ovat ohutseinäisiä ja matalapaineisia, että ne painuvat kasaan tosi vähästäkin. Eli selällä makoilu heikentää ihan ensin äidin verenkiertoa ja äiti tietää asentoaan vaihtaa. Ei vauvaa hengiltä saa sillai, että nukkuu tietämättään autuaasti selällään, itellä on hyvä olla ja vauva siellä nääntyy hapenpuutteeseen....
Vaikka itekin meen nukkumaan kyljelläni, herään tasan joka aamu selälläni raajat sojottaen joka suuntaan =D Eikä tunnu pahalta, vauvakin jumppailee aamuisin niin että napa rutisee =)
Kitty rv 39+4
yhdyn edelliseen, siis asiaan :) Eli ei liene voi selällään makaaminen vahingoittaa lasta, jos äiti kerta voi hyvin. Eihän luonto ole kehittänyt mitään erityistä varotoimenpidettä sitä varten, että jos äiti nukkkuu raskaana ollessaan selällään, niin hän vaarantantaisi lapsensa hengen!
Samaa olen itse pähkäillyt nyt, kun nukkuminen ja asennot alkaa tuottaa kipua ja kolotusta. Selällään nukun ehdottomasti parhaiten!Tietenkin pyörin edes takaisin yön aikana. Toisinaan kuorsaan ja korahtelen niin, että herään itsekkin siihen ja `päivitän´tilanteeni eli vaihdan asentoani selältä kyljelle.
Voi kun pääsisi pian nukkumaan vatsallaan taas ja ilman näitä kolotuksia :)
Mulla oli viime raskaudessa istukka takana, ja johtuiko siitä vai mistä, selällään ei todellakaan voinut maata enää edes puolivälissä raskautta. Heti rupesi huimaamaan ja oksettamaan. Kosmetologi tai hammaslääkärikäynti - no way, nukkumisesta puhumattakaan.
Vatsallaan otti kipeät rinnat vastaan, eli vaihtoehtoja oli tasan kaksi: oikea tai vasen kylki. Kumpikin yhtä huonoja liitoskipujen vuoksi....
Nyt istukka edessä ja rinnat eivät kipeät. Ah onnea, saan nukkua missä asennossa huvittaa ;-))) Nauttikaa siis todella, jos voitte nukkua selällään!
Siis mulla kun selällään makaa. Nyt 27+6 ja mulla alkaa särkeä selkään siis ristiselkään, jos olen pitkään selällään. Samoin jos pää samalla tasolla eli ei tyynyt kunnolla niin alkaa välittömästi närästää -tosi kiva vaiva siinäkin. Mua ei nimittäin ikinä eläissäni ole närästänyt niin nyt on sekin vaiva ilmestynyt selkä- ja lonkkakipujen lisäksi.
Parhaat nukkuma-asennot on mulle kyljellään -niin olen aina nukkunut, joten onneksi se sopii myös näin raskaana ollessa. Tosin lonkkia alkaa särkeä, minkä takia asentoa pitää muutella. Niin joo ja vessassa pitää taas ravata alkuraskauden malliin *huokaa* Kuka muka väitti, että raskaus on ihanaa aikaa? Kamalasti kaikkia vaivoja sanon mää... :-)
Edes neuvolassa kun kuunneltiin sydänääniä en pystynyt makaamaan selällään. Tuli tosi huono olo, pyörrytti ja oksetti yms. Sen olotilan kyllä tunnistaa.
Raskauden aikana voi tehdä kaikkea sitä, mikä itsestä hyvältä tuntuu. Eli jos tunnet vointisi hyväksi selällä maatessa, voit nukkua selälläsi vaikka loppuun asti. Itsekin rötkötän selälläni yhä edelleen, koska se ei tunnu pahalta vaikka laskettuun aikaan on neljä päivää jäljellä =)
On totta, että vauva voi painaa suuria verisuonia tukkoon selällään maatessa. Mutta tiedät sen siitä, että itsellesi tulee ihan ensiksi huono olo, alkaa ahdistaa henkeä ja pyörryttää jne. Tiedät kyllä tasan tarkkaan milloin asentoa pitää vaihtaa, myös unissasi.
Joten ei syytä huoleen, nuku ihan niin kuin haluat ja mikä hyvältä tuntuu. Mahallaankin voi nukkua niin kauan kuin se ei itseä haittaa, anoppini on nukkunut mahallaan vielä laitoksella odottaessaan seuraavan päivän sektiota, koska ei ole kokenut mahakumpua ikäväksi allaan...