Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukupin pesu

Vierailija
08.01.2012 |

Olen tota kuukupin hankkimista ajatellut. Onko totta, että hiivaongelmaa on vähemmän kuin tamponien kanssa? Entäs se pesu, tuleeko todellakin pestä jokaisen tyhjennyksen yhteydessä pesuaineella? Mulla ei ole työpaikalla mahdollisuutta kuljettaa vessaan kuukupinpesuaineita... Riittääkö pelkkä vesipesu jos ei kotosalla ole? Entä se kiehutus, todellako keitätte keittiön hellalla kuukuppeja kattilassa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pesen pesuaineella kerran vuorokaudessa ja keitän kuukautisten jälkeen ja ennen käyttöönottoa. Juu, ihan kattilassa keitän.

Mulla ei aiemmin ole tullut hiivaa kuukupista mutta viimeisen raskauden jälkeen oletan, että hiiva johtuu siitä. Siksi olenkin nyt käyttänyt kangassiteitä.

Vierailija
2/13 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhdon joka käytön jälkeen kuumalla vedellä.

Joka kierron tauolla sitten "keitän" kupin seuraavasti. Otan säilykerasian, sinne kuukuppi ja kaadan vedenkeittimestä päälle kuumaa vettä, annan olla hetken kuumassa kiehuvassa vedessä ja otan pois. Siinä se.

Itse en käytä kuukuppia kuin runsaimpina päivinä päiväsaikaan, loistava siihen. Yöksi se ei mulle riitä, vaan tuli yli, olisi pitänyt herätä yöllä tyhjentämään. Ja parin päivän runsaan vuodon jälkeen koen miellyttävämmäksi olla pelkällä siteellä, koska en pidä kuukupin poisottamisesta, on jotenkin kivuliasta. Eli kannattaa varautua, ettei se ihan kaikkea pelasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mulla oli jotain tulehduksen tapaista ongelmaa, niin päätin kupin hankkiessani etten pese sitä millään saippuoilla. Keittelen sen sijaan paljon suositeltua useammin, muuten vain huuhtelen kylmällä vedellä. Keitän suunnilleen kerran päivässä menkkojen aikaan.

En keitä kattilassa vaan sellaisessa muovisessa eväsarasiassa, kaadan kiehuvaa vettä päälle. Joskus toistan käsittelyn vielä.

Vierailija
4/13 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut yhtään hiivaa kuukupin hankkimisen jälkeen, ei tosin usein aiemminkaan. Pesen kupin aamulla ja illalla pesuaineella, muuten huuhtelen vedellä jos tarvii tyhjentää päivän aikana. Ja mulla on oma pikkukattila kuukuppia varten jota säilytän vaatekaapissa. :) Mutta hellallahan sillä tietysti täytyy keittää.

Vierailija
5/13 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesuaineena on apteekista Avecyd. Lactacyd on myös vastaava joka sopii muutenkin alapään limakalvoille.

Vierailija
6/13 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä se tuntuu, jos tulee yli? Tuleeko siitä jotain katastrofaalista tyyliin koko kuppi vuotaa jonnekin?

Vierailija
7/13 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuolta jostain toisesta ketjusta että menee runsailla menkoilla yli tunnissa. Joo no ei ole mun juttu.

ap

Vierailija
8/13 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huuhtelen vedellä, aina en sitäkään.

Kerran kuukaudessa keitän kattilassa, joka on varta vasten varattu/ostettu kuukuppia varten.

En käytä pesuaineita kuppiin.

Hiivaa ei ole enää ollut kun siirryin kupin käyttöön.

Vierailija
9/13 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuolta jostain toisesta ketjusta että menee runsailla menkoilla yli tunnissa. Joo no ei ole mun juttu.

ap

Veikkaan että toi on aika harvinaista. Mulla ei ole mitkään superniukat eikä (kai) superrunsaatkaan, mutta 2-koon luneten kanssa pärjään ihan hyvin. Parina ekana päivänä ei kyllä riitä että aamuin illoin tyhjäisi, vaan pitää ainakin kerran siinä välissä myös tyhjentää. Kyllä mä uskon, että harvinaisissa tapauksissa voi tulla tunnissa yli, mutta sitten täytyy olla kyllä jo tosi runsaat menkat. Kuinka usein joudut vaihtaa sidettä/tamponia? Siitä voi tietty jotain päätellä. Luulen että niillä, joilla tulee tunnissa yli (siitä huolimatta että kuppi on oikein laitettu), tulee kyllä varmasti siteestä ja tamponistakin yli yhtä nopeasti.

Vierailija
10/13 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Veikkaan että toi on aika harvinaista. Mulla ei ole mitkään superniukat eikä (kai) superrunsaatkaan, mutta 2-koon luneten kanssa pärjään ihan hyvin. Parina ekana päivänä ei kyllä riitä että aamuin illoin tyhjäisi, vaan pitää ainakin kerran siinä välissä myös tyhjentää. Kyllä mä uskon, että harvinaisissa tapauksissa voi tulla tunnissa yli, mutta sitten täytyy olla kyllä jo tosi runsaat menkat. Kuinka usein joudut vaihtaa sidettä/tamponia? Siitä voi tietty jotain päätellä. Luulen että niillä, joilla tulee tunnissa yli (siitä huolimatta että kuppi on oikein laitettu), tulee kyllä varmasti siteestä ja tamponistakin yli yhtä nopeasti.

On kun isoin ob-koko tuli 10 minuutissa läpi... Ellei sitten ollut väärin asetettu. Mutta ei noi tamponit sun muut kauaa kestä, tunnin pari.

ap

Vierailija
11/13 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta nyt tosin vararikkoonkaan menis vaikka kokeilis. Hullumpaankin on varmaan rahaa tullut laitettua... Pistetään mietintämyssyyn. Kiitos vastauksista!

ap

Vierailija
12/13 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tamponin ja kuukupin kanssa. Eli mulla on kahden tunnin välein runsaimpaan aikaan vaihdettava tamppooni ja kyllä silloin kun pidän kuukuppia, niin mulla on sama rytmi.

Yöllä tosiaan valuttaa sitten ison määrän yli reunan, kun alkaa valuttaa, mutta kyllä osa jää kuppiinkin. Ehkä noin puolet valuu kupista ulos, jos alkaa yöllä falskaamaan täytyttyään liikaa ja reuna pettää.

Varmaan päivällä reunan pettäminen ei ole samanlainen riski, koska ihminen on yleensä silloin pystyasennossa.

terv. olinko mä 3, eli se jolle ei riitä kuukuppi yöksi.

Vierailija
13/13 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

On kun isoin ob-koko tuli 10 minuutissa läpi... Ellei sitten ollut väärin asetettu. Mutta ei noi tamponit sun muut kauaa kestä, tunnin pari.

ap

Okei, no sitten voi olla että kuppiakin joutuisi aika tiuhaan vaihtaa... Huomasin kanssa ketjun jossa joku sanoi divacupin menevän tunnissa yli. Se diva saattaa olla vähän pienempi kuin tuo 2-koon lunette, jonka tilavuus on n. 30 ml.

Mulla on sellaiset semirunsaat menkat, mutta ei näköjään pahat. Ei puhettakaan että tamponi olisi 10 minuutissa koskaan mennyt. Runsaimpina päivinä siis kupista ei välttämättä niin hirveästi sinulle iloa olisi, voi olla että tamponin vaihtaminen on tuossa tapauksessa näppärämpää. Toisaalta jos joka tapauksessa joutuu vaihtaa suojaa vähän väliä, niin tyhjäähän sitä kuppiakin siinä samalla (säästyy rahaa ainakin). Se tosin useimmilla vaatii hetken harjoittelua. Itselläni meinasi hermot ihan täysin mennä kun aloin sen kanssa opettelemaan, kun olin kuullut niin paljon hehkutusta ja sitten se oli niin hankalaa. Mutta kannatti jatkaa yrittämistä, nyt olen tosi tyytyväinen.

Yksi hyvä puoli kupissa on se, että sen voi laittaa jo menkkoja odotellessa jos ei ole varma koska alkaa, ja samaten sitä voi pitää niukkoina päivinä kun kumpikaan, tamponi tai side, ei oikein tunnu mukavalta (ja tamponiahan ei niukkoina päivinä saakaan käyttää). Jos tuo ominaisuus houkuttaa niin suosittelen kokeilemaan. Ei se niin pahan hintainen ole että siinä hirveästi häviäisi.