raskauspahoinvointi
Olisiko kenelläkään antaa konkreettisia vinkkeleitä selviytyä tästä kamalasta kolmesta kuukaudesta kun oksettaa ja heikottaa. Pöntölläkin tulee käytyä enemmän kuin kerran päivässä. Onko kellään kokemusta lääkkeellisestä hoidosta, miten käytännössä tapahtuu ja mitä lääkettä olet syönyt? Pahoinvointirannekkeet on kokeiltu, eikä niistä mun mielestä ollu mitään hyötyä. Tää on ihan kamalaa ku tuntuu ettei jaksa mitään. :´(
Kommentit (11)
Minä oksensin alusta loppuun, välillä sairaalassa tipassa. Ei siihen auttanut kuin synnytys. Sen jälkeen ei yövalvominen paljon rasittanut kun ei oksentanut aina herätessä :D
Toisessa raskaudessa oksentelu loppui rv 22 mutta pahoinvointi jatkui.
Yritä kestää ja voimia :)
rv 13+0 lääkärikäynnillä. Sanoi, että odotetaan vielä hetki ja jos ei sitten lopu, niin katsotaan asiaa. Pahoinvointi loppui kuitenkin pari päivää tuon jälkeen.
Mä oksensin kanssa päivittäin ja usein montakin kertaa päivässä. Mulla auttoi syöminen parin tunnin välein vähän ja mantelit!
vaihtoehtoa että kestäis loppuun saakka. Pitää jotenki yrittää päivä kerralaan. Ulkoilu on ihanaa!! :) Kun vain jaksaa pukea itsensä ja kahden muun päälle. Kyllähän tähän oikeesti tosiaan tottuu. Edelliseltä muistan, että olin jonkinlaisessa horroksessa - sitä vain yritti pysyä kasassa. Onneks mies ottaa homman haltuun kun tulee kotiin. Tottakai sitä kuitneki aina miettii vaihtoehtoja, miten päästä helpommalla. Laihtuminenkaan ei olis pahaksi - jääny liikaa kahden jälkeen. :)
Lääkityksestä olen siis kuullut, että voidaan aloittaa. Itselläni on se, että näillä viikoilla kun on tuo hcg-arvo 1000-50000U/l niin, minulla se huitelee tuolla 50000U/l. Eli hormoonitaso on todella korkea ja se selittää pahoinvoinnin. Mutta korkea hormoonitaso on myös suojaksi lapselle. Myös kilpirauhas jutut alkaa vaivaamaan pahoivoinnin alkaessa. Niitäkin pitäis tässä seurailla. Sekavasti tuli asiaa, mut koittakaa ottaa selvää.
http://metku.net/~pesu/faq.php
Kiitos ja tsemiä myös muille samassa jamassa olevat! :)
ap
Oliko sulla mitä perusteet? Mikä lääkitys? auttoiko? Voi kerro toki lisää!!
Aloittajalle: a) älä usko kaikkea mitä netissä kirjoitetaan b) älä usko kaikkia kauhutarinoita, kukapa tänne tulisi kertomaan kuinka hyvin asiat on.
Eli ensinnäkin: pahoinvointilääkitys ei aiheuta mutaatiota!! Tämä on fakta. Siitä ei vain mahdollisesti ole juuri raskauspahoinvointiin hyötyä,mutta kokeilemisen arvoista se on, mikäli lääkäri sitä määrää.
Toiseksi: yleensä raskauspahoinvointi helpottaa siinä 12 viikon tietämillä, myös ne pahimmat - netissä tuntuu pyörivän kaikki ne 0,05% odottajista, joilla pahoinvointi helpottanut vasta synnytyksen jälkeen.
Kolmanneksi: tsemppiä. Muuta ei voi sanoa. Jos yhtään lohduttaa, se mikä on tulos - on jopa kaiken sen pahoinvoinnin arvoista. Ihmiskroppa on uskomaton, kun vauva on syntynyt, et muista edes pahoinvointia...
Aloittajalle: a) älä usko kaikkea mitä netissä kirjoitetaan b) älä usko kaikkia kauhutarinoita, kukapa tänne tulisi kertomaan kuinka hyvin asiat on.
Eli ensinnäkin: pahoinvointilääkitys ei aiheuta mutaatiota!! Tämä on fakta. Siitä ei vain mahdollisesti ole juuri raskauspahoinvointiin hyötyä,mutta kokeilemisen arvoista se on, mikäli lääkäri sitä määrää.
Toiseksi: yleensä raskauspahoinvointi helpottaa siinä 12 viikon tietämillä, myös ne pahimmat - netissä tuntuu pyörivän kaikki ne 0,05% odottajista, joilla pahoinvointi helpottanut vasta synnytyksen jälkeen.
Kolmanneksi: tsemppiä. Muuta ei voi sanoa. Jos yhtään lohduttaa, se mikä on tulos - on jopa kaiken sen pahoinvoinnin arvoista. Ihmiskroppa on uskomaton, kun vauva on syntynyt, et muista edes pahoinvointia...
Itellä jotenki niin, että jos jostain oikeesti hyötyä niin miksi ei kokeilisi. TOisaalta haluan myös olla täysin varma siitä, ettei siitä ole haittaa lapselle. mielumin kärsin tämän pahoinvoinnin jos en ole lääkityksestä täysin varma. Se on aivan totta, että kun pahoinvointi on ohi niin ei sitä edes muista kuinka kamalaa aikaa se oli. :) 9 viikolla yleensä olen ollut tipassa kun ollut niin kuihtunut ja huonovointinen. Sen jälkeen menny hieman paremmin loppuun saakka. nyt vaihtuu 7 viikko. saapi nähä.
ap.
Pahoinvointilääke nimenomaan menee itukasta läpi sikiöön ja on sikiölle vaaraksi. Ai.oa vään turvallisempi on antihistamiini, eli allergialääke joka sivuvaikutuksena auttaa myös pahaan oloon.
Ja minä olin siis se joka kärsi 9kk kamalasta pahoinvoinnista.en kerro sitä kauhutarinana enkä varsinkaan sankaritarinana, vaan siksi että rohkaisen siihen ajstukseen että kaikeen tottuu. Raskausajajt ovat olleet fyysisesti rankinta aikaa elämässäni, mutta ei olisi tullut mieleenkään riskeerata sikiötä lääkkeiden käytöllä. Ja minulle lääkäri nimnomaan painotti että linja on nykyään tiukempi pahoinvointilääkkeiden kanssa ja syystäkin!
Kuten sanottu, kaikkeen tottuu. Itse asiassaoli ihan shokki ja outo olo kun pahoinvointi viimein loppui. Pahoinvoinnin loppuminen untui siinä vaiheessa epänormaalilta tilalta, ja oksetusolo siltä normaalitilalta: )
myös koko rakauden ajan, enkä saanut mitään lääkettä vaikka pyysin. On sekä fyysisesti, että henkisesti raskasta kärsiä rankasta yrjöilystä 9 kk. Lääkäri ja th vaan sanoivat "pahoinvoinnin" kuuluvan raskauteen. Suosittelen kyllä kokeilemaan lääkitystä, jos vaan sen jostain saat. Voihan olla, että se auttaa. Tsemppiä ja jaksamista!
jotka kestitte ilman mitään koko raskauden. Onhan se henkisesti ja fyysisesti rankkaa. Myös muulle perheelle. Lääkityksestä vois kysyä, mutta on jo yksi erityislapsi perheessä joten en halua itse aiheuttetusti toista. Haluan kaikesta olla sata varma, jos voi. Minulla pahoinvointi korkeintaan 20 viikolle. Tai ainakin kahdelta edelliseltä. saa se tuoki aika jo lamaantumaan. :) säännöllinen ruokailu on kyllä tosi tärkeä. Miettii vain, et millähän perustein, joillekkin sitä lääkitystä kirjoitetaan ja onko siitä näyttöä että auttaa?
Mulla siis aloitettiin primparen lääkitys joskus viikolla 8. Mikään ei pysynyt sisällä ja mitään ei myöskään meinannut enää saada alas. Paino laski viikossa 4kg. Lääkitys ei vienyt pahoinvointia pois, mutta oksentaa ei tarvinnut enää niin useasti. En olisi ottanut, jos ei olisi ollut ihan järkyttävän pahaa pahoinvointia! Mulla oli kaksosraskaus ja sen takia pahoinvointi oli vielä kamalampaan kuin kahdessa ensimmäisessä.
Itselläni pahoinvointi ja laatoitus kesti koko 9kk raskauden, oksensin vielä synnärilläkin ja pahoinvointi loppui vasta synnytyksrn jälkeen kun istukka tuli ulos.
Kaikkeen tottuu, niinkuin kroonisiin kipuihin, ja olin töissäkin loppuun asti, kävin vaan vähän väliä laatalla. Jatkuva syöminen auttoi, ja toi mukanaan 25kg :) mutta pakko oli koko ajan syödä jotain, muuten en olisi pärjännyt.
Sellasta peräouikkona otettavaa pahoinvointilääkettä sai ottaa ekan kolmanneksen jälkeen, mutta ei ennen, koska voi olla mutaatota aiheuttavaa. rannekket olivat turhat, samoin inkivääri, bvitamiini ja akupunktio. Kaikki on kokeiltu!