G: mikä maailman katastrofi on liikuttanut sinua eniten?
9/11, Thaimaan tsunami, Tšernobyl, Japanin tsunami, Titanic/Estonia, bussiturmat, joku muu? Miksi?
Itseäni kosketti Hollannin bussiturma, niin paljon pieniä lapsia. Tuli mieleen Konginkangas ja nuoret menossa lomareissulle. Niin surullista, niin surullista...
Kommentit (129)
Kahden kaverin perheestä kuoli ihmisiä tsunamissa.
Estonia. Muistan ne isot vihreät helikopterit lentämässä TYKSin ja meren väliä, ne lensivät meidän kerrostalon yli joka kerta matkallaan. Ja Auran Aalloilla joku soitti sinä päivänä Stingin Fragilen: On and on, the rain will fall, like tears from a star/on and on, the rain will say how fragile we are Sen jälkeen Fragilen kuullessani on aina tulleet mieleen ne tunteeni sinä päivänä, syyskuussa 1994. Risteilylaivalla matkustaminen oli niin tuttua, ja olinhan minä ollut kyseisellä laivallakin, kun se vielä oli Viking Sally, niin jotenkin se iski siinä niin kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estonia. Tapahtui lähellä ja olin silloin 10-vuotias. Tarpeeksi vanha ymmärtääkseni, mutta riittävän nuori järkyttyäkseni. Oli helppo samaistua uhreihin, kun itsekin oli ollut Ruotsinlaivalla.
Vanhemmiten ei enää järkyty, kun tietää kuinka paljon maailmalla tapahtuu kaikenlaista. On jo turtunut.
Olin Estonian sattuessa jo 15-vuotias, joten olen vanhempi kuin sinä. Empatiakykyni ei ole kadonnut minnekään, ihan yhtä lailla katastrofit järkyttävät edelleen.
Ei se siis iästä johdu, että turrut.Eli olet päivittäin järkyttyneessä tilassa, kun luet uutisista mitä maailmalla tapahtuu? Luulisi tuon olevan henkisesti kuormittavaa.
Tietysti olen järkyttynyt järkyttävistä jutuista. Empatiakykyni on normaalilla tasolla, kuten kirjoitinkin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä täällä esitetyt katastrofit on kuitenkin luonnon aiheuttamia ja luonto on luonto. Sille emme voi mitään
Mutta sille voisimme, että ihmisten aiheuttamia katastrofeja ei tulisi.
Kyllä ehdottomasti lähihistorian pahimmat, järkyttävimmät, kauheimmat onnettomuudet on ihmisten itsensä aiheuttamia.
Kuten holokausti ja Neuvostoliiton vähemmistö kansallisuuksien vainot ja ihmisoikeuksien polkeminen yleensäkin. Ne nyt tässä meidän eurooppalaisten kannalta katsottuna ne pahimmat.
Emme edes tiedä vielä, mihin tämä Ukrainan sota tulee johtamaan, ainakaan se ei siististi ja sopuisasti lopu, se on varmaa. Ihmetellään, miten se yksi hullu sai koko Saksan kansan lumotuksi ja nyt toinen hullu tekee ihan samaa tänä päivänä. Katastrofi tästä on tulossa ja kauhea. Ei lopu vaan leviää.
Ja mitä ylipäänsä koko maailmassa on tapahtumassa, tuntuu kuin ihmiset vain ummistaisivat silmänsä, valtiomiehiä ja poliitikkoja myöten.
Ai wtc-iskut, Estonia, sveitsiläinen yökerhopalo, suomalaiset kouluampumiset jne ovat olleet luonnonlatastrofeja eivätkä ihmisen tekosia? Luetkohan vähän valikoivasti ketjua 😅
Venezuelan maanjäristys, kuolleita nyt 6000-7000. Mutta kun siellä ei ollut turistejs niin ei taida kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Venezuelan maanjäristys, kuolleita nyt 6000-7000. Mutta kun siellä ei ollut turistejs niin ei taida kiinnostaa.
Ei ollut turisteja
Estonia, vieläkin itken , kun muistan ne hiljaiset pelastuslautat vellovassa meressä, kauhistuttava tsunami, käsittämätön hirveys ja Konginkankaan äkillinen, vielä läheinen onnettomuus nuorine uhreineen.