Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ihan järkyttynyt katsellessani ystävän käytöstä, joka on juuri saanut lapsen!!

Vierailija
19.01.2012 |

Ihan käsittämätöntä, miten itsekäs ihminen voi olla. Tämä kyseinen ystävä (27v) on aina ollut tällainen, mutta ajattelin sen äiteyden myötä lähtevän pois, mutta ei, se vain paheni!!

Eli hän käskee muita tekemään koko ajan kaiken. Mies tekee aivan kaiken, käy töissä, tekee ruoat, tuo ystävälleni juomaa sohvalle kun hän huutaa, siivoaa, vaihtaa vaipat (ystäväni ei niihin koske) ja ystäväni ei tee itse mitään muuta, kuin imetä! Siis aivan käsittämätöntä! Ja mies suostuu tähän kaikkeen, mikä on eriskummallista. Eikä se jää vain mieheen, vaan hän myös passittaa vanhempansa tekemään kaiken puolestaan.

Nyt te varmaan ajattelette, että miksipä ei käyttäisi tilaisuutta hyväkseen, kun mies on niin kiltti. Mutta mielestäni jos mies tuo taloon elannon, ja vaimo hyvävointisena on päivät pitkät vauvan kanssa kotona, eikö hänen omatuntoaan pitäisi yhtään kolkuttaa, kun mies töiden jälkeen (ja välissä) alkaa tekemään ruoat, siivoamaan, vaihtamaan vaippaa yms.

Tekisi mieli joskus sanoa tästä, mutta olen itse vähän ujon puoleinen, enkä toisaalta haluaisi puuttua muiden elämään..Kummastuttaa vaan. Muilla tällaisia tuttavia?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaytos voi saada vauvan?

Vierailija
2/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaytos voi saada vauvan?

_ystävän_käytöstä

Onneksi taas takerrutaan olennaiseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävälläsi on vaikeita elämänhallinnan puutteita ja ehkäpä kasvatuksen seurauksena psyykkistä häiriöitymistä. en usko että hän itsekään voi hyvin kun on noin riippuvainen muiden avusta, ja käyttää sitä noin häikäilemättömästi hyväkseen. Ystävällesi olisi psyykkisesti, oman ja lapsenkin tulevan terveyden kannalta kovin tärkeää joutua vastaamaan enemmän ja ottamaan vastuuta, tekemään kurjia hommia jne. Ilmeisesti hänet ol lellitty pilalle ja varmasti kyös sisimmäsään huonovointiseksi. tämän päättelen siitä et vanhemmatkin käyttäytyy noin.

Älä ota itsellesi taakkaa tuosta!! Et voi ihmeitä tehdä, vaikka perheessä onkin pielessä moni juttu. Minulle tulee mieleen,että ainoa tapa päästä eteenpäin olisi että miehensä ottaisi tilanteen puheeksi , jos nyt vaikka ihan ensimmäiseksi, jossakin kriisipuhelimessa. Hän saisi hyvää peilikuvaa sieltä miten epäterveesti hänen vaimonsa käyttäytyy. ja toivottavasti tukea ja ymmärrystä alkaa käyttää enemmän itsekästä tahtoaan. Ymmärrän ,että mies tuo juotavaa kun äiti imettää, mutta kokonaisasetelma kuullostaa todellakin aivan epäterveeltä toiminnalta.

Vierailija
4/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ajan teettää kaiken miehellään. Meillä mies monesti auttaa minua kun on ystävä kylässä ja katsoo vauvaa, että saan jutella ja laittaa kahvit yms..

Älä ap ota huolta toisten tilanteesta, eiköhän mies osaa itsekin sanoa vaimolleen jos joutuu katsomaan lastansa liikaa, ehkä hän haluaakin. Onhan tuo tietysti ihme jos miesparka töiden jälkeen ruuankin itse valmistaa, se edes voisi olla valmiina tai vaimo voisi sen laittaa miehen katsoessa lasta..mene ja tiedä!

Vierailija
5/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävälläsi on vaikeita elämänhallinnan puutteita ja ehkäpä kasvatuksen seurauksena psyykkistä häiriöitymistä. en usko että hän itsekään voi hyvin kun on noin riippuvainen muiden avusta, ja käyttää sitä noin häikäilemättömästi hyväkseen. Ystävällesi olisi psyykkisesti, oman ja lapsenkin tulevan terveyden kannalta kovin tärkeää joutua vastaamaan enemmän ja ottamaan vastuuta, tekemään kurjia hommia jne. Ilmeisesti hänet ol lellitty pilalle ja varmasti kyös sisimmäsään huonovointiseksi. tämän päättelen siitä et vanhemmatkin käyttäytyy noin.

Älä ota itsellesi taakkaa tuosta!! Et voi ihmeitä tehdä, vaikka perheessä onkin pielessä moni juttu. Minulle tulee mieleen,että ainoa tapa päästä eteenpäin olisi että miehensä ottaisi tilanteen puheeksi , jos nyt vaikka ihan ensimmäiseksi, jossakin kriisipuhelimessa. Hän saisi hyvää peilikuvaa sieltä miten epäterveesti hänen vaimonsa käyttäytyy. ja toivottavasti tukea ja ymmärrystä alkaa käyttää enemmän itsekästä tahtoaan. Ymmärrän ,että mies tuo juotavaa kun äiti imettää, mutta kokonaisasetelma kuullostaa todellakin aivan epäterveeltä toiminnalta.

Hänet tosiaan on varmaankin lellitty lapsuudessa ainoana lapsena vähän pilalle..Voisin tosiaan olla yhteydessä mieheen, ihan vain vinkvink. Lapselle ei ole kovinkaan hyvä malli tällainen käyttäytyminen.

Ja tiedän, että tämä on aivan päivittäistä, ei vain vieraan läsnäollessa tapahtuvaa.

-ap

Vierailija
6/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lapsen syntymän jälkeen pari kuukautta aivan poikki, episiotomiahaava oli julmetun kipeä ja minulla oli anemia, joka aiheutui verenhukasta synnytyksessä. Lisäksi oli baby blues ja vaikka olin tosi onnellinen lapsesta ja kaikki meni ihan hyvin, niin silti tarvitsin miestä ensimmäisen kuukauden ihan vaan laittamaan ruokaa ja auttamaan kotona. En olisi voinut kuvitellakaan esim imuroivani, niin kipeä olin.

Ja ystäväsi "vaan" imettää. Kuule imetys voi viedä vastasyntyneen kanssa jopa kahdeksan tuntia päivässä, ja se väsyttää äitiä kun yölläkin heräillään... toki tilanne muuttuu kun vauvalla alkaa olla päivärytmi( joskus 3-4 kk iässä) ja äiti alkaa olla toipunut synnytyksestä, ja sitten on vaan äidinkin jaksettava pestä pyykkiä, siivota ja tehdä ruokaa eikä vaan pyytää muita tekemään kaikki.

Vierailija
7/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten tienaa oman osuutensa. Ja mistä sinä hänen kuntonsa tiedät? Tai valvomisen määrän? Tai sen mitä hän tekee? Tarkkailetko siellä yötä päivää 24/7?

Vierailija
8/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että se äiti ei valita oloaan ja väsymystään ja kipuja ja unettomia öitä ei tarkoita, että hän olisi hyvässä kunnossa ja täysissä voimissa!

Ja joo, minäkin passautin, mutta jos en olis passauttanut ja komennellut niin ukko olis istunut ja odottanut valmista ja touhunnut omiaan. Kyllähän äiti yhden vauvan hoitaa... niinpä niin. Mitäs se isä sitte tekee? Ei mitään!!

Vierailija
9/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla "ystävät" käyttäytyy. Siis jatkuvaa pahantahtoista kyyläämistä, asioihin sekaantumista ja selän takana haukkumista!

Vierailija
10/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauva kakkaa miehen työpäivän aikana, niin ei vaihda vaippaa vauvalle? Soittaako miehen kotiin vaihtamaan vai onko ne rouvan vanhemmat hälytysvalmiudessa koko ajan?

En minäkään ihan noin laiska ole... Saan sentään ruoat tehtyä, pyykit pestyä ym. miehehn työpäivän aikana.

Vierailija
11/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan poikki ja yöt menee imetyksen takia valvoessa, vauva saattaa olla itkuinen tai imetyksen aloitus hankalaa. Ei kannata tuomita. siinä vauvan ollessa puolen vuoden luulisi jo alkavan helpottaa.

Vierailija
12/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla "ystävät" käyttäytyy. Siis jatkuvaa pahantahtoista kyyläämistä, asioihin sekaantumista ja selän takana haukkumista!

Näitä "ystäviä" on palsta pullollaan joka ikinen päivä.

Vierailija
13/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan muita:

- Tottahan tuore äiti vaihtaa vauvalta vaipan, kun mies on töissä. Voi vaihtaa sillä välin helposti puolenkymmentä kakkavaippaa, kun pieni vauva voi kakata koko ajan.

- Tuore äiti ei välttämättä ole huippukunnossa, vaikka pystyisikin normaalisti seurustelemaan kanssasi sohvalla. Minulla ainakin repeytymiin tulleet tikit sattuivat niin hemmetisti, että nimenomaan ylösnousu ja alas istuutuminen sattuivat.

- Kenties heillä on nämä roolit vierailijoiden ollessa. Jos taas miehelle tulee kavereita kylään, niin silloin tämä lapsen äiti hoitaa muita hommia ja antaa miehen seurustella. Meillä ainakin näin. Varmaan minun kaverini ja sukulaiseni luulevat, etten koskaan tee mitään.

Vierailija
14/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mieheltä ja äidiltä odottaisi että jo 3kk päästä synnytyksestä palattaisiin työelämään ja isä ottaisi johdon vauvan kasvatuksessa. Vauvavaiheen voi ihan hyvin jakaa puoliksi. Ei naista tarvitse enää alistaa. Äitiysaikana nainen menettää järkyttävästi eläkkeisssä ja työkokemusta ei kerry.

Järkevät tasa-arvoiset pariskunnat jakaa vauva-ajan yhdessä. Järkevin jako olisi 5kk äidin kanssa ja 7kk isän kanssa. Miehillä on muutenkin hyvät tulot että saisivat antaa naisille jalansijaa työmaailmassa.

5kk vauva kykenee jo itse syömään kiinteitä ja pian pottailukin käy ajankohtaiseksi. Eikä rintaruokintaakaan tarvitse enää jatkaa. Maitoa voi toki kerätä työpäivänkin aikana ja pullottaa sitä.

Moni nainen vain jättäytyy laiskuuttaan kotiin miehensä elätettäväksi ja anastaa isältä tärkeää vauva-aikaa.

Vierailija
15/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin molempien vastasyntyneiden kanssa meno on ollut juuri tuollaista. Imetykseen menee yllättävän paljon aikaa. Varsinkin nuorempi oli oikea tissitakiainen. Joskus laskin, että vuorokaudessa saatoin lähemmäs 10 tuntia olla vauvan kanssa imetyspuuhissa.

Kyllä synnytyksestä toipumiseen voi mennä aikaa vaikka kuinka kauan, siihen päälle vielä sitten imetys, joka vie aikaa ja voimia. Meillä alkuun mies teki melkein kaikki kotityöt ekat 1-2 kuukautta molempien lasten kohdalla.

Ja onhan se äiti lapsen kanssa yksin kun mies on kotona. Silloin vaihdetaan vaippaa, hoidetaan muutenkin vauvaa ja usko tai älä, varmasti jotain kotityön poikasta on silloinkin tehtävä.

Vierailija
16/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika oudon ja ikävän kuuloinen tilanne, mutta siltikään se ei kuulu ap:lle pätkän vertaa. Kukin hoitakoot oman elämänsä kuten haluaa, muilla ei sihen ole nokan koputtamista. Kyllä se mies sille vaimolleen vastaan sanoo, jos haluaa, ei ap:n tarvitse sitä alkaa puolustamaan. Menee vaan välit poikki teillä, jos alat ap päätäsi aukomaan...

Vierailija
17/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävän monille tuntuu olevan vaikeaa saada otsikoinnit menemään oikein:

-Olen ihan järkyttynyt katsellessani ystävän käytöstä, joka on juuri saanut lapsen!!

-Olen ihan järkyttynyt katsellessani juuri lapsen saaneen ystävän käytöstä!!

Vierailija
18/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ystäväsi kertonut, että hän tai miehensä kokevat ongelmaksi sen että mies tekee kaiken. Entä onko naisen vanhemmat kokeneet ongelmaksi passaamisen?

Jos järjestely on heille kaikille ok, niin ei kai sen pitäisi sinullekaan olla ongelma. Onhan monia perheitä joissa nainen pyörittää koko arjen ja mies _vain_ käy töissä. Pienen vauvan imetys voi helposti peitota tavallisen kasista neljään - duunin haastavuudessaan, sitovuudessaan, raskaudessaan jne. Etenkin jos on koliikkivauva, tai muuten vain rinnalla asuva yksilö tai jos on yövalvottava tapaus, niin päivälläkään ei vaan paukkuja pienen lapsen äidillä välttämättä riitä. Eikö imetys ole tässä vaiheessa parasta mitä vauvalle voi tarjota. Äidin häiriötöntä hoivaa ja läheisyyttä, rintaa. Eikö kyseinen äiti ja miehensä sekä isovanhemmat turvaa toiminnallaan juuri vauvan etua?

Ihmettelijöiolle tiedoksi, että kyllä, meillä myös mies passaa ja tekee päivätöitä, enkä enää edes imetä. Ei kuitenkaan perustu siihen että hänen täytyisi passata, että sitä edellytettäisiin, tai että tekisi sen vastentahtoisesti. Hän vain on toimelias ja aktiivinen, eikä tilanteessa ole mitään ongelmaa kenellekään, ellei sitten meillä vierailevat ihmiset koe ongelmaksi perheemme järjestelyä ;)

En ihan ymmärrä mistä ap on huolissaan, siitäkö ettei ystävänsä saa konkreettia kädenjälkeään näkyviin vaikka lattiaa moppaamalla? Noin pienen perheen kotityöt ovat lopultakin niin vähät, että tokkopa se rasittaa sen kummemmin isäntää vaikak kaiken tekeekin. Eri asia jos vanhempia lapsia on ennestään vaikka kaksikin.

Vierailija
19/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet vähän rajaton, jos tuo vaivaa sinua urakalla.

Olen varma, että ystäväsi vaihtaa vaippoja kun mies on töissä.

Nyt kun asiaa ajattelen, niin esikoisen vauva-ajan alussa (ehkä 0-2kk) mies teki meilläkin suuren osan kotitöistä, ruoista jne. Siivota ei tainnut oikein kumpikaan. Olin myös hormoneista sekaisin ja taisin tiuskia miehelle turhasta. Käsittääkseni tuo on aika yleistä ja meni kyllä ohi aika pian. Pidän itseäni normaalina ihmisenä, en mitenkään itsekkäänä tai komentelijana.

Vierailija
20/21 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lapsen syntymän jälkeen pari kuukautta aivan poikki, episiotomiahaava oli julmetun kipeä ja minulla oli anemia, joka aiheutui verenhukasta synnytyksessä. Lisäksi oli baby blues ja vaikka olin tosi onnellinen lapsesta ja kaikki meni ihan hyvin, niin silti tarvitsin miestä ensimmäisen kuukauden ihan vaan laittamaan ruokaa ja auttamaan kotona. En olisi voinut kuvitellakaan esim imuroivani, niin kipeä olin.

Ja ystäväsi "vaan" imettää. Kuule imetys voi viedä vastasyntyneen kanssa jopa kahdeksan tuntia päivässä, ja se väsyttää äitiä kun yölläkin heräillään... toki tilanne muuttuu kun vauvalla alkaa olla päivärytmi( joskus 3-4 kk iässä) ja äiti alkaa olla toipunut synnytyksestä, ja sitten on vaan äidinkin jaksettava pestä pyykkiä, siivota ja tehdä ruokaa eikä vaan pyytää muita tekemään kaikki.

Sinäkään et lukenut viestäni. Sanoin, että on toiminut näin AINA, myös ENNEN raskautta. Ja imetys sujuu tosi hyvin.

-ap