Sain maksukehotuksen. Tarvitseeko tehdä mitään, kun ehdin maksaa laskun ennen kehotuksen saapumista?
Olen vissiin huono googlettamaan, kun en löytänyt tähän vastausta... Maksoin siis laskun kaksi päivää myöhässä ja sitten suht pitkän ajan kuluttua sain maksukehotuksen, jossa siis 5 euron lisä. Tarvitseeko minun tehdä asian suhteen jotain vai voinko vaan antaa olla? Kiitos!
Kommentit (18)
Anna olla vaan. Yleensään niissä lukeekin ensimmäisissä kehotuksissa että jos asia on jo hoidettu niin maksukehotus on tarpeeton. Joskus voi tosiaan olla joku myöhästymislisä joka pitäisi maksaa jos on päivänkin myöhässä (harvinaista, mutta jossain puhelin tms laskuissa tai lainaerissä voi näin olla) mutta kyllä siitä tulee erillinen lasku jos huomaavat että se on maksamatta vielä.
Anna olla vaan. Yleensään niissä lukeekin ensimmäisissä kehotuksissa että jos asia on jo hoidettu niin maksukehotus on tarpeeton. Joskus voi tosiaan olla joku myöhästymislisä joka pitäisi maksaa jos on päivänkin myöhässä (harvinaista, mutta jossain puhelin tms laskuissa tai lainaerissä voi näin olla) mutta kyllä siitä tulee erillinen lasku jos huomaavat että se on maksamatta vielä.
Itse laskutusasioita työkseni selvitän. Arvaapa monestiko asiakas on maksanut alkuperäisen laskun myöhässä virheellisellä viitenumerolla jolloin maksu ei kohdistu laskulle. Raha menee yrityksen tilille mutta kun ei voida millään tietää parista miljoonasta asiakkaasta kuka sen rahan meille maksanut. Lähetetään maksukehotus johon asiakas ei reagoi, lasku menee perintään ja sitten onkin jo isompi soppa kyseessä. Etsitään se asiakkaan suoritus, kohdistetaan laskulle ja peritään perintä jne.
Eli kyllä kannattaa soittaa ja varmistaa että onhan raha varmasti tullut.
Minä maksan laskuja kroonisesti myöhässä. Eli se, että tulee huomatuslasku just sen jälkeen kun olen maksanut alkuperäisen laskun, ei ole yhtään tavatonta. (Kyllä, tiedän, ei ole fiksua asioiden hoitoa, mutta näin nyt on.)
Koskaan ei ole perintään asti mennyt tuossa kohtaa maksettua laskua.
Toki soittaminen ei ole huono idea, mutta suurimmalla osalla firmoista kyllä näyttävät laskut kohdentuvan oikein.
Minä maksan laskuja kroonisesti myöhässä. Eli se, että tulee huomatuslasku just sen jälkeen kun olen maksanut alkuperäisen laskun, ei ole yhtään tavatonta. (Kyllä, tiedän, ei ole fiksua asioiden hoitoa, mutta näin nyt on.)
Koskaan ei ole perintään asti mennyt tuossa kohtaa maksettua laskua.
Toki soittaminen ei ole huono idea, mutta suurimmalla osalla firmoista kyllä näyttävät laskut kohdentuvan oikein.
ei siinä mitään jos maksat laskun myöhässä OIKEAA VIITENUMEROA käyttäen jolloin suoritus kyllä menee laskulle ja asia ok. Mutta jos sun laskussa on viitenumero 1234 ja sä näppäilet 1235, niin ei se raha ikinä kohdistu siihen laskuun, vaan lasku jää avoimeksi. Eikä me oikeasti voida tietää kuka sen maksun teki. Hirveän suuri osa asiakkaista näppäilee vääriä viitenumeroita, osa jopa vääriä tilinumeroita. Ihan millä sattuu summilla.
Ja sitten vielä pöljät ihmettelevät miksi lasku on mennyt perintään tai jopa ulosottoon.
Ymmärrätkö nyt vai vieläkö väännän rautalangasta?
Mutta eihän se perintäsoppa ole asiakkaan ongelma, vaan ihan vaan teidän - laskutuksen - ongelma. Perintä on ollut aiheeton, asiakas voi sen todistaa siinä kohtaa kun saa perintätoimistolta yhteenoton.
Ihan yhtä hyvin AP voi tarkistaa tililtään, että menihän tilinumero ja viitenumero maksaessa oikein.
Katsoin nettipankista, että tilinumero ja viitenumero täsmäävät saamaani laskuun, joten jos he ovat antaneet virheelliset numerot, ei se voi olla minun vikani. Sikäli kyllä ihmettelen, että heidän tiedoissaan maksuni ei näkynyt vielä 5 päivää maksamisen jälkeen.
Sitä lähinnä pohdin, että pitäisikö minun maksaa se 5 euron huomautusmaksu, kun kuitenkin maksoin laskun huimat 2 päivää myöhässä. Luulisi tässäkin asiassa löytyvän joku firmojen yhteinen käytäntö tai jopa laki, mutta ilmeisesti se vaihtelee.
yrityksellä on oikeus sulta periä se 5e maksukehotusmaksu koska maksoit laskun myöhässä. Mutta moni yritys hyvittää asiakaspalvelullisista syistä tuon 5e pois, varsinkin jos laskun maksu oli vain 2 päivää myöhässä.
Eikä yritys ole sulle antanut mitään virheellisiä numeroita, vaan kyse olikin siitä jos olet vahingossa näppäillyt väärät viitteet ja tilinumerot. Usko pois kun kerron että ainakin 60% niistä asiakkaista, jotka maksavat laskuja myöhässä millä sattuu tiedoilla, on sitä mieltä että he ei ole tehneet mitään väärin.
Aina kannattaa oma selkä varmistaa. Ja jotain häikkää täytyy olla jossain jos suoritus ei ole näkynyt 5pv maksun jälkeen.
Mutta eihän se perintäsoppa ole asiakkaan ongelma, vaan ihan vaan teidän - laskutuksen - ongelma. Perintä on ollut aiheeton, asiakas voi sen todistaa siinä kohtaa kun saa perintätoimistolta yhteenoton.
Ihan yhtä hyvin AP voi tarkistaa tililtään, että menihän tilinumero ja viitenumero maksaessa oikein.
jos asiakas ei tarkista mitä tietoja näppäilee laskuja maksaessaan, vaan näppäilee virheellisiä, niin tottakai se on asiakkaan ongelma. Jos lasku maksetaan yritys A:n tilille vaikka piti maksaa yritys B:N lasku niin meinaatko että vika on yritys B:n? Virheellisessä viitenumerossa ei sen sijaan ole muuta ongelmaa kuin aiheuttaa lisätyötä, jonkun pitää se suoritus etsiä ja kohdistaa laskulle. Ja perua se perintä.
Maksullista maksumuistutusta ei saa lähettää ennen kuin lsuoritus on 14 vrk myöhässä
Itsekin luin tämän jostain kuluttajasuojalautakunnan sivuilta ja pisti vähän ihmetyttämään. Tässä tapauksessa on odotettu viikko.
Ja siis tosiaankin tarkistin moneen kertaan, että olen todellakin näppäillyt yrityksen antaman tilinumeron ja viitenumeron ihan oikein, joten näppäilyvirheestä omalla kohdallani ei ole kysymys :)
Ja kerran olen laittanut tilinumeron väärin, mutta sekin suoritus meni kyllä oikeaan firmaan mutta eri osastolle. Joten kerran olen soittanut ja oikaissut. kaikki muut maksut ovat menneet oikein. Eli n. 10 laskua kuuussa 17 vuoden aikana tekee aika paljon. Viitenumeron väärin laittamista ei ole tapahtunut.
40% prosenttiin joka katsoo tiedot tarkasti ehkä jopa tarkistat vielä ennen lopullista hyväksymistä mitä tulikaan kirjoitettua. Sitten on ne yhdet ja samat tyypit jotka soittaa joka kuukausi ihan varmasti maksaneensa laskun ja miksi muka taas on tullut kehotus. Näitä on hyvin usein.
Eikä se ole pieni murhe ihmisellä jos luottotiedot menee.
Eikä yritys ole sulle antanut mitään virheellisiä numeroita, vaan kyse olikin siitä jos olet vahingossa näppäillyt väärät viitteet ja tilinumerot. Usko pois kun kerron että ainakin 60% niistä asiakkaista, jotka maksavat laskuja myöhässä millä sattuu tiedoilla, on sitä mieltä että he ei ole tehneet mitään väärin.
Uskon kyllä, että ihmiset väittävät, etteivät taatusti ole virhettä tehneet :) Nyt kuitenkin siis tarkistin uudelleen vielä tänään moneen kertaan, että numerot olivat samat kuin laskussa. Joten se, ettei maksu vielä 5 päivän päästä näkynyt heillä, johtui jostain muusta.
Sain äsken vastausviestin yritykseen lähettämääni sähköpostiin. Siinä todettiin suoritukseni näkyvän heidän tilillään ja asian olevan ok. Oli kyllä nopea vastaus :)
Olen joskus miettinyt, kuinka hankalaa lukihäiriöisille ihmisille täytyy olla kirjoittaa järkyttävän pitkiä viitenumeroita ja nyt kun tilinumerotkin pitenivät. Siinä tapauksessa, että numerot vaihtavat silmissä paikkoja keskenään, tarvitsee varmaan hankkia kotiin sellainen laskun viivakoodin lukija ;)
Kiitoksia vastauksista!
että sekä pankkien tilinumeroissa että viitenumeroissa se viimeinen numero on tarkistenumero jolla järjestelmä tarkistaa onko kaikki syötetty oikein. Ja kyllä se järjestelmä ilmoittaa onko syötetty väärin (eli tarkistenumero ei täsmää) että aika mielenkiintoisella tavalla saa kyllä syöttää väärin jos saa nuo erottamaan...
Jos olet tarkistanut laskun tiedot ja nettipankkisi ja tiedot täsmäävät, niin uskon sua kyllä. Eihän sulla ole mitään syytä mulle valehdella. Mutta jos suoritus ei ole näkynyt 5pv maksun jälkeen, niin jossain on jotain häikkää, kannattaa olla yhteydessä yritykseen. Voihan olla että yrityksen omissa systeemeissä on jotain... Sun on kuitenkin tässä vaiheessa paljon helpompi selvittää asia ja todistaa että lasku on maksettu, kuin odottaa että lasku pahimmillaan menee perintään. Vaikka itse tiedätkin että lasku on maksettu oikeilla tiedoilla, mutta aiheuttaahan se stressiä miettiä että hitto jos tässä perinnässä onkin perusteita tai jotain. sulle itselle helpompaa tietää varmasti kuin maalailla kauhukuvia että entä jos...
että sekä pankkien tilinumeroissa että viitenumeroissa se viimeinen numero on tarkistenumero jolla järjestelmä tarkistaa onko kaikki syötetty oikein. Ja kyllä se järjestelmä ilmoittaa onko syötetty väärin (eli tarkistenumero ei täsmää) että aika mielenkiintoisella tavalla saa kyllä syöttää väärin jos saa nuo erottamaan...
se että hyvin usein tulee näitä että on näppäilty väärä viitenumero ja se on mennyt läpi. Pankkikohtainen ero? Tai Tai jos asiakas on onnistunut käyttämään jotain viitenumeroa joka on jonkun toisen asiakkaan laskussa.
Itse muistan nuoruudessa kun maksoin jotain laskua ja väärä viitenumero, ainakin Osuuspankki herjasi heti, mutta minun kohdalla tuota ei ole sattunut 10 vuoteen. Ehkä sitten olen oppinut näppäilemään numerot kerralla oikein?
Sain mielestäni täysin kyseenalaisin perustein määrätyn pysäköintimaksun, josta tein reklamaation. Tätä firma ei ottanut huomioon. (Muutenkin yksityinen parkkibisnes on ilmeisen kyseenalaista hommaa.) Päätin kuitenkin, että maksan maksun. Teen sen kuitenkin ilman firman laskussa olevaa viitenumeroa. Lain mukaan viitenumeron käyttö ei ole pakollista. Maksan vielä pienissä erissä, kuitenkin eräpäivään mennessä ja täytenä. Jos minulle tulee maksukehotuksia, en aio niitä maksaa, sillä oman pankkini tositteiden perusteella voin tarvittaessa osoittaa, että olen maksanut summan ajallaan.
Jotkut vaativat että sun pitää maksaa vielä se 5e lisä, joissakin firmoissa ehkä hyvittävät maksukehotusmaksun pois.