Te kätevät emännät ja ideanikkarit, auttaisitteko mua tyttären synttärijuhlapohdinnassa?
Eli tyttären 8-vuotis synttäreitä tässä järkkäilen. Tyttö haluaa ns. leipomissynttärit. Kutsut on jo lähetetty ja kutsuissa mainitaan tästä teemasta, joten vetäytyä en voi.
Tyttöjä on kaikenkaikkiaan 10 (!) ja ikähaitari 7-10-v.
Juteltiin tytön kanssa, että voitaisiin edellisenä päivänä tehdä kuppikakkuja, joita sitten kukin voisi koristella itselleen mieluisaksi. Paljon vaan kuorrutteita, nonparellejä, helmiä, marsipaanikoristeita ja mitä kaikkia roskia niitä nyt marketista löytyykään, leväälleen pöydälle ja siitä vaan luomuksia rakentelemaan. Sanoin, että voin ostaa pipareita, joita voi halutessaan koristella.
Tyttö haluaisi kuitenkin, että voisivat ihan leipoakin. Mutta mitä ihmettä voi leipoa kymmenen tytön kanssa ja saada vielä hallittua tilannekin jotenkuten?
Musta noita kuppukakkuja tai mitä muffinseja nyt ovatkaan, ei kannata niissä juhlissa leipoa, jäähtyvätkin niin kauan, ettei koristeluun ja syömiseen jää kunnolla aikaa. Mutta mitä sitten? Teen pizzataikinan valmiiksi ja tytöt täyttämään omat pizzansa? Siinäkin on vaan ongelmana, että kymmenen syöjän pizzat ei kerralla mahdu uuniin ja taas ollaan aikatauluongelmissa...
Ideoikaa mulle joku setti, mitä tyttöjen kanssa teen. Ideat on ihan kateissa ja sankari odottaa juhliaan kun viimeistä päivää... Mulla on tuskan hiki pelkästä ajatuksesta, että kymmenen sokerihumalaista pikkulikkaa valtaa mun keittiön... Auttakaa mua rakentamaan sellainen paketti, että kaikilla on kivaa ja homma pysyy mutsillakin hanskassa...
Kommentit (6)
pizzahommelia olin tulossa ehdottamaan kuin edellinenkin, eli pieniä pizzoja niin että mahtuu monta uuniin kerrallaan.
Toinen vaihtoehto on leipoa muffinsseja vaikka niin, että teet perustaikinan valmiiksi,ja jokainen saa sekoittaa omaan taikinaansa vaikka mustikoita, vaniljaa, mansikoita, kaakaojauhetta tms, eli päättävät maun itse. Ne mahtuu kerralla uuniinkin sitten.
Lapset voivat itse muotoilla joko piparkakkumuoteilla tai käsin ja koristellakin. En tarkoita piparitaikinaa, vaan jotain esim. kauramurotaikinaa.
Ehdotukseni:
1. a)Leivot kuppikakut valmiiksi, vailla koristelua.
b) jos on rauhallisia lapsia mukana niin anna heidän pursottaa kuppikakkutaikina muotteihin ja paista niitä heidän kanssaan mutta paista silti suurin osa kakuista valmiiksi.
Eli pelkkä koristelu riittää. Ihan tarpeeksi ohjelmaa.
ja jokainen voi tehdä oman pullapoikansa/nallensa/lumiukkonsa. Rusinoita "koristeluun" ja kanamunaa voitelemiseen. Ei tule paljon sotkua, eikä mene kauan ja ai kuinka on juuri paistettu pulla hyvää =)
Teet monta pellillistä kakkupohjia ja leikkaat minikakuiksi.. jokainen saa täyttää ja koristella oman kakkupalansa..
ja laita pieniin kulhoihin aineet joista ottavat kukin omalla lusikalla. Ota yksi-kolme lasta kerralla keittiöön ja muut leikkivät sillä aikaa jtk muuta. Tee pitsoista niin pieniä että niitä sopii ainakin 5 pelille kerralla.