Oltiinpa tänään kyläilemässä poikaperheessä...
Kahvipöydässä perheen 6-vuotias poika tuli vaatimaan minulta "omaan paikkaansa", äiti sanoi pojalleen että istu vaikka tähän minun viereeni pallille, että "Ella-täti" istuu nyt siinä. Eikä mitä, poika alkoi karjua täyttä kurkkua omaa paikkaansa ja tarjouduin vaihtamaan paikkaa. Äiti sanoi, että ehkä se on parasta ja niinpä minä join kahvini pallilla.
Äidin mukaan pojalla on meneillään joku herkkyyskausi ja hän on ollut nyt hieman tavallista kärttyisämpi. Huomasin sen, esim kun hän huusi kurkku suorana: "ÄITI ANNA MEHUU!!! HETI!!!!"
Tytön äitinä ihmettelen, että ovatko 6-vuotiaat pojat todellakin aina tällaisia vai onko tässä todellakin menossa joku erityinen herkkyyskausi jota tytöillä ei esiinny?
Kommentit (22)
Toisilla kovempi, toisilla lievempi - lapsen persoonasta riippuen. Tuo on täysin tunnettu lastenpsykiatrinen fakta. Ilmenee auktoriteetin uhmaamisena ja äidin kyseenalaistamisena, uhitteluna ja kieltojen rikkomisena - hiukan sofistikoituneemmin vain kuin silloin "ekalla kierroksella".
Tuohon liittyy myös monasti sitä, että lapsi alkaa ajatella kuolemaa ja nähdä painajaisia, arastella asioita joita ei aiemmin arastellut. Ei näitä ihan kaikilla tietenkään.
uhmakasta kautta läpikäyvä kohta 6vee poika. 5-6v ikäkauttahan sanotaankin pikkumurrosiäksi. Toinen poika ei moista juurikaan potenut, mutta tää pienempi kyllä senkin edestä.
mulla 2 tyttöä ja 2 poikaa.
aika huonoa käytöstä tuolla pojalla. ei toimisi meillä.
ainakaan esiintyisi, lähtisi vaikka korvasta omaan huoneeseensa kunnes osaisi käyttäytyä.
mulla on siis poika. Naapurin tyttö taas on just tollanen kuin ap:n kuvailema.
vieraiden kustannuksella poikien äitinä.
Meillä 7 ja 6 v pojat ja kyllä ainakin vanhemmalla oli jonkinlainen "pikku-uhmaikä" tuossa kuuden vuoden tienoilla. Ja olen kuullut monilta muiltakin että ihan normaalia on.
Mutta meillä ei kyllä toimittu noin ei uhmaikäisten eikä muidenkaan lasten kanssa. Jos paikka ei kelpaa niin pois pöydästä (paitsi jos kyseessä selvä vierastaminen niin voin siirtää lähemmäksi vanhempiaan vierastavan lapsen). Eikä meillä lapset viitsi yrittää paikkansa vaatimista huutamalla koska tietävät että siitä tulee kuitenkin vain rangaistus huonosta käytöksestä johtuen ja huutamalla ei saa tahtoaan läpi.
Toisaalta meillä on kyllä aika taipuisat ja helpot lapset eli ei mene kaikilla varmaankaan näin helpolla kasvatti sitten miten tahansa.
AV-mammojen lapsilla ole mitään uhmaikiä tai murrosikiä.
Tytöt kävivät kahmimassa kahvipöydästä herkkuja ja jättivät niitä sitten olkkarin pöydälle kun eivät halunneetkaan niitä syödä. Mutta piti vain päästä lähmimään ne, ettei kukaan muu saisi.
Kun ihmettelin tätä äidille, hän sanoi, että tytöt on niin voimakastahtoisia, että hän ei voi niille mitään.
Poikien äitinä ihmettelin mielessäni asiaa. Ei pojilla ole kyllä tällaista koskaan ilmennyt. Liittyykö tämä piirre jotenkin tyttöhin?
Pojan käytös ei ole mitenkään epänormaalia, mutta äidin käytös on epänormaalia.
Kyllä meillä raivareita saadaan. En anna vaan periksi. Meillä ei ajeta vieraita toisille paikoille.
Mutta ihmettelen kyllä niiden lapsia jotka ei muka ikinä raivoo. Jotain vikaa on perheessä jos tunteita ei saa näyttäää.
Tytöt kävivät kahmimassa kahvipöydästä herkkuja ja jättivät niitä sitten olkkarin pöydälle kun eivät halunneetkaan niitä syödä. Mutta piti vain päästä lähmimään ne, ettei kukaan muu saisi.
Kun ihmettelin tätä äidille, hän sanoi, että tytöt on niin voimakastahtoisia, että hän ei voi niille mitään.
Poikien äitinä ihmettelin mielessäni asiaa. Ei pojilla ole kyllä tällaista koskaan ilmennyt. Liittyykö tämä piirre jotenkin tyttöhin?
Epailyttavaa. Tuttu tilanne minullekin. Tiesin kylla syyn, mutta minkas teet. Ei mitaan julki.
Ja mita tulee siihen poikaperheeseen, niin terveisia vaan, etta KAIKKI TUNTEET HETI JULKI! Tietysti voi muotoilla sofistikoidusti, ainakin aikuiset.
Vai tuliko ääni pippelistä?
Niin, miten se sukupuoleen liittyi ?
Olen nähnyt pikkumurkun niin tytöillä kuin pojilla yhtä pahana. Rajoista huolimatta.
Ja-taas jeesustelijat normilasten vanhemmat kiilloittaa kruunuansa.
t: Ammattikasvattaja 20 työvuoden kokemuksella. Kotoa löytyy kokemusta 3 lapsen 6-vuotispikkumurkusta.
ihan normaalia 6-v uhmaa, johon kuuluisi suhtautua johdonmukaisesti; kiukuttelemalla ei saa tahtoaan perille. Ja meillä se oli kyllä tytöillä voimakkaampi, minusta sitä ei voi sukupuolistaa.
Itse olisin äitinä sanonut lapselle, että vieras istuu nyt siinä, ole hyvä ja istu tuossa pallilla. Sinä taisit vesittää jutun tarjoutumalla pomppimaan lapsen mukaan.
Ja tuohon mehun karjumiseen olisi sanonut, ettei huutamalla saa mitään, ja jos ei osaa olla nätisti joutuu poistumaan pöydästä.
Itse olisin äitinä sanonut lapselle, että vieras istuu nyt siinä, ole hyvä ja istu tuossa pallilla. Sinä taisit vesittää jutun tarjoutumalla pomppimaan lapsen mukaan.
jos vieressä on kehittymässä kunnon draama asiasta.
Äiti tai isä viime kädessä päättää missä asioissa annetaan periksi. Itse pojan vanhempana olisin käskenyt vieraan istua penkkiinsä ja pikkuherra olisi poistunut pöydästä jos vapaana oleva istuin ei olisi kelvannut.
ei vaan saa tahtoaan periksi
Ja tuo HETI on usein käytössä... ollut nyt pari viikkoa tätä ärjentelyä
Toivottavasti äiti kuitenkin pitäisi rajat lapselleen.
T.Lto