Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

It-alalla olevat: Onko hullua luopua projektipäällikön tehtävästä kun se

Vierailija
07.01.2012 |

ei vaan kiinnosta ja siirtyä toisenlaisiin hommiin? Tyssääkö urakehitys siihen, kun jatkossa näkisin itseni ennemmin palvelupäällikön tuotantopäällikön tms tehtävissä ja joka paikassa 8ainakin meillä) suitsutetaan kuin projektipäällikköjä tarvitaan aina?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihda ihmeessä jos vaan voit.

Urakehitys voi olla myös negatiivista jos se johtaa sellaisiin hommiin, jotka eivät kiinnosta tai ovat epämieluisia. Tärkeintä on miten itse suhtaudut työhön ja että se on työssäjaksamisen kannalta sopivan kuormittavaa.

Vierailija
2/7 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden varaan on nykyään kasattu kaikki. Projektipäällikkö räpistelee vaatimusten ristitulessa käytönnössä ilman kunnon resursseja. Nokialla ja muissa isoissa firmoissa palkataan yhä enemmän tyyppejä töihin, joilla ei ole mitään aitoa vastuuta vaan ovat "ohjaavia" henkilöitä. Suomennettuna suoltavat projektipäälliköille uusia vaatimuksia ja istuvat palavereissa motkottamassa kovina tyyppeinä omasta asiastaan. Ottaisivat jotain oikeaa vastuuta kanssa! Kyllä mäkin voisin mennä sinne natisemaan ja keksimään pilkkusääntöjä lisää, kun ei tarvi niitä itse toteuttaa tai resurssoida. Ja kuka keksii eniten uusia vaatimuksia, saa isoilta pomoilta päähän silitystä "tehokkaana, uutena laatukoordinaattorina" ja vielä lisää, kun "on tiukka tyyppi". Paskat. Managereita juoksee firmat täynnä ja kukaan ei tee enää töitä. Jokaista kolmen hengen projektia kohden tarvitaan joku raasu projektipäälliköksi, jotta pitää nämä "tiukat" sidosryhmät tyytyväisenä ja toimii puskurina, jotta jotkut saa tehtyä oikeitakin töitä.

Projektipäällikkyys on vaativaa, projektipäällikön käsissä on iso vastuu ja minusta on täysin kohtuutonta, että näille turhanpäiväisille "power point" -managereille maksetaan niin isoa palkkaa ilman mitään selkeää vastuuta. Pois vaan ja pätevää tuotekehityshenkilökuntaa tilalle. Tottakai pp:tkin on töppöjä ja jotkut huonoja työssään, mutta kaiken kaikkiaan ei organisaatiossa tarvisi olla niitä koordinoivia tyyppejä niin paljoa ja toisaalta projekteja pitäisi resurssoida realistisesti.

T: ex-projektipäällikkö, nykyään pienellä palkalla ihan toisissa hommissa

ps. Kuka täysjärkinen suostuu enää jatkamaan projektipäällikkönä, kun alun huuma siitä, että saa olla manageri menee ohi...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä kaikenkarvaiset managerit ja koordinaattorit eivät tietenkään osallistu itse työhön vaan ohjaavat sitä. Jep. Just niin. Nokiallakin koko ruletti pyörii kuulemma nykyään niin, että ensin varmistetaan hyvä veli -verkostolle uudet managerin pestit ilman selkää vastuuta ja parhaiten pärjää ne, jotka on tiukan tyypin maineessa. Itse olen alalla ja aikanaan Nokiallakin huomannut, että helppoahan se on vaan istua palavereissa kovanaamana, mutta kun pitäisi jotain konkreettista tehdä, niin äkkiä pois, kun "on hiveä kiire" seuraavaan palaveriin. Samaan aikaan nämä kovanaamat eivät ota mitään vastuuta mistään. Projektipäälliköillä ja program managereilla on kaikki vastuu kontollaan ja sitten tietysti isommilla pomoilla tulosvastuullisina yksikön johtajina, mutta välissä tosi paljon porukkaa, joilla ei ole mitään oikeaa ja todellista vastuuta. Kun tarvisi kannanottoa tai päätöstä, niin sitä ei saa, koska motoksi on pikkuhiljaa muodostunut "kun ei tee mitään tai päätä mitään, ei tee virhettäkään". Kuvioon kuuluu tietysti manageripallien kierrätys pari kertaa vuodessa, niin silläkin saa kätevästi kierrettyä vastuuta. Aina on joku muu joskus aikanaan tehnyt huonoja päätöksiä...

t: edellinen

Vierailija
4/7 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.ap

Vierailija
5/7 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen tehnyt kumpaakin, ollut siis projarina, palvelupäällikkönä ja olin jonkin aikaa Tuotantopäällikkönäkin. Jos palvelupuolelle menee niin kantsii hommata certit.

Nyt olen äitiyslomalla, mutta sitä ennen työskentelin palvelupuolen bu-vetäjänä.

Tuossa noksu-jutussa oli paljon asiaa. Sielläkin pitää olla vaan sitten kovana palvelupäällikkönä ettei hyväksy kaikkea kuraa tuotantoon. Silloin karkaa kustannukset äkkiä ja tuotanto on epästabiili. Palvelupuolella kantsii pitää hyvät välit businekseen.

Vierailija
6/7 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ylläolevien juttujen takia olen töissä pienessä firmassa. Olen kolmen koodarin lähiesimies, mutta teen myös itsekin koodausta. Itse asiassa teen itse sellaisia paskanakkeja (vanhan spagettikoodin korjaamista), joita en viitsi muille nakittaa.

Vastaan tekemisistäni suoraan toimitusjohtajalle, joten mitään rasittavaa keskijohtoa ei ole. Vähillä resursseilla tietenkin tulee joskus kiire, mutta silloin on kyseessä oikea asiakaskiire, eikä jokin kovanaamaisen väliporjaan managerin egokohotuskampanja.

Hae rohkeasti töitä myös pienemmistä ICT-alan firmoista. Ongelma on tosin, että he eivät niin hirveästi palkkaa sitä välikerrosporukkaa.

Nokian pahin kompastuskivi on juuri tuo turvonnut ja kankea keskikerros. Isoja pamppuja ovat, mutta valtuuksia (ja halua) on korkeintaan torpata innovaatioita. Siellähän on kaikenmaailman porukkaa, jolla ei ole mitään tajua softan tekemisestä mitä älypuhelinten tekeminen pääosin on. No, nyt sekin on sitten ulkoistettu Microsoftille.

Vierailija
7/7 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan ei ollut mun paikka. Nyt olen eräässä toisessa suuressa kansainvälisessä Ict-firmassa ja tosiaan täällä pyörii jos jonkin sortin manageria, joista ei tosipaikan tullen ole mitään apua, mutta suuri meteli niistä kyllä lähtee ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän