mehukkaat lihapullat uunissa, EI kermaviiliä ja sipulikeittosekoitusta
Kommentit (35)
paistatko nopeasti kuumassa vai vähän hitaammin lämpimässä uunissa? asteet ja kesto siis?
n.175 astetta ja oisko noin vartin-20 minsaa uunissa.
usein laitan noihin lihapulliin punajuuriraastetta,antaa makeutta kivasti.
Turvotan ne maitoon tai kermaan, sipulin kuullotan edeltä pannulla.
Taikinaan lisään yleensä valkosipulia ja persiljaa, paistan uunissa (valurautapannua ei ole ja paistamisesta tulee muutenkin kamala käry).
itse käytän ranskanleivän sisusta välillä.
laitoin yks päivä ihan kokeilumielessä keitettyjä punaisia linssejä korppujauhon sijaan, olisikohan keitettyjä linssejä tullut jotain vajaa 3dl. Tuli mehukkaita pihvejä :P
tehtyihin lihapulliin ja kastikkeeseen.
Ohje löytyy täältä:
http://www.nelonen.fi/ohjelmat/nelj%C3%A4n-t%C3%A4hden-illallinen/viera…
400g jauhelihaa, sikanautaa
1 sipuli, pieneksi silputtuna ja kuullotettuna
1 kananmuna
loraus kermaa, suolaa, mausteita oman maun mukaan
Sekoitetaan taikinaksi, pyöritetään pulliksi ja paisteaan 225 10-15 minuuttia.
Koostumus on aivan täydellinen, ei siihen korppujauhoja tarvita, eikä mitään teollisia sipulikeittoja tai jauhelihajatkeita. Joskus laitan joukkoon maustettua tuorejuustoa tai juustoraastetta.
paistatko nopeasti kuumassa vai vähän hitaammin lämpimässä uunissa? asteet ja kesto siis?
n.175 astetta ja oisko noin vartin-20 minsaa uunissa.
usein laitan noihin lihapulliin punajuuriraastetta,antaa makeutta kivasti.
lisään vielä että mulla on kiertoilmauuni,joten asteet on vähän matalammat mulla kun ns. normiuunissa.
no, jos leivät tekee itse luomujauhoista, kuivattaa ja jauhaa korppujauhoksi, ei tule lisäaineita...paitsi lisäaineeksi laskettu suola, ellei tee suolatonta leipää.
siksi että neste ei haihdu uunissa, että pullista tulee meheviä. ..ilman korppujauhoa tulee kiinteitä kumipalloja.
Laitan vain jauhelihaa (sikanautaa tai pelkkää possua), mausteita ja kermaa. Kunnon sekoitus/vaivaaminen ja pyörykät kyllä pysyvät koossa. Teen oikein pehmeän, siis aika löysän taikinan ja hyvää tulee.
Ohjetta on kyselleet tutut ja vieraammatkin, kun ovat tykänneet.
500 g jauhelihaa
2 rkl hienonnettuna tuoreita timjaminlehtiä
50 g leivänmuruja tai korppujauhoa
25 g aurinkokuivattuja tomaatteja öljyssä hienonnettuna
1 valkosipulinkynsi
30 g raastettua parmigiano-juustoa
1 kananmuna
Oliiviöljyä, suolaa, mustapippuria
Sekoita liha, timjami, leivänmurut, tomaatit, valkosipuli ja juusto, mausta suolalla ja pippurilla. Lisää muna.
Pyörittelee taikinasta pullia ja sivele niiden päälle hieman öljyä. Voi kypsentää parilapannussa tai uunissa.
600g sikanautaa
150g juustoraastetta
puolikas mustapekka tuorejuusto
sinappia
tomaattipyrettä
mausteita maun mukaan, itse tykkään laittaa sipulijauhetta, rosmariinia ja valkosipulia.
muovaillaan taikinasta isohkoja pullia.
pikainen paisto kuumalla pannulla voissa.
seuraavaksi pallerot laitetaan uunivuokaan ja kaadetaan päälle seos, jossa on kuohukermaa ja tomaattipyrettä.
paistetaan uunissa 175 noin puoli tuntia.
Taikina tehdään tehosekoittimessa, lisäten ainekset tässä järjestyksessä, ja aina välissä hienontaen:
1 iso sipuli, 1-2 valkosipulinkynttä
1/2 rasiallista tuoreita herkkusieniä
400g paistijauhelihaa, 1rkl dijonsinappia, 2 rkl soijakastiketta
mausteita muuten: yrttisuolaa 1tl, tabascoa, mustapippuria.
1 muna, 2rkl smetanaa, 2rkl käsin hienonnettuja kaurahiutaleita.
Kaikki kunnolla sekaisin ja silpuksi. Pyöritellään lusikoilla palloiksi tai puikuloiksi ja paistetaan 225° n. 20 minuuttia.
(Uunissa paistaessa näistä tihkuu vähän sellaista nestettä joka hyytyy ikävän näköiseksi pullien ympärille, mutta maku on todella hyvä. Pannulla voissa paistaen saa nätimmät pullat)
leivän idea on imaista kuumennettaessa lihasta erottuva rasva itseensä niin ettei se valu pannulle. Lihapulla pysyy mehevänä.
jauhelihaa
sipuli
2 kananmunaa
korppujauhoja
mausteita oman maun mukaan ( itse laitan jauhelihamaustetta, cajun maustetta ja mustapippuria sen verran mikä vaikuttaa hyvältä.. )
paistetaan pannulla tai uunissa. hyvää on.
vielä kestävämmän, antaa sitkoa. Kunhan ei nyt tietysti ihan kilokaupalla sitä sekaan rötvellä, 400 gramman liha-annokseen riittää hyvin puolisen desiä.