Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talous balanssiin, neuvoja kaivataan!!!

Vierailija
08.01.2012 |

No niin, neuvot ovat tervetulleet.

Olen 30-vuotias nainen, määräaikaisessa työsuhteessa josta jään pian äitiyslomalle. Kävin tässä läpi laskunippua ja hirvittää, minulla on ns. kulutusluottoja / osamaksuja (vaatteista jne) yhteensä runsaat 2000e. Ja opintolaina. Ja auton lyhennys.

Mietin tässä, kun nyt viimeiset 4kk on mennyt joka kuukausi niin, että jotta rahat riittäisi loppukuusta bensaan, olen joutunut ottamaan jonkun n. 50e pikavipin (tai käyttää just jotain plussa mastercardia joka on tällä hetkellä ihan tapissa), että miten saisin fiksusti talouden balansiin!?

Mietin semmosta, että onko tyhmää ottaa esim. 2000e laina ja maksaa sitä pois, kun joka kuukausi maksaa yksi 70e, yksi 50e, yksi 120e jne jotka kaikki keräävät korkoja erillään. Ja aina joku menee myöhässä kun eräpäivät on miten on ja maksan laskut tilipäivänä.

Haluan ehdottomasti tämän stressitekijän pois, ja taloushomman balanssiin.

Olen läksyni oppinut enkä halua jatkaa pikavippien tiellä, koska se ei johda mihinkään hyvään vaan aina on yhtä lirissä joka kuun vaihteessa.

Luottomerkintöjä ei mulla ole, eli olen maksanut kaikki ihan ok, mutta vihaan sitä että loppukuusta on joku 20e tilillä viikon ajan ja siitä sitten yllättävät menot.

Ja vielä; mieheni maksaa vakuutukset, vuokran jne, ja on opiskelija, eli häneltä en ikävä kyllä saa (enkä pyydäkään, koska olen itse itseni liriin ajanut) rahaa pyytele, vaan haluan hoitaa nämä omat sotkut ihan itekseni.

Asiallisia vastauksia, kiitos..

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koronkin saa yleensä alemmas. Toinen juttu onkin sitten, että saatko sen.

Vierailija
2/11 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vielä et olekaan siinä pisteessä, että velkasaneerausta tarvitaan.

He osaavat toivottavasti juontaa tuon lapasesta lähteneen rahankäytön.

Lopeta pikavipit ihan heti.

Mieti ensin, voitko myydä jotain tai tarjota palveluita vaikka siivousta tai lapsenhoitoa josta saat sen muutaman kympin jonka olet vipannut.

Vippauskierre on loputon ja johtaa tuhoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa olla edullisempi vaihtoehto, mutta riippuu paljon ehdoista. Kävisin sinuna rohkeasti kysymässä kulutusluottoa sieltä, maksaisin sillä pois vanhat velat, jolloin jäisi vain yksi velkamaksu ja laina-ajasta voisi sopia pankin kanssa.

Itselläni on kulutusluotto, josta maksan pois vähemmän kuukaudessa, kuin mitä pystyisin. Tämä siksi,että haluan varmistaa selustan yllättäville lisäkuluille.

Vierailija
4/11 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet heikkona vaatteisiin, niin varo vaaraa: vauvan ja lastenvaatteet koukuttaa. Eli älä vaan osta mitään kalliita vauvanvaatteita. Lindexin vaatteet ajaa ihan saman asian kuin kalliimmat, ja ovat mielestäni hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia. Ja uutena ei ole mikään pakko ostaa, mikäli käyttää hyväksi kirpparit, mll-myyjäiset, toivoo mummeilta ja kummeilta lahjaksi jne. Huutonetistäkin voi löytää vaatepaketteja edullisesti, itse ne ole sieltä juuri ostanut lastenvaatteita, kun hinnat tuntuvat nousevan välillä liian korkeiksi. mll-myyjäiset on olleet ihan parhaita, niistä tulee hamstrattua edullisia vaatteita.

Monenlaistahan sitä aina haluaisi, mutta kannattaa yrittää ajatella niin, että se on aina sun omaa turhamaisuuttasi, vauva ei kaipaa kalliita vaatteita tai tonnin vaunuja, kunhan ovat mahdollisimman mukavia päällä, puhtaita ja sopivan lämpöisiä.

Vierailija
5/11 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vinkeistä. Juu, siivoamaan en lähde, tienaan ihan OK tällä hetkellä, mutta kaikki rahat menee lyhennyksiin ja kun jään tästä toisesta lapsesta lomalle, tahdon kyllä hänen kanssa viettää aikaa. :) Ja sitten vähenee onneks bensakulut työpaikan ja kodin välillä, jotka tuntuu aina olevan semmonen murheenkryyni.

Vaatteet meillä ostetaan nyt jo Lindex/H&M, Huutonetti, kirpparit-linjalta tai teen itse, koska olen kova ompelemaan.

Enkä oikeastaan ole heikkona vaatteisiin, vaan rahan- ja ajanpuutteen vuoksi (mies opiskelee ja harrastaa, joten paljon olen kotona lapsen kanssa) ostan netistä ja maksan pätkällä (esim nyt raskausajan vaatteet joita on pakko ollut ostaa kun en muuten mahdu vaatteisiin ;). + Opintolainaa mulla on toistakymmentätuhatta jota lyhentelen. Meikkeihin en tuhlaa, enkä ulkomenoihin, enkä harrastuksiin. Se mitä jää laskujen jälkeen käteen menee ruokaan ja bensaan, ja esim. apteekkiin.

Myyn kaikkea turhaa huutonetissä pois koko ajan, josta on kyllä apua = saan parikymppiä silloin tällöin ruokakauppaan. Kuitenkin loppukuusta on AINA talous tiukilla. Varsinkin nyt joulun jälkeen kun on juhlittu ja ollut perhepiirissä muitakin järjestämiämme juhlia. :/

Kuten sanoin, olen oppinut läksyni enkä halua näitä pikavippejä / kulutusluottoja enää koskaan. Enkä kyllä näe syytä miksen saisi pankista lainaa, koska luottotiedot on kunnossa ja tulot ihan ok (hilkun verran alle 3000e bruttona kuussa, jos haluatte tietää). Haluaisin vaan saada tuon opintolainan mahd.pian alta pois. Ja myös säästää säästötilille pesämunaa, ettei aina olis näin ihmeen kituutusta ja -30% ruoan ostamista kaupasta.

Vierailija
6/11 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin helvettiin sinä kokoajan uusia vaatteita tarvitset? Millaiset vanhemmat sinulla on kun, millainen kotikasvatus.

Vierailija
7/11 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja siis kaikki vauvajutut meillä jo onkin hankittuna, esikoiselta säästettynä. Enkä ole semmonen merkki/tavarahifistelijä muutenkaan... ;)

Vierailija
8/11 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat 3000 kuussa etkä maksa edes vuokraa mutta silti ei rahat riitä. Kerropa ihan eurolleen mihin raha menee

Vierailija
9/11 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulee hetkessä 25 kiloa painoa niin hiukan tuppaa vanhat farkut jäämään pieniksi.. Enkä sanonut että KAIKKI mun laskut on vaatteista, huom.. Vaan laina on kerryttänyt lainaa, ja koska mies ei tienaa juurikaan (hänen kaikki menee asuinkustannuksiin), ruokahuolto jne on mun niskassa.

Vanhemmat fiksuja yksityisyrittäjiä, ja kotikasvatukseni oikein hyvä.

t. ap

Vierailija
10/11 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin sun rahat tarkalleen menee?

Jos on, niin laita tänne. ei kukaan voi neuvoa sitä ennen.

Paljonko opintolainaa? Oletko hakenut Kelalta opintolainan korkoavustusta? Tai etpä taida olla oikeutettu kun sulla on palkkatuloja, mutta puhuit pätkätöistä. Ehkä äitiysloman aikaan tai ainakin hoitovapaalla olisit oikeutettu.

Vierailija
11/11 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloita maksamalla kaikki luotot pois, eli siis pikavipit ja luottokortit: nämä siis joko yksitellen tai sitten kysymällä pankista lainaa niiden maksuun.

Tämän älkeen yrität lyhentää mahdollisimman paljon tätä lainaa pois, sekä autolainaa (muistaakseni sinulla oli myös sellainen).

Opintolainan maksu tulee vasta näiden jälkeen. Sen maksamisella en pitäisi niin kauheaa kiirettä, vaan ensisijaisesti maksaisin muut kalliimmat lainat ensi pois, ja opintolainaa lyhentäisin vain hieman.

vasta kun olet muut maksanut, ja kerryttänyt hieman rahaa säästöönkin, niin vasta sitten kannattaa alkaa lyhentämään opintolainaa enemmän. Se on kuitenkin halvinta lainaa ja sitä on mahdollista maksaa hyvinkin hitaasti.

Jotta saat raha-asiasi kuntoon, hoida se tuossa järjestyksessä :)