Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mulla maito loppumassa vai mikä nyt on vikana?

Vierailija
12.01.2012 |

Vauva 3kk on ollut täysimetyksellä tähän saakka. Nyt ollut reilun viikon iltaisin niin itkuinen, että olemme antaneet korviketta imetysrumban jälkeen (noin 20-40ml). Sitten nukahtaa. Öisin saa vain rintamaitoa. Äsken nukkui päiväunia vain 30min ja saatuaan imetyksen jälkeen pullosta maitoa nukahti uudelleen tyytyväisenä. Onko mun maito nyt loppumassa ja miten pitäisi toimia?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viihdy liinassa, kokeile ihokontaktia: vauva vaippasilleen ja sinun paitasi alle paljasta ihoa vasten.

Vierailija
2/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavassa tilanteessa, siis kun edellinen oli 3kk, että miksi aikaisemmin tyytyväinen vauva ei viihdy missään. Imetin 20-30min välein ja vauva ei vaan tyydy. Söin ja se kerty vaan minuun. Vauvalla nousi kuukaudessa paino 100g.. siis jo 3kk neuvolassa terveydenhoitaja suositteli lisäruokaa, sano, että vois alkaa kokeilla soseita, jos ei ihan hirveän pahalle tunnu. Totesin, että yritän imettää tiheämmin. Ja se tosiaan meni tuohon 20-30min välein imetykseks. Vauva roikku kiinni 30min-1h ja nukku tai oli pois sylistä 20-30min ja taas piti saada ruokaa.. ja tosiaan 4kk neuvolassa paino oli edelliskerrasta noussu 100g ja silloin ei enää ehdotettu lisäruokaa vaan terveydenhoitaja sano, että ala antaa lapselle syötävää. Ja ku aloin antaa lisäruokaa, löyty taas se tyytyväinen vauva.

Eli sinuna yrittäisin imettää, mutta jos vaikuttais, että se ei kuitenkaan riitä, ni antaisin lisäruokaa. Tärkeämpää on, että vauva saa riittävästi ravintoa kuin, että äiti onnistuu imetyksessä 100%sesti.

Ihmiset on yksilöitä tässäkin asiassa. Ne, joilla on maito riittänyt esim. 6kk täysimetykseen selittävät, miten heilläkin on riittänyt maito, kun on vaan imettänyt. Kaikilla ei kuitenkaan riitä, vaikka kuinka imettäis.

Suurin osa äideistä tunnistaa ihan itse lapsensa tarpeet ja osaa toimia sen mukaan. Neuvolasta pitäisi myös saada apua tuossa tilanteessa. Tärkeintä lienee, että luotat itsees ja et pidä lasta turhaan nälässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinuna yrittäisin imettää, mutta jos vaikuttais, että se ei kuitenkaan riitä, ni antaisin lisäruokaa. Tärkeämpää on, että vauva saa riittävästi ravintoa kuin, että äiti onnistuu imetyksessä 100%sesti.

3

Vierailija
4/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsuu taas! ap

Vierailija
5/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsen nälkä kasvaa, koska se lapsi kasvaa niin hurjaa vauhtia :)

Minun mielestä tuo sinun toiminta vaikuttaa oikein hyvälle. Korviketta ei tarvi pelätä niin hirveästi. Kunhan illalla tosiaan niin paljon imetät ko jaksat ja sitten vähän korviketta. ja tuohan on tosi vähän. Se maidon tulo kyllä kohta ottaa kulutuksen kiinni. Ja sitten sulla on tissit täynnä ja vauva ei suostu syömään ko sillä on jo maha täynnä ;)

Vierailija
6/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tilaa" sulta maitoa niin paljon kuin tarvitsee, jos annat pulloa säännöllisesti, maidontuotantosi vähenee.

Jos oma maidontuotanto tuntuu ehtyvän, kannattaa tehdä seuraavia juttuja:

- syödä ja juoda riittävästi (muista myös rasvat, laihduttaa ei saa!)

- pitää vauvaa kantoliinassa ja/tai ihokontaktissa

- imettää mahdollisimman usein ja aina pitkään, jotta vauva saa sen rasvaisen takamaidonkin (esim. 1 rinta tyhjäksi ja kokeilla antaa sitten vielä toista rintaa, ei pulloa

Vierailija
7/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva ei nuku sen pidempiä unia. Iltaisin saatan olla useamman tunninkin vauva rinnalla. Silti tuntuu, että jää nälkäiseksi. ap

Vierailija
8/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnossa?

Vierailija
9/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä tarkoittanut, että sun maidontuotanto automaattisesti LOPPUU, jos annat pulloa, mutta ei se todennäköisesti nouse vauvan "tilaamalle" tasolle, jos annat korviketta.

Tulee mieleen, että syötköhän tarpeeksi? Mä joudun yömään tosi paljon, jotta maidontuotanto pysyy hyvänä.

3

Vierailija
10/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivässä, aamu- ja iltapalan ja tarvittaessa jotain välipalaa. Painoni kyllä tippui nopeasti synnytyksen jälkeen alle lähtöpainon. ap

Vierailija
11/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun maito ei ole tuntunut riittävän, olen aloittanut lypsämisen rintapumpulla. Ihan käsikäyttöinen edullinen peruspumppu riittää.

Minulla on kolme lasta, kaikki heistä on täysimetettyjä 5-6 kk ikään asti. Imettämistä olen jatkanut aina siihen pariin ikävuoteen.

Esikoisen kohdalla synnytyssairaalassa jopa väitettiin, ettei minulla imetys tule onnistumaan koska maitoa ei tule riittävästi. Onneksi minussa oli pientä imetysfanaatikon vikaa enkä antanut periksi. Toinen henkilökuntaan kuuluva ihminen opastikin rintapumppujen äärelle ja pian maitoa tuli niin reilusti, että sitä olisi riittänyt luovutettavaksikin.

Jos haluat jatkaa täysimetyksellä, pumppu on minusta oiva apuväline. Lypsymaidon avulla äiti voi saada myös lastenhoidosta taukoa, kun syöttämisen voi hoitaa isä tai joku muu läheinen.

Vierailija
12/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liinassa kantaminen nostattaa maitoa.

Vierailija
13/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvälaatuiset kasviöljyt, proteiininsaanti ja ravintorikas ruoka voivat parantaa maitosi laatua. Ehkä voisi harkita myös vitamiinivalmistetta?

Vierailija
14/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri mitään. Käsin lypsämällä tulee vähän enemmän, mutta se on tuskastuttavan hidasta. ap

Vierailija
15/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan älyttömästi kananmunia ja pähkinöitä, ne on auttaneet. Äidin syömien rasvojen koostumus ja määrä vaikuttavat myös äidinmaidon rasvaisuuteen, ja rasvainen maito on täyttävämpää. Vitamiineja syön myös päivittäin. Pari kertaa on tuntunut siltä, että maitoa on tullut huonommin, ja silloin oon ottanut kaikki keinot käyttöön: paljon ruokaa ja juomaa, mammateetä, ykkösolutta, ihokontaktia, kantoliinaa...

Mun vauva saa mun syömistä maitotuotteista refluksia, joten korvikkeen aloittaminen olisi tosi vaikeaa, siksi panostan tosi paljon imetykseen.

3

Vierailija
16/16 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

D:tä sekä maitohappobakteeria. Liinaan yritän vauvaa totuttaa, mutta ei oikein viihdy siinä toistaiseksi. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme