Imetys ja äiti leikkaukseen APUA/Kokemuksia??
Olen menossa sappikivileikkaukseen ja kotona lapset pian 3v ja 5kk.
Leikkaus tehdään päiväkirurgisella osastolla nukutuksessa eli aamulla sinne ja illaksi kotiin. Huolenaiheenani onkin imetys. Olen osastolla jutellut asiasta ja saanut tietoa että voisin illalla imettää, mutta se kuulostaa jotenkin oudolta. Eli saan nukutuslääkkeitä ja leikkauksen aikana tietysti puudutuslääkkeitä, pahoinvointilääkettä, heräämislääkettä. Sanottiin että riittää kun äiti ennen kotiin lähtöä pumppaa rinnat tyhjiksi ja sitten voisi illalla kotona normaalisti imettää. Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa asiasta???
Haluaisin kyllä uskoa saamaani tietoa, mutta jotenkin se vaan tuntuu kummalliselta että niin pian saisi imettää. Meille se tosin olisi hyvä asia koska 5kk poikamme ei tuttipulloa huoli, hörpsäytysmukista menee onneksi jonkin verran maitoa.
Kommentit (5)
Auris,
suosittelen, että sinäkin soitat tuonne teratologiseen tietopalveluun (yhteystiedot edellisessä viestissäni). Sieltä löytyy ajantasaisin tieto lääkkeiden käytöstä raskauden ja imetyksen aikana. Saamasi ohjeistus 24 tunnin imetystauosta saattaa saamiesi lääkkeiden kanssa olla tarpeen, mutta kyse voi olla myös siitä, että ohjeistuksen antanut lääkäri ei ole perehtynyt imetysasioihin ja antaa siksi ohjeen "ylipitkästä" imetystauosta. Imetyksen kieltäminen lääkityksen aikana myös silloin, kun siihen ei olisi tarvetta, on valitettavan yleistä, koska lääkärit eivät ole perehtyneet imetysasioihin eivätkä varmista asioita teratologisesta (kaikki eivät varmaan edes sen olemassaolosta tiedä).
...eli multa leikattiin nielurisat nukutuksessa kakkosen ollessa 5 kk. Imetin minakin tosiaan vauvaa viela samana iltana, laakarien luvalla. En edes joutunut pumppaamaan. Kipulaakityksen kanssa oli rajoituksia, eli parasetamoli ja/tai parasetamoli/kodeiini kay, naproxeniakin sain mutta sita ei saanut pitkaan kayttaa. Tosiaan tuo teratologinen tietopalvelu on kullanarvoinen tietolahde, sielta saat asiantuntija-apua, mutta ajattelin vain kertoa etta on tasta ihan omakohtaista kokemustakin. Niin, ja pojalle ei siis ollut tasta mitaan seuraamuksia. Tsemppia leikkaukseen!
saat asiaan varmistuksen, jos epäilet hoitohenkilökunnalta saamiasi ohjeita. Sieltä löytyy ajantasaisin tieto lääkkeiden vaikutuksesta raskauden ja imetyksen aikana ja kysyä saavat myös ihan yksityishenkilötkin. Puhelinnumero on (09) 471 76 500 ja kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12. http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437
Itselläni ei ole leikkauksista kokemusta, mutta saamasi ohjeistus kuulostaa kyllä ihan järkevältä (olen siis aiheesta vain jotain lueskellut). Kannattaa kuitenkin varmistaa asia tuolta teratologisesta, että sinun ei tarvitse pohtia ohjeistuksen oikeellisuutta ja voit hyvillä mielin imettää.
Soitin ja sain vastauksia! Kiitos vihjeestä. En ollut koskaan tuosta kuulluut.
Imetys on illalla jo turvallista, nuo käytettävät lääkkeet kuulemma haihtuvat verenkierrosta suht nopeasti.
Toki keskustelu oli käyty jo kesäkuussa, mutta minulla asia nyt ajankohtainen. Menen myös sappikivileikkaukseen, joka päiväkirurgisesti tehdään. Meillä myös 5kk ikäinen vauva. Sain tietää viikon kuluttua tehtävästä leikkauksesta, ja nyt meillä harjoitellaan Tuttelin syöntiä pullosta. Tänään mennyt 30ml + 40ml + 70ml.
Ihmettelen vaan alkuperäisen kommenttia siitä, että jo illalla saisi imettää kun aamupäivällä on tmp tehty. Minulle sanottiin, että 24h pitää olla imettämättä tmp:een jälkeen. Mikähän on totuus.
Olen tyytyväinen, että tyttö on alkanut huolia pulloa, mutta se leikkauksen jälkeinen yö mietityttää, että mitenköhän suopuu pullolle yöllä, kun rintaa on tottunut saamaan x2 öisin.
Jos AP näkee tämän viestin, olisi kiva kuulla miten hänen leikkauksensa meni, ja miten vauvan kanssa meni.
T: Auris