Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos 4-vuotiaalla on atooppinen iho ja ruoka-aineallergiaa, ottaisitko koiran?

Vierailija
07.01.2012 |

Olemme harkinneet pientä koiraa, eikä ainakaan kylässä ollessa ole mitään näkyviä allergiaoireita tullut koirista. Lapsella on muutama ruoka-aine joista iho-oireita, lähinnä omena ja tomaatti raakoina ja iho atooppinen kausittain vaikka suurimman osan ajasta iho onkin kunnossa ilman mitään hoitoa.

Mitä mietä olette? Onko koira riski vai siedätyshoitoa? Vai onko näillä asioilla mitään merkitystä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti koiran mukana tulee immuunipuolustuksen kannalta hyödyllistä mikrobialtistusta, jolloin kroppa ei keskity kehittelemään allergioita paremman tekemisen puutteessa. joten ottakaa vaan se koira.

Vierailija
2/12 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ruoka-aineallergikko joka pienenä poikana joutui luopumaan koirastaan... Vieläkin kärsii kun aiheesta puhutaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko muuten Prick-allergiatestillä testata koira-allergiaa? Tietääkö kukaan?

Vierailija
4/12 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ei aina ole allergisoiva, jos pitää kodin peruspuhtaana ja harjaa koiraa oireita tuskin tulee. On myös olemassa koirarotuja jotka eivät hilseile niin pahasti ja sopivat allergisiinkin koteihin. Itse olen pahasti allerginen ja atoopikko, mutta kotona on silti ollut aina koira joka ei aiheuttanut minkäänlaisia oireita.

Vierailija
5/12 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos edes osa allergioista rauhoittuisi. Olisi kamalaa sekä teille että koiralle jos ottaisitte sen nyt ja joutuisittekin myöhemmin luopumaan siitä allergian vuoksi. Koiraa ei saa koskaan ottaa jos on tiedossa pienikin syy siitä luopumiseen jo valmiiksi. Siihen pitää sitoutua sen eliniäksi.

Entäs jos ootatte pari vuotta ja sinä aikana hakeudutte usein koirien seuraan? Esim seuraamaan koiratapahtumia ja näyttelyitä ja kyselemään eri roduista ja katselemaan ja rapsuttelemaan. Sillä tavalla saatte aika äkkiä tuntumaa siihen tuleeko allergiaoireita ja onko ylipäätään teidän juttunne.

Voi myös olla että parissa vuodessa atopia lievenee tai allergioista ainakin osa häviää, ja sekin on jo positiivinen merkki.

Vierailija
6/12 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti koiran mukana tulee immuunipuolustuksen kannalta hyödyllistä mikrobialtistusta, jolloin kroppa ei keskity kehittelemään allergioita paremman tekemisen puutteessa. joten ottakaa vaan se koira.

Eniten hyötyä tuosta altistuksesta on pienille lapsille. Eli mitä pienempi lapsi, niin sitä enemmän koiran tuomista "pöpöistä" on hyötyä.

Vierailija
7/12 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni allergisoi kyläreissuilla juuri tällainen villakoirarotu josta kenenkään ei muka pitäisi saada allergiaoireita.

Kävimme kylässä n. kerran viikossa muutaman kuukauden ajan ja se riitti. Puhkesi niin paha koira-allergia, että lapseni saa oireita jo koiranomistajien vaatteissa olevasta koiran hilsepölystä.

Lapseni on myös atooppinen ja siitepölyallerginen.

Nyt lapseni on koululainen eikä voi kyläillä kenelläkään luokkakaverillaan koska kaikilla on koira. Saa myös koulussa oireita kun istuu sellaisten lähellä joilla on koira. Että enpä suosittelisi.

Ne on ikäviä kokeiluja jos siitä saa pysyvän elinikäisen allergian. Rajoittaa pahana sosiaalista elämää paljon.

Koira ei aina ole allergisoiva, jos pitää kodin peruspuhtaana ja harjaa koiraa oireita tuskin tulee. On myös olemassa koirarotuja jotka eivät hilseile niin pahasti ja sopivat allergisiinkin koteihin. Itse olen pahasti allerginen ja atoopikko, mutta kotona on silti ollut aina koira joka ei aiheuttanut minkäänlaisia oireita.

Vierailija
8/12 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vielä 5 vuoden jälkeenkin allergian puhkeamisesta erittäin voimakkaat oireet ja näkyy prick testeissä selvästi.

Keskivaikea tai vaikea atooppinen ihottuma ei yleensä lakkaa olemasta aikuisikään mennessäkään. Voi lieventyä mutta henkilö usein pysyy vähintään kuivaihoisena.

t.8

Voiko muuten Prick-allergiatestillä testata koira-allergiaa? Tietääkö kukaan?

Vierailija
9/12 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eivät välttämättä kerro totuutta. Esim. meillä minä olen kissalle pahasti allerginen, mutta testeissä se ei näy. Minun lapsi saa anafylaktisen reaktion kananmunasta, mutta missään testeissä ei tule lukemaa.

Minä tekisin niin että yrittäisin viettää aikaa sellaisissa paikoissa missä koira ja jos yhtään näyttää että oireita tulee, luopuisin ajatuksesta. Esim. silmien kutina, nuha, silmän alta punoittaa jne.

Vierailija
10/12 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen pidemmän aikaa koiran tai kissan kanssa tekemisissä. Ja se on aivan kamalaa!

Vierailija
11/12 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis saa muita allergisia oireita koirista. Ihoni alkaa kutisemaan ja minulle tulee ihottumaa.

Vierailija
12/12 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni, olen perheemme äiti, on atooppinen ihottuma ja siitepölyallergia, ei ole tullut mitään oireita koirasta. Ja olen hevosille ihan älyttömän allerginen ja kissalle... 15v pojalla atoopp iho, ei mitään koirasta, 14v tytöllä erittäin paha siitepöly- ja siihen liittyvä "kivellisten" hedelmien allergia ( omena, pähkinä, porkkana, kiivi...) eikä hänelläkään mitään oireita. Ja tyttö harrasti 3v ratsastusta pienempänä ja on hoitanut parin naapurin koiraa säännöllisesti pitkään ,eikä niistä tullut mitään. 9v tytölläni myös atooppinen iho, ei ole pahentunut vaan oikeastaan parempi kuin vuosi pari sitten talvisin. Otettiin tasan vuosi sitten Lapinporokoiran pentu,tammikuussa, eka karvanläntö takana, ei kenelläkään mitään. Mutta, päätostä tehdessä vannottiin kaikki, että jos oireita tulee selkeästi jollekin, niin pakko etsiä uusi koti koiralle. Ei ole tarvinnut onneksi. Eli onnea matkaan, sillä ehdolla että lapsi on aina ykkösenä. Jos tulee oireita, niin ;( Ja koiramme on siis sisällä tosi paljon,yöt ja päivällä myös, vaikka on kyllä tarhakin. Mut ei ole mikään pihanperän tarha/ulkokoira...