Sofia Hellqvist ja Paavo Lipposen presidentinvaalikampanja = ???
6.1.2011
Sofia Hellqvist
Sveriges Kungahus
Hej Sofia!
Du har kommit till Finland. Varför egentligen? Tänker du och Carl Philip kanske bli kungligheter i Finland och du vill att Finlands folk lär känna dig redan?
Jag tycker att detta att du vänder dig till finländarna och finska företag känns rena rama tiggeri! Varför har du kommit till Finland för att tigga pengar härifrån? Nu vill jag också bli tiggare och tigga pengar för Sveriges, Finlands, Estlands och Rysslands fattigaste barn - och gatubarn!
Varför tiggar du pengar från Finland till Syd-Afrikas barn då det finns fattiga barn nu även i Sverige, Finland och alla närområden - tänk bara på Ryssland och alla gatubarn där och överallt. Min kompis har många barn ett av vilka sover i hissen i Leppävaara här i Esbo. Det har nu pågått i två-tre år och han har inte ens slutat skolan ännu. Sådana vänner har jag! Får några skolbarn fortfarande frukost i Sverige före skoldagen då de är så hungriga att de kan inte koncentrera sig i något skolarbete? Kan du berätta lite mera om Syd-Afrika och hurdana barn är fattiga där samt vilka målgrupper du har där? Vart på Skandinaviens och Europas karta kommer de barn, som du nu hjälper, att "hamna" när de blir vuxna? Lär du dem redan svenska och finska? De blir väl intresserade av våra länder eftersom du hjälper dem nu så mycket! De vill naturligtvis veta vem du är och något om de människor och företag som sänker dig pengar. De blir "dina" barn! Varför inte låta Afrika ta hand om sina egna barn?
Du träffade vår presidentkandidat Paavo Lipponen. Är han din vän? Är detta en del av hans presidentvalkampanj eller varför träffar du just Paavo Lipponen, en gammal socialdemokrat i Halonens läger? Är du kanske också en socialdemokrat och skall representera de finska socialdemokraterna i Sverige? Tänker du kanske göra "arbetarklassens" revolution genom att gifta dig till kungahuset - vad är förresten den moderna arbetarklassen? Kan du kanske förklara för mig varför predikade Paavo Lipponen i predikstolen i Berghälls kyrka i våras här i Helsingfors - jag har inte begripit detta alls. Jag tyckte inte om det. Och varför kallade han sig "Moses"? Vår nuvarande president Tarja Halonen kommer också från Berghäll. Det sägs att det är ett arbetarklassområde, Du kan väl hälsa Paavo Lipponen, att någon sände ett textmeddelande i våras till min mobiltelefon med texten "Detta ärende tas hand om diskret", och det var undertecknat Paavo Lipponen, men nummerbyrån kunde inte säga vems nummer det var och Paavo Lipponen hade inga offentliga kontaktuppgifter så att jag hade kunnat berätta detta för honom och fråga att vad är nu detta! När hans frus blog attackerades fick jag några frågor om det - men hans fru intresserar mig ett dugg! I Berghälls kyrka hölls jordfästningen för socialdemokraten Kalevi Sorsa och en hel massa internationella statsmän var närvarande. Nu är Berghälls kyrka en statskyrka. Det finns ett och annat man undrar faktiskt!
Gillar du verkligen Strauss musik? Skulle inte något modernare smaka bättre???
Fortsättningen på detta brev följer...
Kan någon ge brevet till Sofia Hellqvist - och kanske även Paavo Lipponen????