voiko täysvegaanien lapset käyttää villavaippahousuja?
tuli mieleeni tuossa hahtuvakutimen äärellä..
..ei sillä, onhan toki hyviä pul-kuoriakin yms, mutta jotenkin mieltäisin että villahousut olisi se ekologisempi vaihtoehto. ..niin että jos vanhemmat on eko-syistä hc-vegaaneja niin voiko lapsella käyttää yleensäkään villajuttuja?
tämmöstä olennaista miettii lauantai-aamuna (sekaravintoa syövä) imy :)
Kommentit (6)
minua kiinnostaisi kuulla, mitä materiaaleja tiukimmat vegaanit käyttävät. Onko ketään kuulolla?
Tavisnäkökulmasta olen usein miettinyt puuvillan käytön ongelmia. Sen käyttöä on varmaan aika vaikea rajoittaa, eikä luomua kaikkiin tuotteisiin löydä(?). Puuvillan kasvatus kun kuormittaa ympäristöä ihan eri mittakaavassa kuin vaikka suomenlampaan kasvatus. Ja riistää pahasti seudulla asuvia homo sapiens -eläimiä :-(
eikös se oo aika karheaa ja lyhytkuituista?
joo, puuvillantuotanto ei ole mitään leppoisaa touhua.. mä luulen että yksi aika ekologinen kuitu on tuo hamppu. siitähän tehdään aika paljon laadukkaita ja kestäviä vaatteita, ja vaippatarviketta myös. tietysti oli vaatteet ynnä muut sitten mitä materiaalia tahansa niin tärkeää olisi myös alunperin hankkia niin laadukasta että korjaaminen (sitten kun tarvetta ilmenee) on kannattavampaa kuin uuden hankkiminen. ja pitää myös asennoitua materiaan arvostaen ja huolehtien, jotta sen lopullinen elinikä olisi mahdollisimman pitkä.
(hei ja muuten pitää mainita tähän väliin että tämä aloitukseni kumpusi ihan rehellisestä tiedonpuutteesta ja sen tiedostamisen nostattamasta uteliaisuudesta, ei siis todellakaan ollut tarkoitukseni saivarrella tai etsiä porsaanreikiä kenenkään vakaumuksesta :) tokihan nää on ihan yksilön oman omantunnon asioita, eikä mitään lakeja tietenkään ole olemassa.)
Suomenlampaan villa on kyllä hienointa (=ohuinta) merinovillaa paksumpikuituista, mutta kylläkin pehmeää ja kiiltävää (suomut ovat vieri vieressä). Karkeus vaihtelee paljon karitsasta pässiin, kun ei suomenlammas ole niin pitkälle jalostettu kuin merino. Löytyypä sitten värejäkin enemmän... niin ja suomenvilla huopuu merinoa paremmin, siksikin ajattelin sen sopivan villiksiin.
Ekologisista kuiduista ei hamppu tullutkaan heti mieleen, mutta oon kyllä kuullut sen ekologisuudesta ja olen kuullut hamppuvaatteista ja vaippatarvikkeista. Puuvillan korvaajaa ajattelin lähinnä lakanoiden ja pyyhkeiden kohdalla. Harvalla taitaa olla varaa hommata kaikki liinavaatteensa pellavaisina.
Suomen eläinsuojelulaki määrää, että lampaat on kerittävä ainakin kerran vuodessa. Kesy ja käsittelyyn tottunut lammas jopa nauttii keritsemisestä. Olen itsekin päässyt muutamia kertoja lampaita parturoimaan ja voi sitä riemua, kun lammas pääsee eroon paksusta " talviturkistaan" .
Suomalaisia lampaita hoidetaan ja kohdellaan yleisesti ottaen hyvin. Lammas on herkkä eläin, eikä sitä voi kasvattaa pieniin karsinoihin yksittäin teljettynä tai päästään kiinni sidottuna, kuten sikoja tai nautoja.
Mielestäni suomalaisen puhdasrotuisen suomenlampaan villan hyödyntäminen käsitöissä on hyvinkin eettinen ja luonnonmukainen valinta, jopa vegaaniperheissä. Samalla tuetaan yhä harvinaistuvan, ainutlaatuisen suomenlammas-rotumme kasvatusta!
vegaani ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita joten villaa käyttävää vegaania ei ole olemassakaan.
pelkillä pul-kuorilla pärjää aivan mainiosti ja kestovaippojahan löytyy myös luomu-puuvillasta joten ei tarvitse tukea myöskään saastuttavaa puuvillan viljelyä. paras vaihtoehto tietenkin on ostaa vaipat käytettynä.
jos vanhemmat ovat " tiukkoja" vegaaneja. Villan tuotanto on siinä määrin eläinten riitoa ettei villa ole ok. En tiedä voisiko rakastettu suomenlammas tehdä poikkeuksen? Ainakin jollekin vegaanille..?