Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko kieltää työantajaa antamasta tietojani työterveyshuoltoon?

Vierailija
06.01.2012 |

Kyse on siis siitä tiedosta, että olen työpaikallani töissä eli nimestä ja sosiaaliturvatunnuksesta? En aio käyttää työterveyshuoltoa.

Henkilöstöhallinnon edustaja ilmoitti, että jokainen, joka on oikeutettu työterveyshuoltoon on ilmoitettu työterveystalomme rekisteriin laskutussyistä? Näin voivat työterveyshuollosta suoraan nähdä, onko henkilö oikeasti työterveyspalveluihin oikeutettu vai ei. Henkilöstösihteeri sanoi, että mitään muita kuin vastaavia tietoja sinne ei mene työntekijästä heidän taholtaan.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten ensin sanoit, että asiasi eivät kuulu työnantajalle, jos nyt kyse onkin siitä, etteivät ne kuulu työterveyshuollolle?

Jos asiaa on työpaikalla puitu vielä lisääkin, miten ero on voinut jäädä epäselväksi?

Vierailija
22/33 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kieltäydyin työterveyshuollon tarkastuksessa täyttämästä kaavaketta, jossa kyseltiin terveystietojen taustat. Kysymyksiä pitkä rimpsu aina sukulaisten ja vanhempien sairauksia myöten. Mitä ne työantajalle kuuluu eikä mielestäni kuulu sekään, mitä sairauksia minä itse olen lapsuudessani sairastanut tai lääkkeitä joskus käyttänyt. Ei työnantajalle kuulu muu kuin se, että olen työkykyinen juuri silloin siihen työhön mitä teen.

En täyttänyt sitä ja kun työterveyshoitaja kysyi, miksen, perustelin samoin kuin yllä. Lomake jäi sitten tyhjäksi lukuunottamatta mun nimeä. Viikon päästä soitti henkilöstösihteeri ja kertoi, että työterveydessä oli syntynyt "ongelma" minun ratkaisuni vuoksi. Kutsui henkilöstöpäällikön ja pomoni puheille ja siellä sain kirjallisen varoituksen. Lukivat mulle jonkun lainkohdan. Olin hölmö kun menin sinne ilman luottamusmiestä, mutta hain hänet myöhemmin ja kuukauden kuluttua kirjallinen varoitus peruttiin. Siihen tarvittiin neuvottelu ammattiliittoni lakimiehen kanssa. Lopputulos on, että taustatietoja ei tarvitse antaa.

Työnantajani on yksityinen sektori.

Onko sinulla kenties jotain salattaavaa? Oletko muissakin asioissa periaatteellinen ihminen? Koetko olevasi erityinen muihin ihmisiin verrattuna? Ehkä olet paranoidinen? Oletko joka asiassa hankala ihminen?

ei minulla enää mitään ongelmaa työterveyden kanssa ole, kävin tarkastuksessa kuten pitikin ja käytän palveluja mutta tuossa menee raja. Työnantajan kannalta ikävää on se, että olen nykyisin luottamusmies. Tuosta yllä mainitusta episodista on aikaa kuutisen vuotta. Salattavaa minulla ei ole, ja vanhempanikin ovat kuolleet jo aikaa sitten. Toinen vanhuuteen ja toinen influenssan jälkitautina keuhkokuumeeseen. Paranoiaa minulla ei ole todettu, viime työterveystarkastuksessa mm. verenpaine ja kolesteroliarvotkin olivat oikein hyvät.

Ei tarvitse olla erityinen tai paranoidinen, jos ei halua toimia jatkuvasti järjestelmän mukaan etenkään jos kyse ei ole mistään, mihin laki velvoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei halunnut antaa työterveyteen edes nimitietojaan ja sosiaaliturvatunnustaan....

Vierailija
24/33 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei halunnut antaa työterveyteen edes nimitietojaan ja sosiaaliturvatunnustaan....

Vierailija
25/33 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyselet ohjeita täällä mammapalstalla?????

Ihmettelen.

T. Pääluottamusmies

Vierailija
26/33 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän sinä tämän vedit?

Vierailija
27/33 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kieltäydyin työterveyshuollon tarkastuksessa täyttämästä kaavaketta, jossa kyseltiin terveystietojen taustat. Kysymyksiä pitkä rimpsu aina sukulaisten ja vanhempien sairauksia myöten. Mitä ne työantajalle kuuluu eikä mielestäni kuulu sekään, mitä sairauksia minä itse olen lapsuudessani sairastanut tai lääkkeitä joskus käyttänyt. Ei työnantajalle kuulu muu kuin se, että olen työkykyinen juuri silloin siihen työhön mitä teen.

En täyttänyt sitä ja kun työterveyshoitaja kysyi, miksen, perustelin samoin kuin yllä. Lomake jäi sitten tyhjäksi lukuunottamatta mun nimeä. Viikon päästä soitti henkilöstösihteeri ja kertoi, että työterveydessä oli syntynyt "ongelma" minun ratkaisuni vuoksi. Kutsui henkilöstöpäällikön ja pomoni puheille ja siellä sain kirjallisen varoituksen. Lukivat mulle jonkun lainkohdan. Olin hölmö kun menin sinne ilman luottamusmiestä, mutta hain hänet myöhemmin ja kuukauden kuluttua kirjallinen varoitus peruttiin. Siihen tarvittiin neuvottelu ammattiliittoni lakimiehen kanssa. Lopputulos on, että taustatietoja ei tarvitse antaa.

Työnantajani on yksityinen sektori.

Itselläni samantapainen kokemus työhöntuloterveystarkastuksesta. Hoitaja yritti saada nimeni paperiin, jossa olisi annettu työterveyshuollolle lupa katsoa kaikkia kyseisen lääkärifirman rekistereissä minusta olevia tietoja! Kyseessä oleva yritys oli Suomen suurin vartiointialan yritys.

Vierailija
28/33 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveydessä ei taatusti ketään kiinnosta googlata asiakasyritysten henkilökuntaa...

Ja tuolle, joka ei periaatteesta antanut taustatietojaan.... luulisi olevan elämässä fiksumpiakin periaatteeita.

Vierailija
29/33 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hoitaja yritti saada nimeni paperiin, jossa olisi annettu työterveyshuollolle lupa katsoa kaikkia kyseisen lääkärifirman rekistereissä minusta olevia tietoja! Kyseessä oleva yritys oli Suomen suurin vartiointialan yritys."

Yllä olevaan lainaukseen vedoten, tämä on AIVAN eri asia. Kyllä, minultakin on kysytty, saako työterveys nähdä tietoni niiltä käynneiltä, joilla olen käynyt (tässä tapauksessa) Mehiläisessä aiemmin ja muuta kautta kuin työterveyden.

TÄSSÄ tapauksessa tietoja ei tarvitse sallia. Mikään ei siihen pakota. Tämä kysytään ihan vain siksi, että NORMAALItapauksessa se helpottaa asiakasta, kun hänen ei tarvitse selittää asioita aina uudelleen työterveyslääkärille.

Eli eipäs sekoiteta asioita :)

Vierailija
30/33 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien Suomessa toimivien työnantajien on pakko järjestää työterveyshuolto. Työterveyshuolto ei tarkoita sitä, että siinä olisi mukana työntekijöiden sairaanhoitopalveluja. Eli suomeksi tämä tarkoittaa sitä, ettei ole pakko järjestää työntekijöille ilmaista lääkäriä tms.

Työnantajalla on, esim. sairauslomatapauksissa, oikeus määrätä työntekijä työnantajan osoittamalle lääkärille mikäli työnantaja haluaa varmistua sairausloman tarpeellisuudesta.

Eli ap ei voi kieltäytyä siitä, että työnantaja antaa tiedot työterveyshuoltoon. Ja kyllä, työnantajan velvollisuus on huolehtia siitä, että ap on työterveyshuollon piirissä. AP:n ei kuitenkaan normaalioloissa tarvitse käyttää sairauksiensa hoidossa työnantajan mahdollisesti osoittamaa lääkäriä, ellei työnantaja niin vaadi esim. sairauslomatapauksissa tai muutoin vaikkapa työkunnon heiketessä.

Työhöntulotarkastus ei ole pakollinen ellei niin ole työsopimusta tehdessä sovittu. Muutoinkin saa olla kriittinen tarkastuksessa esitettyihin turhanpäiväisiin kysymyksiin, ellei niillä todellisuudessa ole tosiasiallista merkitystä työntekijän työstä suoriutumiseen.

Tässä kopsattuna työsuojelu.fi -sivuilta

Mitä työterveyshuolto on?

Työterveyshuolto on työterveyshuoltolakiin (1383/2001) perustuvaa ehkäisevää terveydenhoitoa.

Työterveyshuoltolainsäädännön perusajatuksena on, että työnantaja käyttää työturvallisuuslain perusvelvoitteiden toteuttamisessa apunaan työterveyshuollon ammattihenkilöiden asiantuntemusta. Työnantajan on työterveyshuoltolain mukaan järjestettävä työntekijöilleen työterveyshuolto. Työterveyshuollon järjestämisvelvollisuus on kaikilla työnantajilla työpaikan koosta riippumatta.

Työterveyshuollon tavoitteet

Työterveyshuollon toiminta lähtee yrityksen tarpeista, jotka määritellään yhdessä työnantajan, työntekijöiden ja työterveyshenkilöstön kanssa.

Työterveyshuollon tavoitteena on

terveellinen ja turvallinen työympäristö

hyvin toimiva työyhteisö

työhön liittyvien sairauksien ehkäisy

työntekijöiden työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen.

Järjestämisvaihtoehdot

Työnantaja voi vapaasti valita työterveyshuoltopalvelujen järjestämistavan kolmesta vaihtoehdosta.

Työterveyshuoltosopimuksen voi tehdä

terveyskeskuksen

yksityisen, työterveyspalveluita tuottavan lääkäriaseman tai

yritysten yhdessä perustaman työterveysaseman kanssa.

Mitä työterveyshuolto tekee?

Työterveyshuollon konkreettinen toimintasuunnitelma sisältää työterveyshuollon osuuden työpaikkakohtaisessa työsuojelutoiminnassa. Tämän johdosta se on myös osa työpaikan työsuojelun toimintaohjelmaa.

Työterveyshuollon toteutusmuotoja ovat mm.

työpaikkaselvitysten ja toimenpide-ehdotusten tekeminen

työterveyshuollon toimintasuunnitelman laatiminen

terveydenseurantatarkastusten tarpeen määrittely ja toteutus

ergonomisten selvitysten tekeminen

ammatilliseen kuntoutukseen ohjaaminen

työkykyä ylläpitävän toiminnan suunnittelu ja toteutus

vajaakuntoisten työssä selviytymisen seuranta

Halutessaan työnantaja voi ostaa myös sairaanhoitopalveluja osaksi työterveyshuoltoa.

Vierailija
31/33 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa tapauksissa on tosi fiksua, että esim. työterveyshuollon vaihtuessa (meillä n. 3-4 vuoden välein, kiitos kilpailutuslainsäädännön) vanhat tiedot siirtyvät uudelle toimijalle.

Itselläni on esim. yksi perussairaus, joka pysyy oireettomana lääkkeiden avulla. Työterveyshuolto uusii aina reseptit. Toisaalta tämä sairauteni on erittäin tutkittua laatua ja kun lääkäri näkee, mitä kaikkea olen tähän milloinkin napsinut, hän on joskus jopa saattanut ehdottaa, että mitäs sanot, jos kokeiltaisiin tämmöistä uutta, jolla on muuten sama vaikutus, mutta sivuvaikutukset ovat pienempiä. Näin tämä toimii, silloin kun homma toimii! Ei selittelyjä, ei paperipinoja.

Toisaalta, minulla ei myöskään ole mitään salattavaa. Tämmöisen tiedonsiirron on tarkoitus HELPOTTAA asiointia. Ei välittää esimiehelle tietoja siitä, että teillä on alkoholiongelma tai vakava masennus. Se tuppaa välittymään kyllä ihan muutenkin. Tai kuppa tai tippuri. Se ei taas työnantajaa kiinnosta.

TÄSSÄ tapauksessa tietoja ei tarvitse sallia. Mikään ei siihen pakota. Tämä kysytään ihan vain siksi, että NORMAALItapauksessa se helpottaa asiakasta, kun hänen ei tarvitse selittää asioita aina uudelleen työterveyslääkärille.

Eli eipäs sekoiteta asioita :)

Vierailija
32/33 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaitoinen pääluottamusmies, katoava luonnonvara?

Vierailija
33/33 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaitoinen pääluottamusmies, katoava luonnonvara?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme