Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsella migreeni, kokemuksia kuulisin

Vierailija
07.01.2012 |

Eli meidän 5v poika sai migreenidiagnoosin. Tuntuu että on lähes viikottain kohtausherkkä ja ibuprofeenia ja parasetsmoolia kuluu turhankin paljon.....

Kuinka teillä muilla migreenilapsilla sujuu? On jollain estolääkitys? Kuinka usein kohtauksia ja mikä laukaisee? Tuntuu että meillä TV ja kännykän pelit olisivat useimmiten syynä.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, joten en tiedä, mitä annostuksia ja lääkkeitä saa lapsille antaa. Mutta olen ihan samalla linjalla siinä, että lääkkeiden kanssa on turha säästellä. 

Oma migreenihistoriani alkoi kolmasluokkalaisena ja meni kymmenen vuotta niin että kärsin invalidisoivasta kohtauksesta noin yhden päivän viikossa. Tähän syötettiin vain apteekin käsikauppasärkylääkkeitä, jotka eivät tosiaankaan auttaneet. Lukioiässä sain Miranaxia, joka auttoikin jo jonkun verran, etenkin kun lääkkeen otti ajoissa. Mutta vasta saatuani täsmälääkkeet (nykyisin käyttämäni on Imigran Radis), helpottivat oireet oikeasti pysyvästi niin että migreenivälit todellakin harvenivat ja silloinkin kun kohtaus ehti tulla päälle, sen sai haltuun entistä paremmin. Olen kuullut samaa myös muilta täsmälääkkeiden käyttäjiltä. Eli niiden myötä on saatu kohtauksien määrää harvennettua huomattavasti.

Lapsen osalta käskisin pitää vesipulloa mukana koulussa ja jotain sopivaa välipalaa sen varalta, että koulun ruoka ei maistu. Lisäksi suurimmalla osalla migreenipotilaita aurinkolasit ovat vakiovaruste, etenkin näin kevätauringon aikaan. Ja jos lapsi ei halua jotain ruokaa syödä, voi se olla nirsouden sijaan merkki siitä, että ko. ruokalaji aiheuttaa migreeniä eli ei pakoteta syömään mitään vastenmielistä. Myös liian kova rasitus aiheuttaa helposti kohtauksen, eli liikuntasuoritukset oman kuntotason mukaan, mitään ylilyöntejä ei kannata harrastaa esim. ylipitkiä pyörä- tai hiihtoretkiä, ainakaan ilman kunnon ravintotankkausta.

Vierailija
22/24 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla itsellä vain akupunktio ja homeopaattinen hoito ovat auttaneet kohtauksia pysymään pitkiä aikoja (vuosia) poissa. Joten suosittelen kokeilemaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla 9 v. on ollut joitain kohtauksia. Minulla ja miehellä on myös kummallakin migreeni. Pojalla kipu alkaa ihan yhtäkkiä ja lääkkeistä auttaa parasetamoli (painon mukaan laskettu normiannos, ei alempi), mutta ongelmana on, että oksentaa helposti. Joskin kipukin yleensä lakkaa oksentamiseen. Omasta migreenistäni sanoisin, että parasetamoli auttaa hyvin, kun otan gramman heti ensisärkyyn, josta se migreeni vasta kehittyy. Hankalaa on, että lääkkeitä on ajoittain kulunut valtavasti, kun on "vähän sellainen olo". Oikea e-pillerimerkki auttoi asiaa ratkaisevasti. Kaapissa on triptaaneja, jos parasetamoli ei auta. Buranaa olen syönyt nuoresta asti menkkojen takia ja nyt kohta nelikymppisenä en enää siedä sitä, se vatsakipu ja pahoinvointi on ihan kamalaa (ei auta mahansuojalääke). En todellakaan halua syödä saati lapselleni syöttää paljon lääkkeitä, mutta minkäs teet.

Vierailija
24/24 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo aikuinen, mutta olen n. 3-vuotiaasta sairastanut vaikeaa migreeniä ja pahimmillaan kohtauksia on ollut useampi viikossa.  Lapsena sain tavallisia särkylääkkeitä (koska vanhempani olivat pihejä ja välinpitämättömiä ja joskus tavallinen lääke auttoikin. Minulle oli alunperin määrätty lääke migreeniin.) Voin sanoa, että nykyään käytän migreeni-lääkitystä ja ero lääkkeen tehossa on valtava verrattuna entiseen. 3-vuoden aikana on ollut vain yksi paha migreeni kohtaus, jota sumatrium lääke (n. 15 e pkt)  ei lopettanut. Lapsena ja edelleen laukaisevina tekijöinä ovat olleet:

- Kirkas valo ulkona (käytän aurinkoisella aina aurinkolaseja, ne estävät kohtauksia)

- Syömättömyys ja juomattomuus. (Välipalan syöminen oli varsinkin lapsena tärkeää)

- Välkkyvät valot (peleissä, huvipuistoissa)

- Liika tv:n katselu tai tietokoneen käyttö.

- Välkkyvät lamput

- Stressin helpottaminen (esim. loma alkaa)

- Autossa matkustaminen aurinkoisella ilman aurinkolaseja (puiden varjot aiheuttavat "välkkymistä" mistä seuraa migreeni.)

- Jotkut viinit ja sitruspitoiset alkoholijuomat.