Kokemuksia tukiperheestä tai sellaisena toimimisesta
Pohdinnan alla on tukiperheeksi ryhtyminen ja toivoisin, että tukiperheenä toimineet tai tukiperhettä hyödyntäneet kertoisivat omia kokemuksiaan tukiperhetoiminnasta. Mikä hyvää, mikä hankalaa, mikä huonoa? Oliko tukiperheestä hyötyä? Millaisia ajatuksia on aiheesta herännyt?
Kommentit (5)
Mä koitan tätä nyt vielä ylös päin nostaa, jos jotakuta innostaisi kuitenkin alkaa kirjoitella. Täällä käy kuitenkin niin moni, että varmaan jollain on kokemusta aiheesta. Tai vaikka ei olisikaan, niin jakakaa nyt kuitenkin aiheeseen liittyviä ajatuksia. Jso vaikka kumminkaimanserkulla on ollut tukilapsia tai tiedätte jonkun joka on ollut tukilapsena.... :)
Jos ei tukiperheestä ole kokemuksia, niin mielenkiintoista olisi myös kuulla, millaisessa tilanteessa itselle on mahdollisesti tullut mieleen ajatus siitä, että tukiperhe voisi olla kiva.
Itse lähestyn aihetta siltä pohjalta, että muistan hyvin vielä sen väsymyksen ja hengähdystaon kaipuun, jota lasten kanssa saattoi olla kun he olivat pienempiä. Itse pärjäsimme toisiamme tukien ja omia tukiverkkoja käyttäen, mutta kaikilla ei sellaisia ole, joten haluaisin auttaa. Ja saada samalla itselleni elämää rikastuttamaan uuden lapsituttavuuden.
itsestä tuntuu siltä, että oma jaksaminen on välillä hirveän heikoissa kantimissa, mutta sitten taas tuntuu siltä myös, että kynnys esim tuollaiseen tukiperhe systeemiin hakeutumiseen on kauhean korkealla. Että tarvitseeko sitä nyt sitten niin paljon apua. Enkä haluaisi toisaalta kenellekäään myöntääkään, että en pärjää yksin...
Tuo oli hyvä pointti, kun kirjoitit, että voi olla vaikeaa hakea sitä apua tai myöntää sitä tarvitsevansa. Muistan itse oikein hyvin, miten hankalalta ajatuskin tuntui silloin kun lapset oli ihan pieniä.
Toisaalta taas tukiperheen voi kai hankkia (omalla kustannuksella tosin, joten vaatii rahaa) itsekin. EIkö sitä sillin voisi ajatella vaikka niin, että jos ei ole itsellä esim. isovanhempia tai sisaruksia "käytettävissä", niin sitten saa vain sen hengähdystauon muualta?
Kirjoittakaa ihmiset lisää vielä! Tuossa on pyörimässä se "saako muka apua" -ketju, niin tässä nyt olisi yksi konkreettinen apumuoto tarjolla. Pääsisi perustelemaan ja innostamaan muitakin tukiperhetoimintaan. Kun eihän niitä paikkoja ole, jos ihmiset ei itsekään ole valmiita osallistumaan.
alkamista ja itse pohdiskelen samoja asioita. Kokemuksia kaipaisin minäkin .