Laihdutusasiaa, pitkä viesti.
En ole käynyt palstalla aikoihin, joten en tiedä miten paljon tässä viime päivinä on laihdutuskeskusteluja käyty. Toivoisin kuitenkin, että joku ottaisi kantaa laihdutusprojektiini ja kommentoisi syömisiäni.
Olen useita kymmeniä kiloja ylipainoinen, joten laihdutettavaa on. Nyt olen päättänyt todella toteuttaa pitkäkestoisen elämänmuutoksen, jotta en sairastuisi lihavuuden oheissairauksiin, joilta toistaiseksi olen ihme kyllä välttynyt. Laihtumisen nopeus ei ole nyt se olennaisin juttu, vaan pysyvä muutos ja onnistuminen.
Pyrin liikkumaan päivittäin. Olen huonokuntoinen, joten 30-45 min kävelylenkki reipasta vauhtia jo hengästyttää ja nostaa pulssin. Tavoitteena olisi tehdä tuollainen lenkki päivittäin ja lisäksi ulkoilla lasten kanssa (joka ei siis ole varsinaista liikuntaa). Kunnon kootessa voin sitten lisätä liikuntaa.
Ruokavaliosta jätin kuun alussa pois kaikki karkit ja muut sokeriset herkut. Voin ottaa silloin tällöin hiukan jäätelöä, pullan tms. eli en aio olla hysteerinen tässä asiassa, mutta nyt alkuun ei ole edes tehnyt mieli. Ihme sinänsä. Pyrin syömään mahdollisimman vähän "pullamössöhiilareita" eli ei vaaleaa leipää, pastaa, riisiä, perunaa hyvin vähän, mutta kaikkia hiilareita en vältä (ruisleipää ja esim. puuroa syön kohtuudella). Syön paljon kasviksia ja juureksia, runsaasti salaatteja, kohtuudella lihaa/kanaa/kalaa, jonkun verran hedelmiä ja marjoja. Salaattiin lisään jugurttipohjaista kastiketta reilusti. Juon paljon vettä ja light-limsoja silloin kun vesi kyllästyttää. Joskus korvaan jonkun aterian Nutrilett-pirtelöllä. Iltaisin yritän syödä kevyesti.
Esimerkki päivän aterioista eiliseltä:
- aamupalan korvasin Nutrilett-pirtelöllä, lisäksi kahvia (rasvattomalla maidolla)
- lounaaksi söin yhden itse tehdyn jauhelihapihvin ja ehkä 2 dl kasvisgratiinia
- päivälliseksi runsas salaattiannos jugurttikastikkeella, hirven paistia n. 150 g
- iltapalana lautasellinen kaurapuuroa (+ pellavansiemenrouhetta) ja pari desiä kotimaisia marjoja
Miltä kuulostaa? Kiitos, jos viitsitte kommentoida.
Kommentit (7)
Muista kuitenkin että mitä suurempia muutoksia teet ruokavalioosi ja elämäntapaasi nopeasti, sitä vaikeampi niistä on pitää kiinni. Eli pieniä muutoksia vähitellen niin motivaatio säilyy, eikä tule pahoja repsahduksia.
olet reilusti ylipainoinen. Söitkö muuten hyviä rasvoja? Niitä pitäisi saada n. 10 g, eli 2 tl päivässä vähintään.
Itse olen etukäteen miettinyt aina päivän esim. n. kolmen viikon välein herkuttelulle. Näin herkuttelu ei karkaa käsistä mutulla, merkkaan siis päivät ihan kalenteriin ja suunnittelen herkutetlunkin etukäteen ettei mene ihan mahdottomaksi.
Tsemppiä sinulle, onnistut varmasti!
Olenkin yrittänyt ajatella, että nämä muutokset ovat pieniä. Tavallaan ne ovatkin, olen kymmeniä kertoja kokeillut eri juttuja ja aina repsahtanut. Nyt mietin ruokavaliotani terveellisyyden lisäksi siltä kantilta, mitä syön mielelläni. Ja ne kiusaukset, jotka ovat isoin ongelma, mieluummin eliminoin kokonaan kuin yritän syödä kohtuudella (koska se ei onnistu kuitenkaan).
ap
olet reilusti ylipainoinen. Söitkö muuten hyviä rasvoja? Niitä pitäisi saada n. 10 g, eli 2 tl päivässä vähintään. Itse olen etukäteen miettinyt aina päivän esim. n. kolmen viikon välein herkuttelulle. Näin herkuttelu ei karkaa käsistä mutulla, merkkaan siis päivät ihan kalenteriin ja suunnittelen herkutetlunkin etukäteen ettei mene ihan mahdottomaksi. Tsemppiä sinulle, onnistut varmasti!
En usko, että mulla onnistuu noin suunnitelmallinen herkuttelu. Katsotaan nyt, miten tämä tästä etenee. Hyvät rasvat ovat ehkä ongelma. Piilorasvojahan tulee ruoasta, mutta... täytyy varmaan opetella tekemään salaatinkastike vaikka oliiviöljypohjaisena.
ap
muistat vaan joka päivä tehdä sen elämänmuutoksen. Ja jos joskus jää päivä välistä, niin muistat sitten taas seuraavana päivänä olla keksimättä tekosyitä herkutteluun ja tunnesyömiseen.
muistat vaan joka päivä tehdä sen elämänmuutoksen. Ja jos joskus jää päivä välistä, niin muistat sitten taas seuraavana päivänä olla keksimättä tekosyitä herkutteluun ja tunnesyömiseen.
Varsinkin tuo, että jos jää päivä välistä, pitää vaan tehdä muutospäätös uudelleen. Juuri tuo on aiemmin ollut kompastuskiveni. Jos olen lipsunut, kerran, koko laihdutus on kaatunut sihen. Nyt yritän olla tekemättä samaa virhettä.
ap
Kyllä varmasti laihdut tuolla ruokavaliolla ja liikunnalla.
Oma valintani on ollut paljon sallivampi suhtautuminen ja pienemmät muutokset, ja olen paristakymmenestä liikakilosta niinkin ajan kanssa päässyt. Esim. syön edellen "pullamössöhiilareita", kerran-pari viikossa karkkia, en harrasta liikuntaa. Mutta vähensin mehun ja alkoholijuomien juontia, aloin täyttää puolet lautasesta aina salaatilla ja ottaa vain loppuosaan ruokaa, syön vain 3 kertaa päivässä ilman välipaloja, en syö enää "voileipiä" vaan joka ateria on kunnon ruokaa (jolla voi toki olla leipäviipalekin mukana mutta en siis täytä itseäni leivillä).