Osaisikohan kukaan auttaa, olen pian romahtamispisteessä ja lapsista pitäisi jaksaa huolehtia.
Olen 22v kahden lapsen äiti. Nuorempi on nyt reilu 2kk vanha ja imetän häntä.
Kuukauden sisällä minulle on tullut outoja oireita; nivelsärkyä, kaksi virtsatietulehdusta, päänsärkyä ja neljä päivää sitten alkoi oksentelu. Röyhtäilen myös täysin hallitsemattomasti ja haju on kuvottava, kuin kananmuna. Viime yönä alkoi mahan "kurniminen", suolisto siis kuplii koko ajan ja pitää kamalaa mekkalaa.
Olen netistä etsiskellyt tietoa ja lukemani perusteella vatsahapponi ovat sekaisin eikä vatsani sulata proteiineja (tästä johtuen ruoka "mätänee" sulamisen sijaan ja röyhtäyksen haisevat rikkivedyltä). Etsiskelin myös apteekin verkkosivuilta jotain lääkettä vaivaan, mutta esim. Elivon kapselit joiden pitäisi auttaa valkuaisen ja rasvan pilkkomisessa, on kielletty imetysaikana.
Alan olla todella väsynyt kun kaikki mitä syön, tulee ylös ja sekin mitä kehoni saa irti, menee lähinnä vauvalle maidon mukana. Sängystä nouseminenkin alkaa olla aikamoinen ponnistus noin fyysisesti. Itkin viime yön vessan lattialla, luojan kiitos vauva nukkui heräämättä kertaakaan ja taaperokin nukkuu toistaiseksi.
Pitkä ja polveileva juttu, mutta en usko saavani lääkäriltä tälle päivälle aikaa (täälläpäin lääkärille saa ajan samalle päivälle - jos ei saa, käsketään soittamaan seuraavana päivänä uudestaan, hurraa.) joten ajattelin josko palstalta löytyisi joku asiaa tunteva tai samasta kärsivä/kärsinyt joka voisi auttaa.
Kiitos jos jaksoit lukea, toivottavasti joku nyt osaisi neuvoa - olisi ihanaa jaksaa taas eikä vain lojua sängynpohjalla ja murehtia. Tästä kun en kärsi vain minä vaan tämä vaikuttaa myös taaperoon ja imetyksen kautta vauvaan. Eihän multa kohta enää irtoa maitoakaan, jos se nytkään on kovin ravinnerikasta oksentelun takia. :(
Kommentit (35)
Ensiavuksi tilanteeseen tuli vielä mieleen että kaiken ravinnon pilkkomiseen ruuansulatus tarvitsee entsyymejä, joten entsyymipitoiset ravintoaineet olisivat varmasti avuksi. (Myös ne hyvät bakteerit tukevat entsyymitoimintaa).
Ensyymejä on ainakin hunajassa ja jos haluat ravintolisänä ottaa, niin Enzymedica löytyy googlaamalla ja voit tilata netistä esim. Digest Goldia purkin kokeiltavaksi. Rinnastuu ravintoon ja voi siis käyttää myös raskaus- ja imetysaikana.
Tuli vielä mieleen tuo virtsisjuttu että imettäessä tarvitsee todellakin sitä nestettä ja jos juo niukasti, tulee myös virtsaa niukasti jolloin sama "tilkka" seisoo pidempään rakossa bakteereja kasvattamassa. Bonuksena sitten virtsis on vaatinut antibioottikuurit, joten vatsan bakteerikanta on kehnossa jamassa, joten gefiluskapseleita reilulla kädellä kehiin vaikka moninkertaistat purkin ohjeen alkuun, ei haittaa.
Imettäessä hormonitasapaino voi olla sellainen että limakalvot eivät ole niin hyvässä kunnossa kuin normisti, jolloin virtsis ja toisaalta suoliston pinta kärsivät helpommin kuin muulloin.
Toivottavasti tilanteen syy ja apu löytyy!
Tärkeintä on juoda tarpeeksi kun imettää, äläkä ole huolissasi maidon laadusta, sitä on tutkittu nälänhätäalueilla ja tuloksena on että elimistösi näännyttää sinut, ei lasta. Siksipä olosi onkin surkea. Mutta älä siis pelkää rintamaitosi puolesta.
Toinen pointti: korvikkeilla kasvaa ihan kelvollisia ihmisiä ja voi antaa molempiakin, rintaa ja korviketta.
kolmas: et ole nyt fyysisesti kunnossa, vaan sinulla on joku lääketieteellinen vaiva, tai ainakin sellaisen olemassa oleminen on selvitettävä ja pois suljettava (keliakia, crohnin tauti, colitis ulcerosa, ruoka-allergiat, maksa, haima jne. ne ainakin olisi varmasti hyvä tutkia)
neljäs: yliväsy voi tehdä myös vastaavia oireita, eli oksettaa ja ruuansulatus on sekaisin, joten jos ei lääketieteelliset tutkimukset (jotka kyllä varmasti nyt tarvitaan ihan ensin)löydä syytä olollesi, niin voivat liittyä tuohon vauva-vaiheeseenkin ja niveletkin voivat aluksi kipeytyä esim vauvan kanniskelusta jne.
Lääkäriin siis, kuten aioitkin, on syytä mennä. ensiapuna pitää myös muistaa juoda tarpeeksi, voisit ottaa vaikka Gefilus-kapseleita reilua määrää jos ne edes vähän helpottaisivat nyt alkuun. Jos mahasi ottaa makeaa vastaaan, mitä tahansa makeaa, vaikka sokeria tai karkkeja, niin sitä sitten niin että ainakin saat nyt tähän hätään energiaa (etenkin jos paino on lähtenyt kovaan laskuun). Jos maito ei tunnu mahan kannalta hankalalta, esim. laktoositon, niin kaikki gefilus yms. vatsan bakteerikantaa tukevat ovat varmasti eduksi. Auttaisiko viljojen jättäminen pois muutamaksi päiväksi suuntaan jos toiseen? Tietysti tilasi syy on silti selvitettävä vaikka viljattomuus auttaisikin, mutta että saisit oloasi mahdollisimman pian helpommaksi.
Jaksuja! Muista että se korvikekin on ihan ok kasvuaine vauvalle, varsinkin jos oma terveydentilasi ei imetystä salli.
Esikoinen kasvoi korvikkeella kaksivikkoisesta eteenpäin. Molemmat lapset ovat syntyneet ennenaikaisina, mutta esikko ei jaksanut imeä rintaa ollenkaan joten pumppasin hänelle maitoa pulloon. Pumppu ei kuitenkaan tyhjentänyt rintaa kunnolla ja maidontulo tyrehtyi. Korviketta vastaan minulla ei siis mitään ole. :) Haluaisin vaan nyt imettää kun se kerran onnistuu, eikä vauva toistaiseksi ole huolinut pulloa (olen välillä pumpannut rintaa vähän niin että mies on päässyt osallistumaan syöttämiseen :) ).
Mies kävi eilen ostamassa erilaisia Gefilusmehuja, mutta niillä ei toistaiseksi ainakaan ole ollut vaikutusta. Ovatko jotkut maitohappo kapselit parempia/nopeavaikutteisempia?
Toivon todella että oireet johtuisivat vain väsymyksestä ja helpottaisivat levolla ja noilla maitohappobakteereilla. Alan olla niin lopussa että joku lääkäreissä ja kokeissa ravaamisrumba ei innosta alkuunkaan. Kiitos sinulle vinkeistä! :)
Luin ap viimeisen kommenttisi ja älä nyt tosiaan kaikkia tauteja ala googlata ja huolestuttaa itseäsi. Tutkimukset ilman muuta tarvitset, verikokeet ainakin, ehkä tähystyksetkin, mutta nimenomaan eri syiden poissulkemiseksi. Olosi on varmasti tosi kehno, mutta se ei tarkoita että sen syy olisi yhtä dramaattinen kuin olotilasi on.
Nestettä paljon (myös suolaa tarvitset ja imettäjänä magnesiumia ja c-vitamiinia, eli vaikkapa banaania ja appelsiinia ja ruokaan tai veteen vaikka vuorisuolaa tai merisuolaa), käsittelemätöntä kotimaista hunajaa, gefilus-kapseleita reiluja määriä useasti päivässä (kuorrutat oikein suolen pinnan ko. bakuilla), viljat ihan kokonaan muutamaksi päiväksi tai viikoksi-kahdeksi pois, kenties entsyymikapseleita ruuan yhteydessä ensalkuun.
Jos auttaa edes vähän oloosi niin hyvä, sillä tutkimukset vie kuitenkin aikansa. Jos vie kokonaan vaivat pois muutamassa päivässä, niin voi olla hyvin vaikka keliakiasta kyse (se voi tehdä nivelsärkyjäkin). Siitä huolimatta on hyvä tehdä kaikki mahdolliset tutkimukset ettei jää vaivaamaan ja ettei jää mikään sairaus piilemään, vaikka olo noilla ensiapukonsteilla normalisoituisikin. (On voinut olla ihan vaan vähänesteisyyden takia se virtsis ja imetyslimakalvoilla tehnyt niin ärhäkän tulehduksen että tarvittu kaksi kuuria ja antibiootti on viimeistellyt suoliston bakteeritasapainon päin prinkkalaa ja suolenkin limakalvo jo valmiiksi imettäessä arempi kuin muulloin, ei siis välttis ole edes mikään kummempi sairaus vaan tapahtumaketju).
Sinulla on nyt edessä todellinen itsensä löytäminen eli kun saat opiskella ravintojutut ja löytää itsestäsi aivan uusia puolia.
Nopea diagnoosi voisi olla IBS tai Crohnin tauti.
Ensimmäiseksi itse lopettaisin välittömästi vilja-, maito-, ja lihatuotteiden syönnin. Varsinkin kun imetät niin ei kannata ottaa riskejä joten pidä nyt ainakin pari päivää taukoa noista ja keskity vihanneksiin ja hedelmiin. Näet miten olosi muuttuu. Viljatuotteet aiheuttavat keliaakikoille sekä Crohnin taudista kärsiville hyvinkin pahoja oireita ne aiheuttavat myös hyvin paljon kaikenlaisia vaivoja ilman että ihmiset edes tajuavat näiden johtuvan viljatuotteista. Lisäksi en keksi yhtäkään syytä miksi esim. vaaleita viljatuotteita pitäisi syödä, ainakaan ravinnolliselta kannalta, menee samaan kategoriaan kuin karkki, psyykkistä mielihyvää mutta tekee elimistölle ja hyvinvoinnille paljon hallaa pitkällä juoksulla. Maitotuotteet aiheuttavat monelle astma ja muita allergiaoireita sekä lisäävät limaneritystä ja tukkoisuutta hengitysteihin. Lihatuotteita syödään proteiinin saannin vuoksi mutta sisältävät suhteellisen vähän proteiinia ja niitä pitää syödä aika paljon. Lihatuotteet imeytyvät suhteellisen hyvin mutta ovat äärettömän raskaita ruuansulatukselle, raskaan liha-aterian jälkeen elimistö kuormittuu jopa 8 tunniksi joka laskee aina immuniteettia. Nykypäivänä kun lihatuotteita syödään lähes joka aterialla kun optimaalinen tilanne lihansyöjälle olisi luultavasti joitakin kertoja viikossa.
Erittäin tärkeä:
Paula Heinonen on henkilö joka tietää kokemuksen kautta miten paljon pelkällä ravinnolla voi saada aikaan, voit tutustua hänen sivuihinsa http://www.prohealth.fi/ ja hänellä on loistava kirja jolla pääsee alkuun (Vihdoinkin hyvä olo).
Lisäksi sinun on hyvä käydä ruoka-aine allergiatesteissä ja älä missään nimessä tee ainoastaan prick testejä iholta vaan myös viivästetyn reaktion testi eli IgG sekä IgG. Itse en ollut allerginen välittömän reaktion testissä mutta viivästetty testi sitten toi totuuden esille ja ruoka-aineita oli aikamoinen määrä. Tuota viivästettyyn testiin en edes päässyt pyynnöstä vaan tein sen omakustannuksena yksityisen kautta. Tämä kertoo jo kuinka huonosti lääkärit tietävät ravinnon vaikutuksista terveyteen.
Suoliston hyvinvointi on tärkein yksittäinen tekijä joka vaikuttaa ihmisen immuniteettiin joten ravinnon merkitys on erittäin suuri levon ja liikunnan lisäksi.
Toivottavasti tästä oli apua, kerron nämä siis omien kokemusten mukaan, itsellä ei kerennyt suoli mennä noin huonoon kuntoon mutta nyt jos aloitat opiskelun niin kerkeät hyvin paranemaan! Tsemppiä ja kysy lisää jos haluat.
ps. muista että useat lääkkeet auttavat oireisiin mutta eivät paranna. Jos lääkkeillä hillitään oireita pitkiä aikoja ja jatketaan esim. oireita aiheuttavien ruoka-aineiden syöntiä niin tulos voi olla hyvinkin vakava.
Sinulla on nyt edessä todellinen itsensä löytäminen eli kun saat opiskella ravintojutut ja löytää itsestäsi aivan uusia puolia. Nopea diagnoosi voisi olla IBS tai Crohnin tauti. Ensimmäiseksi itse lopettaisin välittömästi vilja-, maito-, ja lihatuotteiden syönnin. Varsinkin kun imetät niin ei kannata ottaa riskejä joten pidä nyt ainakin pari päivää taukoa noista ja keskity vihanneksiin ja hedelmiin. Näet miten olosi muuttuu. Viljatuotteet aiheuttavat keliaakikoille sekä Crohnin taudista kärsiville hyvinkin pahoja oireita ne aiheuttavat myös hyvin paljon kaikenlaisia vaivoja ilman että ihmiset edes tajuavat näiden johtuvan viljatuotteista. Lisäksi en keksi yhtäkään syytä miksi esim. vaaleita viljatuotteita pitäisi syödä, ainakaan ravinnolliselta kannalta, menee samaan kategoriaan kuin karkki, psyykkistä mielihyvää mutta tekee elimistölle ja hyvinvoinnille paljon hallaa pitkällä juoksulla. Maitotuotteet aiheuttavat monelle astma ja muita allergiaoireita sekä lisäävät limaneritystä ja tukkoisuutta hengitysteihin. Lihatuotteita syödään proteiinin saannin vuoksi mutta sisältävät suhteellisen vähän proteiinia ja niitä pitää syödä aika paljon. Lihatuotteet imeytyvät suhteellisen hyvin mutta ovat äärettömän raskaita ruuansulatukselle, raskaan liha-aterian jälkeen elimistö kuormittuu jopa 8 tunniksi joka laskee aina immuniteettia. Nykypäivänä kun lihatuotteita syödään lähes joka aterialla kun optimaalinen tilanne lihansyöjälle olisi luultavasti joitakin kertoja viikossa. Erittäin tärkeä: Paula Heinonen on henkilö joka tietää kokemuksen kautta miten paljon pelkällä ravinnolla voi saada aikaan, voit tutustua hänen sivuihinsa <a href="http://www.prohealth.fi/" alt="http://www.prohealth.fi/">http://www.prohealth.fi/</a> ja hänellä on loistava kirja jolla pääsee alkuun (Vihdoinkin hyvä olo). Lisäksi sinun on hyvä käydä ruoka-aine allergiatesteissä ja älä missään nimessä tee ainoastaan prick testejä iholta vaan myös viivästetyn reaktion testi eli IgG sekä IgG. Itse en ollut allerginen välittömän reaktion testissä mutta viivästetty testi sitten toi totuuden esille ja ruoka-aineita oli aikamoinen määrä. Tuota viivästettyyn testiin en edes päässyt pyynnöstä vaan tein sen omakustannuksena yksityisen kautta. Tämä kertoo jo kuinka huonosti lääkärit tietävät ravinnon vaikutuksista terveyteen. Suoliston hyvinvointi on tärkein yksittäinen tekijä joka vaikuttaa ihmisen immuniteettiin joten ravinnon merkitys on erittäin suuri levon ja liikunnan lisäksi. Toivottavasti tästä oli apua, kerron nämä siis omien kokemusten mukaan, itsellä ei kerennyt suoli mennä noin huonoon kuntoon mutta nyt jos aloitat opiskelun niin kerkeät hyvin paranemaan! Tsemppiä ja kysy lisää jos haluat. ps. muista että useat lääkkeet auttavat oireisiin mutta eivät paranna. Jos lääkkeillä hillitään oireita pitkiä aikoja ja jatketaan esim. oireita aiheuttavien ruoka-aineiden syöntiä niin tulos voi olla hyvinkin vakava.
ei ole osoitettu olevan vaikutusta tautiin. Lue ap kriittisesti nuo ankeaa ruokavaliota suosittavat suositukset. Niitä tarjotaan netissä jos jonkinlaisia, ja jos kaikkia kuuntelet, ruokavaliosi supistuisi äärimmilleen. Ja sitäpaitsi, sinulla ei ole diagnosoitu suolistosairautta. Mene ensin lääkäriin ja anna lääkärin tutkia vaivasi.
eli jos imetys käy liian raskaaksi, siirry korvikkeeseen. Silloin joku muukin voi hoitaa välillä vauvaa ja saat levätä.
voi itse aiheuttaa millään.Se tulee tai ei.Oletko kovin laiha??
Ylipainoisilla tautia ei ole.
Ota nyt ensin selvää kaikista arvoista yms.Useat sairaudet joihin on ns.perinnöllinen alttius puhkeaa raskauden myötä joten sinulla voi olla "mitä vain".
ja verikokeet pitäisi tehdä nopeasti. Sulla on varmaan tulehduksellinen suolistosaiaus tai joku autoimmuunitauti. Voimia ja mene sinne päivystykseen, mies voi tuoda vauvan imemään rintaa sinne tai antaa korviketta.
ennen kuin tiedät mistä on kyse.Voisiko miehesi olla edes pari päivää pois töistä niin et pääsisit lääkäriin rauhassa ja lepäisit?
Mun mielestä sun oireet ei välttämättä liity suolisto/vatsa sairauksiin joten heti lääkäriin aika ja labrakokeisiin.En edes viitsi mainita mitä mulle tuli mieleen koska sun hermostuttaminen ei auta yhtään.
Itse en lopettais imettämistäkään,vielä.Soita neuvolalääkäriin jos et muuten saa aikaa.Sun vauva on niin nuori et voit soittaa sinne miissä synnytitkin,heti kun ne kuulee et imetys voi häiriintyä saat lääkäriin ajan.=)
kipuja ylävatsassa pitkän aikaa. Letku on työnnetty suun ja peräaukon kautta mutta kaikki huippukunnossa. Kivut tosi kovia ajoittain. Käy sinäkin tutkituttaan ittes niin tiedät missä mennään!
Jätin omin nokkineni kaikki sokerit pois, valkoiset jauhot, pastat, keitetyt perunat, maitotuotteet. Söin aamuisin/iltaisin tyhjään vatsaan raastetun raa´an perunan veden kanssa. Ostin erilaisia ruuansulatustabuja apteekista mutta löysin jonkun hyvän terveyskaupasta.
Kokeilin kaikkea muutakin ja olen nyt aika hyvässä kunnossa. Kipuja saan äkkiää takaisin syömällä sekaisin jauhoja, rasvaa ja sokeria siis leipomuksia!!!!
Kiitos vastauksista!
Perheessäni/suvussani en tiedä että kukaan olisi allerginen millekään. Suvussa ei ole ylipainoisuutta, keliakiaa, astmaa tai tosiaan mitään allergioita.
Minulla ei myöskään koskaan aiemmin ole tullut oireita mistään ruoka-aineista ja hyvin harvoin vatsani on muutenkaan sekaisin.
Tajusin nyt kun rupesin miettimään, että olen viimeisen kuukauden aikana syönyt aikaisempaan verrattuna huonosti hedelmiä ja kasviksia. Yleensä olen syönyt paljon erilaisia salaatteja, dippikasviksia, omenoita ja tomaatteja saatoin syödä muuten vaan kun tuli "pikkunälkä" jne.
Olen nytkin syönyt kyllä kasviksia, mutta selvästi vähemmän enkä ole jaksanut itselleni väsäillä salaatteja (mies ei niinkään niistä välitä) ruoaksi entiseen tapaan. Voisiko tuollainen vaikuttaa näin yhtäkkiä?
Vielä lisäisin että oireet yleensä pahentuvat illalla/yöllä ja heräilen siihen kun noita ällöttäviä röyhtäyksiä tulee. :(
Menemme hakemaan noita maitohappobakteereja kun mies pääsee töistä. Hassua etten ole huomannut tuota pientä ruokavalion muutosta ennen kuin nyt kun tosissani pohdin asiaa. Tosin, ruokavalioni oli teinivuosina melkoisen retuperällä eikä minulle silloin tullut mitään oireita, voisiko tosiaan näin lyhyessä ajassa tapahtus näin suuri muutos hyvinvoinnissa?
Niin ja joku kyseli olenko laiha. Olen. Olen aina ollut hoikka mutta nyt imetyksen myötä paino tippui kohisten ja painoindeksini on jotain päälle 18 (ainakin viimeksi neuvolassa).
todella laihoilla synnyttäneillä voi jäädä päälle vitamiinien yms.imeytymishäiriö.Sun hormonit voi olla myös ihan sekaisin,myös kilpirauhanen.Sitä crohnin tautia joka voi tosiaan puhjeta aikuisena ilman näkyvää syytä löytyy järestäen "liian" laihoilta naisilta.
Selvisikö oireille koskaan syytä? Itsellä samoja oireita, ihan täysin samat kuin sinulla ap.
Kaksi selkeää aiheuttajaa mädälle haiseville röyhtäyksille. Ruokamyrkytys ja pepsiinin puute.
Kiitos kannustavista viesteistä ja ymmärryksestä. Saattaa jonkun korvaan kuulostaa vähäpätöiseltä, mutta vaikka vaan lähinnä makoilen niin jo pelkkä imetys vie voimat kun on sairas.
En päässyt ajanvarauksessa tarpeeksi nopeasti läpi, ja kun viimein pääsin, kaikki ajat tälle päivälle olivat menneet. Sen verran hoitaja sanoi kuitenkin että voin koittaa soittaa 12 aikaan uudelleen jos olisi tullut peruutusaikoja tai lähteä neljän jälkeen päivystykseen jos tulee jotain akuuttia kuten kovia kipuja tai kuivumista.
En tahtoisi joutua päivystykseen jonottamaan kun vauva pitäisi sitten ottaa sinne mukaan istumaan ja saa hänkin vielä jonkun räkätaudin. Olen taas pelkkää valitusta koko akka, mutta en viitsisi miehenkään niskaan kaataa tätä kaikkea - hän on jo niin kultainen ja huolissaan valmiiksi. :(
Lukaisin tuon Crohnin taudin kuvauksen ja säikähdin kun siellä luki aftoista. Juuri viikko sitten sanoin miehelle että ärsyttää kun nykyään tuntuu että niitä tulee suuhun melko usein (pari päivää sitten oli viimeksi). Vatsakipua minulla ei mainittavasti ole ollut, oikealla kyljessä tuossa kylkiluiden "loppuessa" on kyllä juilinut satunnaisesti pidemmän aikaa, mutta en ole siihen kiinnittänyt pahemmin huomiota. Huh, ehkä parempi olla lukematta moisia tai alan panikoida vielä enemmän! Kiitos vielä kerran teille jotka olette jaksaneet vastata :)