Leivän leipominen (vuokaleipä)
Leivon usein sämpylöitä, ne olen paistanut 225 asteessa ja ovat aina onnistuneet. Nyt ostin pitkulaisen vuoan ja tein siihen suunnilleen samanlaisen taikinan. Googletin jonkun ohjeen jossa sanottiin että vuokaleipään jätetään taikina löysemmäksi ja paistetaan 200 asteessa 20-25min.
Leipä kohosi ihan normaalisti ja paistoin sitä varmaan 25min, kurkkasin että on jo nätin ruskea ja otin ulos uunista. Hetken päästä se lössähtikin kasaan ja totesin että on ihan raaka. Laitoin vielä takaisin vähän pienempään lämpöön mutta pilallehan se meni.
Mikäköhän meni pieleen? Taikina oli aika löysää mutta en usko että liian, koska kuitenkin kohosi oikein hyvin. Asteita pitäisi ilmeisesti olla vähemmän, koska leipä oli pinnasta kaunis ja rapea, mutta sisältä raaka. Kuinka te olette tehneet, paistatteko leivän mieluummin sämpylöinä, limpun muodossa vai vuoassa? Missä asteissa ja miten pitkään?
Kommentit (3)
Olen tehnyt usein vuokaleipää tällä ohjeella http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/53581/MEHEV%C3%84%20VUOKALEIP%C…, paistanut tasan puoli tuntia uunin alaosassa ja aina on onnistunut täydellisesti, luulen että on ohjeen ansiota koska olen kyllä onnistunut sössimään useammat leipätaikinat.
Laitan pitkulaisen vuoan noin puolilleen taikinaa (tai ehkä täytän 2/3). Paistan 230 astetta 35 min.
Lisäksi nostan seuraavana päivänä taikinaa kahteen kertaan ja alustan pitkän kaavan mukaan.
Limppuna teen.