Keliaakikot! Mikä sopisi gluteenittomaksi vaihtoehdoksi lasagnelle?
Kommentit (20)
gluteenittomana. Ihan tavallisesta hyvin varustellusta kaupasta, esim. Citymarket.
t. keliaakikko
Millä valkokastike kannattaa suurustaa? Liemikuutiotakaan ei voi varmaan käyttää?
Kiitos avusta!
ap
mikään lasagnekokki, mutta:
-keliaakikko on tottunut gluteenittoman makuun, eli veikkaisin että kelpaa hyvin
-suurusteena käytät jotain gluteenitonta jauhoa, niitä myydään ihan ruokakaupoissa, varmista voitko ostaa maitoa sisältävää
-liemikuutioissa lukee siinä kyljessä mitä sisältää, ja gluteeni pitää lain mukaan selkeästi ilmoittaa, eli siinä lukee selkeästi jos on vehnää, ohraa tai ruista käytetty, tai lukee sana gluteeni, tai mainitaan että saattaa sisältää em. aineksia
Kastikkeessa voi käyttää maissijauhoja.
t. keliaakikon vaimo
Kannattaa muuten huomioida että myös jossain soijakastikkeissa on vehnää, esim. Kikkoman merkkisessä, että jos on tottunut käyttämään sitä maustamisessa.
Soijakastiketta saa muuten ainakin keliakialiiton mukaan syödä keliaakikotkin. Vaikka soijakastike on usein vehnäpohjaista, on se valmistusprosessissa muuttunut gluteenittomaksi, sillä fermentointi pilkkoo gluteenin.
Itse ainakin käytän soijakastiketta ihan surutta, vaikka keliaakikko olenkin.
Kannattaa muuten huomioida että myös jossain soijakastikkeissa on vehnää, esim. Kikkoman merkkisessä, että jos on tottunut käyttämään sitä maustamisessa.
Soijakastiketta saa muuten ainakin keliakialiiton mukaan syödä keliaakikotkin. Vaikka soijakastike on usein vehnäpohjaista, on se valmistusprosessissa muuttunut gluteenittomaksi, sillä fermentointi pilkkoo gluteenin.
http://www.keliakialiitto.fi/liitto/horeca/mitka_tuotteet_soveltuvat_ke…
Tässä vielä linkki aiheeseen.
kiitos uudesta tiedosta, aina oppii jotain :)
t. keliaakikon vaimo
koko perhe syö gluteenitonta lasagnea(kin).
Maizena-suurusteella saa hyvän valkokastikkeen ja lihakastikkeeseen laitan tomaattimurskaa. Kukaan ei ole valittanut.
koko perhe syö gluteenitonta lasagnea(kin).
Maizena-suurusteella saa hyvän valkokastikkeen ja lihakastikkeeseen laitan tomaattimurskaa. Kukaan ei ole valittanut.
Minulla myös keliakia, mutta pastaruoat teen aina erikseen, sillä hintaero gluteenittomien ja tavallisten tuotteiden välillä on valtava!
teen miehelle pastat tms erikseen just koska gluteeniton pasta maksaa monta kertaa enemmän kuin tavis
jos jonkun kastikkeen tms suurustan, niin sen teen gluteenittomana koko perheelle
pitsapohjat myös erikseen gluteenittomana, muut syö tavallista
Munakoisoa ja perunaa plus sitä valkokastiketta, jonka teet maizenalla. Netti on täynnä hyviä moussakareseptejä.
suurrustamiseen.
Mä olen kerran tehnyt lasagnen gluteenittomista levyistä ja mun mielestä siitä tuli todella hyvää, ei erottanut tavallisesta.
Meillä ei olla itse keliaakikoita, mutta yks tuttavamies on.
Sattuipa niin etteivät olleet huomanneet itse että lasagnelevy ja gluteenittomina ja oli todella mielissään kun sai hänelle niin harvinaista herkkua.
että jos muut syö lasagnea niin kyllä keliaakikonkin kuuluu saada samaa ruokaa eikä perunaa tai munakoisoa
t. yksi keliaakikon vaimo kans
Millä valkokastike kannattaa suurustaa? Liemikuutiotakaan ei voi varmaan käyttää?
Kiitos avusta!
ap
Valkokastikkeeseen sopii esim. vaalea maizena. Liemikuutioitakin on sopivia, esim. Reformi luomu. Ja Knorrin fondit sopivat myös. On tosin muitakin liemikuutioita. Niissä kannattaa muistaa, että vehnätärkkelys sopii keliaakikoille, mutta jos ainesosana on esim. vehnäjauho tai korppujauho, niin ei sovikaan.
Ihan kelpo lasagnea olen ainakin itselleni tehnyt gluteenittomana. Jos teet ruokaa sellaiselle porukalle, missä vain osa on keliaakikoita, niin suosittelen mieluummin samaa tavallisestikin gluteenitonta ruokaa kaikille, esim. peruna- tai riisiruokaa, keittoa, salaattia tms. Vai onko joku syy, miksi nimenomaan pastaruokaa teet?
Kuten yksi tuossa jo kertoikin, maissijauholla voi hyvin suurustaa valkokastikkeen.
Gut levyt tietty, muute sit ihan normisti valmistus.
Korvaat lasagnelevyt munakoisoviipaleilla. Tulee ihan sairaan hyvää.
että maussa ei kyllä huomaa mitään eroa. Meillä syödään kaikki pastaruoat gluteenittomana. Ei tule yhtä ähky olokaan.
suosikkiuuniruoka on munakoisopaistos. Siihen tulee mozzarellaa ja tomaattikastike.
Tuo mainittu moussakakin voisi olla hyvää. Munakoiso-ostoksille ap!
pastalle ja munakoisolle! Ja paljon halvempikin!
gluteenittomina ne lasagnelevyt tietty
t. keliaakikon vaimo