Tiedättekö/muistatteko sitten myös biologian tunneilta kaiken
Kasvit ja kivet jne. Osaatteko varoa rauhoitettuja kasveja, kuten sammalia ja jäkäliä, niitä sankarihautaseppeleitä punoessanne?
Muistatteko kaiken mitä ruotsin tunnilla opittiin?
Kommentit (23)
satun nimittäin olemaan biologi :)
Historiassa muistan suuret kuviot, mutta vuosilukuja vain ylimalkaisesti, ja nimiä vielä huonommin.
Mitäänhän ei siis voi lukea ja oppia kouluvuosien jälkeen? Mutta okei, minä pidin koulunkäynnistä ja olen aina lukenut paljon ja kiinnostun edelleen asioista joista en paljonkaan tiedä. Joten en tiedä, mitä muistan 35 vuoden takaa ja mitä olen oppinut sen jälkeen.
Kasvit ja kivet jne. Osaatteko varoa rauhoitettuja kasveja, kuten sammalia ja jäkäliä, niitä sankarihautaseppeleitä punoessanne?
Muistatteko kaiken mitä ruotsin tunnilla opittiin?
Tälläkö nyt perustelet sitä, ettet tiedä mitä ovat punaiset ja valkoiset?
Perusasiat muistan, kuten yhteyttämisen ja tärkeimmät kasvilajit. Aivan samoin muistan historiasta perusasiat, kuten Suomen historian pääpiirteissään 1800-luvulta, mutta toisaalta vaikkapa Pähkinäsaaren rauhasta en muista muuta kuin nimen.
Kasveja en luonnosta nyhdä, ilman että ensin selvitän mikä kasvi on kyseessä. Ellen siis itse tunnista, otan asiasta selvää.
Punaisten ja valkoisten tietämys kyllä kuuluu samaan osastoon kuin maitohorsman ja keltavahveron erottelu toisistaan. Yleissivistystä.
sellaiset kasvit, joita on ollut kesämökillä tai on muuten ollut tekemisissä, on jääneet paremmin mieleen ja monet olen unohtanut, mutta kuullessani nimen, muistan kyllä helposti. Mutta ilman tuota pohjaa taas olisin aivan nollassa siinä mitä tulee tietoon kasveista.
Mielestäni olennaista on oppia, kuinka tieto löytyy, jos sitä myöhemmin tarvitsee. Bilsassa olen siis mielestäni oppinut, kuinka kasveja ja eläimiä luokitellaan.
Samoin ruotsista on jäänyt hyvät tiedot siten, että muistan suurin piirtein eri kieliopilliset ilmiöt ja voin kaivaa oikean kohdan kieliopista, jos tarvitsee tarkistaa. Sanasto tietysti häviää muistista nopeiten, jos sitä ei käytä mutta sitäkin palautuu kerratessa.
Punaisten ja valkoisten tietämys kyllä kuuluu samaan osastoon kuin maitohorsman ja keltavahveron erottelu toisistaan. Yleissivistystä.
nykypäivässä on mun mielestä enemmän merkitystä sillä, että av-mamma tuhoaa uhanalaiset kasvit.
Ja joo, mä en muista muitakaan sotien vuosilukuja yms. juttuja. En vaikka olen ne useasti yrittänyt painaa mieleeni.
Oikeinkirjoitus mulla alkaa myös unohtua. Matematiikka, fyssa ja kemia, kaikki.
Ja te mammat haukutte mua, ja ihmettelette mitä minä tein peruskoulussa.
Luin. Luin ja luin, ja useat aineet olivat kymppejä. Että yrityksen puutteesta mua tuskin voi syyttää, mutta tyhmäksi sitten vissiin.
t. Ap, nelikymppinen ilmeisesti dementikko
nykypäivässä on mun mielestä enemmän merkitystä sillä, että av-mamma tuhoaa uhanalaiset kasvit.
Ja joo, mä en muista muitakaan sotien vuosilukuja yms. juttuja. En vaikka olen ne useasti yrittänyt painaa mieleeni.
Oikeinkirjoitus mulla alkaa myös unohtua. Matematiikka, fyssa ja kemia, kaikki.
Ja te mammat haukutte mua, ja ihmettelette mitä minä tein peruskoulussa.
Luin. Luin ja luin, ja useat aineet olivat kymppejä. Että yrityksen puutteesta mua tuskin voi syyttää, mutta tyhmäksi sitten vissiin.
t. Ap, nelikymppinen ilmeisesti dementikko
Peruskouluun, ystävä hyvä. Kuten tuossa yritin viitata, nytkin varmaan joka vuosi kun näistä meuhkataan yritän tarkistaa näitä vuosilukuja. En vain muista, ja muutenkin tuntuu joka kerta yllättyvän itsekin, että ai jaa, se tuollainenkin sota on ollut, että oonhan mä nimen kuullut.
Tai siis enhän mä varsinaisesti lue kuin av:ta, ja googletan sitten kun jokin alkaa kiinnostaa.
Ajoin siis tässä myös takaa sitä, että useissa ketjuissa joku mesoaa "mitä teit peruskoulussa".
En minä ymmärrä miten joku voi kaikki historian jutut muistaa vielä 25 vuoden jälkeen, joten en ymmärrä tuota lausetta ollenkaan.
Ihan kuin minä olisin koulussa nukkunut, ja sillä saanut sen päälle ysin keskiarvon.
Mutta mun elämässäni on ollut kyllä muita huolenaiheita, ja taistelua päivästä toiseen, että ei siinä kyllä tule mieleen historiaa kerrata. Muistaisi nyt todella edes oman puhelinnumeronsa, ja että montako päivää tässä on ollut syömättä.
Mutta samapa se mulle, jos sun mielestä olen tyhmä ja sivistymätön moukka.
Kuten jo tuolla toisessa ketjussa kirjoitin, on se vaan hyvä, että kaikki eivät ole viisaita ja hyvämuistisia. On niillä viisailla sitten vähän kivempaa, kun ei ole niin hirveästi tunkua samoille apajille.
Että sekin tässä oli ajatuksena, että historiako sitten on muita aineita tärkeämpi? Kuka sen määrää?
Ja että muistatteko ihan totta kaiken lukemanne, niin 20 vuoden takaa, kuin viime kuukausilta?
Jos muistatte, ja opitte niin helposti, niin miksette ole lääkäreitä tms. kaikki, miten helvetissä olette voineet haaskata tuollaiset aivot johonkin huonopalkkaiseen uraan?
Ap
että jos en jotakin asiaa muista joka tulee puheeksi osaan helposti kaivaa sen tiedon vaikkapa googlettamalla.
Silti on varmasti paljon yksityiskohtia, jotka ovat unohtuneet. Suomen sisällissotaan olen tutustunut paremmin vasta vanhempana, ainakin meidän kokoomuslainen historianopettajamme antoi asiasta hyvin yksipuolisen kuvan.
Luit, luit, luit ja kymppejä tuli.
Eli olet tyyppiesimerkki koulujärjestelmän lellikistä, joka oppii ulkoa seuraavaan kokeeseen tarvittavat 20 sivua, mutta ei osaa yhdistellä asioita edellisiin aiheisiin, tai vaikkapa poikkitieteellisesti muihin aineisiin.
Onnea, näin paljon hyödyit sun kympeistä.
Saitko vielä hymypatsaan?
että näin Crow-elokuvan viimeksi n. 20 v sitten, kerran. Kyllä se juoni noin pääosiltaan jäi mieleen, se tuli todettua kun näin leffan uudestaan pari viikkoa sitten. Joten ei sinänsä ole mikään ihme että parinkymmenen vuoden takaisia, tai vanhempiakin kouluasioita muistaa. Ei nyt jokaista yksityiskohtaa, mutta ainakin pääkohdat.
Että sekin tässä oli ajatuksena, että historiako sitten on muita aineita tärkeämpi? Kuka sen määrää?
Ja että muistatteko ihan totta kaiken lukemanne, niin 20 vuoden takaa, kuin viime kuukausilta?
Jos muistatte, ja opitte niin helposti, niin miksette ole lääkäreitä tms. kaikki, miten helvetissä olette voineet haaskata tuollaiset aivot johonkin huonopalkkaiseen uraan?
Ap
pelkkä seuraavan kokeen alueen ulkoluku tuottaa kymppejä, muttei lisää tietoa tai ymmärrystä.
Ja se oppiminen ei lopu koulun jälkeen, vaan asioita voi opiskella/oppia joka päivä. Assosioida keskenään ja toisista asioista.
Maantieto/uskonto/historia tukevat toisiaan, kuten kemia/fysiikka/matematiikka.
Tärkeimpänä asiana pidän kuitenkin omaa aktiivisuutta. Jos ei tiedä jotain, niin yrittää edes ottaa asiasta selvää (google, wikipedia) itse ennenkun kysyy muilta. Siinä tietoa etsiessä usein tarttuu myös muuta mukaan. Kysymällä saa vain pelkän vastauksen, joka sekin voi olla väärä, eikä näinollen kehity minkäänlaista lähdekritiikkiä asioihin. Itse tutkimalla löytää erilaisia mielipiteitä ja kantoja asioihin, joita voi itse myös pohdiskella.
Ap
Eikä kaikki halaja lääkäreiksi vaikka lukuintoa riittäisikin.
Ei kukaan ole väittänyt mitään siitä, mikä aine olisi muita tärkeämpi eikä sellaista väitettä voi edes tehdä..Jos joku yksittäinen kouluaine olisi yksiselitteisesti kaikkein tärkein niin eiköhän kouluissa sitten olisi vain sitä yhtä ainetta.:D Omasta mielestäni on sääli, jos ei ymmärrä, että historiantuntemus voi olla tärkeää. Ja että se on muutakin kuin muutama ulkoaopeteltu vuosiluku.
Luit, luit, luit ja kymppejä tuli.
Eli olet tyyppiesimerkki koulujärjestelmän lellikistä, joka oppii ulkoa seuraavaan kokeeseen tarvittavat 20 sivua, mutta ei osaa yhdistellä asioita edellisiin aiheisiin, tai vaikkapa poikkitieteellisesti muihin aineisiin.
Onnea, näin paljon hyödyit sun kympeistä.
Saitko vielä hymypatsaan?
etten osaa yhdistellä asioita jne? Ja ei, en saanut hymytyttöä, mä olin kiusattu ja syrjitty ilman kavereita, enkä mikään lellikki.
Mutta ok, mä olen siis aivan tyhmä, kun en jaksa historiaa lukea/muistaa. Enkä ihannoi sotia.
Ja siitä varmaan johtuu myös tää mun masennus ja muut mt-häiriöt ja työkyvyttömyyskin. Toivottavasti osaat kasvattaa omat lapsesi viisaiksi, etteivät sitten joudu tyhmä-huuteluja kuulemaan.
Saisko vielä kysyä mikä se sun ammatti on/mitä hyödyit siitä historian tankkaamisesta?
Historiantuntemus ei ole tärkeää useillekaan. Se riittää, että tietää niitä sotia olleen, mun mielestä sekin on hyvin. Ja tulevat sukupolvet eivät ihan helposti ehkä opi sitäkään.
Mulle, kuten jo sanoin on tärkeää se, että selviän kauppaan edes kerran viikossa. Ja kuten sanoin, mä olen lukenut varmaan monena itsenäisyyspäivänä viime vuosina noita pääpiirteitä, en vain muista. Tosin en mä muista enää maksaa laskuja tai montaa muutakaan asiaa.
Mutta suokaa anteeksi, mä en enää oikein jaksa puolustella tyhmyyttäni. Olen syönytkin viimeksi tiistaina, joten ei tässä nyt jaksa keksiä enempää puolusteluja.
Ja pyydän anteeksi myös kaikkia kirotusvireitä, mulla on parina viime vuotena alkanut olla hankaluuksia oikeinkirjoituksen kanssa.
Historiantuntemus ei ole tärkeää useillekaan. Se riittää, että tietää niitä sotia olleen, mun mielestä sekin on hyvin. Ja tulevat sukupolvet eivät ihan helposti ehkä opi sitäkään.
Mulle, kuten jo sanoin on tärkeää se, että selviän kauppaan edes kerran viikossa. Ja kuten sanoin, mä olen lukenut varmaan monena itsenäisyyspäivänä viime vuosina noita pääpiirteitä, en vain muista. Tosin en mä muista enää maksaa laskuja tai montaa muutakaan asiaa.
Mutta suokaa anteeksi, mä en enää oikein jaksa puolustella tyhmyyttäni. Olen syönytkin viimeksi tiistaina, joten ei tässä nyt jaksa keksiä enempää puolusteluja.
Ja pyydän anteeksi myös kaikkia kirotusvireitä, mulla on parina viime vuotena alkanut olla hankaluuksia oikeinkirjoituksen kanssa.
vaikka kuinka täällä vouhkaisi.
Kannattaisi näiden tästä yhdestä sodasta vouhkaajien selvittää ihmisen aivojen toimintaa, niin selviäisi syy miksi ihmiset muistavat/eivät muista asioita.
Tietotulva on tänä päivänä niin hirveä että ihmisen aivot ylikuumeneisivat jos kaikki pitäisi muistaa, analysoida ja tunnistaa.
Paitsi mikä on "viimeinen käyttöpäivä."