Onko kerrottava työnantajalle bipolaarihäiriöstä?
Uudessa duunissa on aina se terveyskysely ja -tarkastus. Jos kerron lääkärille, meneekö tieto työnantajalle? Onko pakko kertoa? Entä se kyselylomake, pitääkö siihen laittaa diagnoosi, sehän annetaan työnantajalle suoraan?
Voin hyvin ja elän normaalia elämää, käytän kyllä lääkkeitä. Mielestäni häiriö ei vaikuta työntekooni mitenkään enkä haluaisi siitä kertoa, sillä se kyllä vaikuttaa siihen miten minuun suhtaudutaan. Jos en kerro, niin se ei kyllä näy minusta millään tavalla ulospäin.
Kommentit (7)
terveystietoja ei toimiteta työnantajalle, ainoastaan se sovellutko terveytesi puolesta työhön vai et.
Ahdistaa ajatus, että asiaa ymmärtämättömät tekisi diagnoosin takia minusta päätelmiään tuntematta minua yhtään. Bipolaarihäiriötä ei tunneta ja se kauhistuttaa ihmisiä ihan hirveästi! Ja olen saanut kokea, että suhtautuminen minuun muuttuu jos joku saa sen tietää. :(
Mutta voin siis olla kertomatta. Ehkä sille lääkärille kerron. Kysyn häneltä vielä ensin meneekö tiedot eteenpäin.
Ap
Siis työnantajalle ei tarvitse kertoa mutta lääkärille tarvitsee. Jos esim joskus joudut saikulle bibolaarin takia, olet pulassa kun et ole kertonut sitä kun on kysytty mielenterveyshäiriöistä. Lääkäri kysyy onko tai onko ollut mt-häiriöitä ja joudut allekirjoittamaan paperin jossa vakuutat tiedot oikeiksi. Jos et ole kertonut bibosta ja tauti uusii joskus tms, selviää että olet valehdellut ja se voi pahimmillaan olla irtisanomisen peruste..
Nämä siis kauhukuvia mutta ihan faktaa. Ja vielä kerran.. työnantaja ei saa tietää mitään mitä kerrot lääkärille.
että et ole mt-häiriön takia soveltuva työtehtävään, ja työ jää kokonaan saamatta?
että et ole mt-häiriön takia soveltuva työtehtävään, ja työ jää kokonaan saamatta?
Eli voin hävitä nyt tai myöhemmin. Jee.
Ap
Ei se ole häviö jos lääkäri sanoo ettet ole sopiva.. Se varmasti harmittaa mutta ei lääkäri tee heppoista päätöstä.. Jos lääkäri sanoo ettet ole sopiva, et ole sopiva, ei tommosessa kantti huijata.
Jos selität että olet jo kauan ollut oireeton ja kaikki ok ja pysyy lääkityksellä hallinnassa eikä työ ole mikään veturinkuljettajan tai lentäjän työ, todennäköisesti lääkäri kirjoittaa ihan puoltavan paperin.
Itse olin tuossa tarkastuksessa ja kerroin jopa olleeni 6 vuotta sitten psykiatrisessa hoidossa ja syön yhä lääkkeitä, sain paikan, ei mitään ongelmaa. Minulle kerrottiin, että syy mikä voisi estää työn saannin on esim tosi paha selkävika ja että syyn pitää oikeesti olla todella painava.
Jos valehtelet ja asia tulee myöhemmin ilmi, on vahinko paljon suurempi, siinä kohtaa ei ole enää pelkkä 'hullun' maine vaan myös valehtelijan maine ja sana kiirii, voi olla pienessä pitäjässä vaikea saada enää töitä..
Kanttii olla rehellinen.
, enkä usko että työterveyshuollosta tiedot vuotaa. Sama on mullakin, sekamuotoinen jakso on se muoto. Oon hyvä ja arvostettu työntekijä, ja oon itse kertonut sen pomolle. Jos kävis se kaikkein kauhein eli tauti uusis, niin ne tietäis toimittaa minut hoitoon ;)