Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Millaisia ohjelmistoja käytetään tutkimusten teossa?
18.01.2012 |
Siis tietokoneohjelmistoja? Onko hankalia omaksua?
Kommentit (2)
Lähinnä kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusasetelmia varten mietin :)
ap
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Mutta mulla (luonnontieteilijä) iso osa tutkimuksen tekemisen aikaisista jutuista hoituu Excelillä ja Wordillä. Tulosten laskenta tehdään tilasto-ohjelmilla (mulla lähinnä SAS, jotkut meidän alalla käyttää myös SPSS- tai R-ohjelmistoja). Raportointi tietysti Wordillä + kuvien piirtoon käytän pääosin Exceliä. Joihinkin tieteellisiin sarjoihin pitää tosin tehdä kuvat niiden nimeämillä piirto-ohjelmilla.
Minulle noista SAS on ollut se vaikein, mutta kyllä siinäkin ne omat koeasetelmat ja niiden vaatimat analyysit tulee tehdessä tutuksi. Käytän EG-sovellusta, joka on graafinen liittymäpinta SAS:iin, ei tarvii osata koodia niin paljon, vaan hommasta selviää pääosin valikoiden käytöllä.
Silti pakko todeta, että kyllä ainakin empiirisessä tutkimuksessa usein muut seikat (koejärjestelyt, poikkeavat tai puuttuvat havainnot, kokeiden osittainen epäonnistuminen ja "jämä"aineistojen hyödyntämismahdollisuudet) ovat vaikeampia sisäistää ja hallita kuin ohjelmistot. Ohjelmistoja oppii käyttämään, jos tajuaa, mitä on tekemässä.