Miten jotkut pystyy syömään hirveet määrät herkkuja kerralla?
Eräs tuttu on sellainen joka mussuttaa melkein päivittäin irtareita, suklaata ja sipsejäkin saattaa mennä vielä illalla syödä. On vähän pyöreä mutta ei liikalihava.
Sitä mä ihmettelen että eikö sillä sokerimäärällä väsytä? Mun mielestä se ei kuitenkaan valita väsymystä. Jonkin verran kuntoilee. Onko sen elimistä jotenkin jo tottunut siihen valtavaan sokeri määrään?
Itse jos syön vähänkin enemmän herkkuja, niin mulla tulee tosi väsynyt olo niistä.
Kommentit (6)
Mua ei väsytä yhtään herkkujen syönti. Korkeintaan kunnon mättöorgioista tulee miellyttävän raukea olo, sellainen rento ja erittäin tyytyväinen.
Jos ruokavalio on muuten kunnossa ei satunnaisesta herkuttelusta ole haittaa. JOs syö paljon herkkuja kannattaa jättää muu ruokailu saman päivän aikana vähemmälle. Ei herkut sinänsä lihota jos niitä ei syö niin paljon, että saa liikaa kaloreita.
Esimerkiksi nyt lauantaina söin 200g suklaalevyn, 300g irtokarkkeja sekä itse tehtyä suklaakakkua n. 5 palaa.
Siis yhdelle päivälle? No joo, onhan se kalorimielessä, mutta kyllä mä voin helposti heittää tuplasatsin yhden päivän aikana. Ajatuksen tasolla varmaan kolmannenkin, en tiedä kun en ole koskaan kokeillut.
Mutta sama juttu mulla, kun sitä rajaa ei oikein tule vastaan, niin en ole sitä lähtenyt ehdoin tahdoin tavoittelemaankaan... Tietysti yhdeltä istumalta nuo kaikki on aika kunnioitettava saavutus, mutta päivän aikana no biggie. Ja toisaalta, vaikkei herkästi ala äklöttää, niin mun onneni on myös se, ettei erityisemmin tee herkkuja mielikään. Ehkä pari kertaa kuussa tulee herkuteltua oikein asiakseen.
Joskus tekee mieli ns. roskaruokaa, pitsaa tai hampurilaisia. Oon huomannut aina jälkeenpäin että mulle tulee tosi väsy olo jos vedän vaikka hampurilaisaterian.
Olen normaalipainoinen mutta sokerinhimo on tyydyttämätön. Ei siis tee mitään ongelmaa olla vaikka viikonloppu syömättä oikeaa ruokaa ja vetää kaikkia herkkuja vain.
Minulla tosin myös syöminen jatkuu huonon olon jälkeen. En vain voi lopettaa jos jotain on jäljellä. Lienee syömishäiriö tämäkin.
Ja kyllähän se elimistö siihen tottuukin... Olen itse kirjoittanut tänne joskus aiheesta, koska olen todellinen sokerisyöppö sille päälle sattuessani. Välttelen yleensä sokeria mutta sitten kun syön herkkuja, voin syödä niitä ihan loputtomasti. Esimerkiksi nyt lauantaina söin 200g suklaalevyn, 300g irtokarkkeja sekä itse tehtyä suklaakakkua n. 5 palaa. Eikä mulla tullut huono olo ollenkaan. En osaa sanoa mistä johtuu, voisin syödä makeaa vaikka kuinka paljon. Epäterveellistähän se tosiaan on, tiedostan asian ja siksi en herkuttele päivittäin tai edes viikottainkaan.