Olen 35-vuotias enkä osaa vieläkään kuoria appelsiinia.
Miten siitä saa kauniita viipaleita? Onnistun joka kerta vain rähmäämään pöydän ja vaatteet mehuroiskeisiin, viipaleet repeytyvät, kuori irtoaa sentti kertaa sentti palasina.
Kommentit (13)
mutta kuoret olen oppinut tässä muutama vuosi sitten kuorimaan aika näppärästi.
Oln kaverin Tupperware-kutsuilla ja sieltä sain sellaisen "kuorimen". Olin ihan puulla päähän lyöty, että miten sellainen tikku voi toimia, mutta toisella päällä tehdään ympyrä appelsiinin toiseen päähän.
Stten toisella päällä viipaloidaan sieltä ympyrästä käsin n. 4-5 viiltoa alas.
Ja ensin irroitetaan se ympyrä eli lakki ja sitten ne viillot, niin huvin lähtee.
Mutta se viipalointi on sitten eri tarina.
terv. yksi 36v
että kuori irtoaa hedelmästä.
Tee sitten hedelmäveitsellä viiltoja kuoreen, ei vain neljä lohkoa vaan esim. 8. Ei hedelmälihaan asti. Poista ne yksi kerrallaan ja vielä veitsen avulla loput valkoiset rähmäleet.
että kuori irtoaa hedelmästä.
Tee sitten hedelmäveitsellä viiltoja kuoreen, ei vain neljä lohkoa vaan esim. 8. Ei hedelmälihaan asti. Poista ne yksi kerrallaan ja vielä veitsen avulla loput valkoiset rähmäleet.
pakko hakea appelsiinia.
mutta teen aina joko liian syviä (jolloin viipale halkeaa) tai liian matalia (jolloin jää kauheesti sitä valkosta). Eikä kuori irtoa kokonaisina liuskoina, vaan repeilee ja repii hedelmälihan myös.
Pitäiskö sitä puristella, kuten mandariineja, jotta kuori irtoaisi helpommin?
ap
siihen Tupperin tikkuun:
http://www.google.com/imgres?q=tupperware+appelsiinin+kuoriminen&hl=fi&…
mutta lopuksi myös "lakki" appelsiinilta pois niin kuoret on helpompi irrottaa.
Appelsiineissakin on paljon eroja. Joskus kuoret lähtee ajatuksen voimalla, joskus taas ei oikein edes pieninä palasina. Tykkään appelsiineista, mutta kuoriminen on niin rasittavaa että aika harvoin niitä syön. Lapsena kotona asuessa oli ihanaa kun isä kuori kerralla monta appelsiinia valmiiksi kuppiin. Tekee sitä muuten vieläkin kun olen kotona käymässä :)
että noiden viiltojen lisäksi kannattaa appelsiini ihan ensin leikata alta ja päältä tasaiseksi, eli noin puolen sentin kiekko pois, sitten 6-8 viiltoa ylhäältä alas. Tuntuma siihen, kuinka syvään pitää leikata, kehittyy kun kuorii usein.
että noiden viiltojen lisäksi kannattaa appelsiini ihan ensin leikata alta ja päältä tasaiseksi, eli noin puolen sentin kiekko pois, sitten 6-8 viiltoa ylhäältä alas. Tuntuma siihen, kuinka syvään pitää leikata, kehittyy kun kuorii usein.
että mun lapsuudessa oli sellaisia valkoisia, vähän kaarevia muovijuttuja, joihin sai sormen "renkaaseen" ja muovijutussa oli pieni "terä" jolla appelsiinin sai kuorittua. Tällainen siis:
http://www.google.fi/imgres?q=appelsiininkuorija&hl=fi&sa=X&biw=1280&bi…
monissa nykylaaduissa on ohuet ja tiukat kuoret. Tai jos on paksut niin sitten on koko appelsiini ihan kuiva ja tikkuinen...
Kun olin pieni, mun isa leikkasi appelsiinin kuoreen sellasen miehen muotoisen kuvion ja irrotti sen siististi ennen lopullista kuorimista :)
Syön sitrusta niin paljon, että olen jo aika etevä appelsiininkuorija. :)Näin minä onnistun:
1. Hiero appelsiinia hetki (rullaa pöytää vasten tms).
2. Vedä pienellä terävällä veitsellä aplariin neljä viiltoa niin, että kuori on neljässä lohkossa. Älä leikkaa hedelmälihaan saakka. Leikkaa mieluummin liian pintaan kuin liian syvään.
3. Nosta yhden kuoren reunaa veitsenkärjellä siitä pääästä, jossa ei ole kantaa niin, että saat vedettyä kuoret irti lähmäämättä näppejäsi. Jos olet leikannut liian pinnallisesti, se ei haittaa, koska mokan voi korjata tässä vaiheessa.
4. Posta viimeisenä se kuoren lohko, jossa on kiinni appelsiinin kanta. Kun poistat kannan, vedä samalla ulos valkoiset säikeet, jotka menvät appelsiinin sisälle.
5. Poista pintaan jäänyt valkoinen kuorimalla pitkittäin kannasta lähtien. (Jos vetää kannan ulos siististi, valkoiset on helppo poistaa, vaikka niitä olisi jäänyt vähän enemmänkin).
6. Puolita appelsiini kuin puolitttaisit mandariinia ja poista valkoinen säie keskeltä (samassa saa kätevästi poistettua valkoisen, jota ehkä vielä jäi jäljelle).
7. JOs appelsiinin pohjassa on irrallinen "miniappelsiini", halkaise puolikas, johon hassu osa jäi kiinni vielä kerran niin, että saat vedettyä sen irti siististi. Miniosa maistuu yleensä hyvältä ja valkoisen saa kätsästi irti puolittamalla.
Tosin en oo yhtä vanha kuin sinä, mutten varmana parissa vuodessa pysty kehittymäänkään. Varsinkaan kun en harjoittele.
Jos mun on pakko syödä appelssiini, pesen sen huolellisesti ja leikkaan veitsellä siitä lohkoja. Sit haukkaan lohkoista lihat niin että jää kuorikasa jäljelle.
Naamani on mehussa ja suupieliä kirveltää kun en ehkä sittenkään pessyt sitä riittävän huolellisesti kaikista myrkyistä. Lisäksi hampaanvälit on täynnä kaikkee kuitua.