Olen sairastanut 3 viikkoa, ja lääkäri totesi sen olevan vain harmiton virus...
..ja antoi yhden päivän sairaslomaa.
Joulupäivänä kävin päivystyksessä, jossa lääkäri totesi keuhkoputkentulehduksen, poski-ja sivuontelontulehduksen, korvatulehduksen ja silmätulehduksen. CRP oli 10. Sain antibioottikuurin, joka ei tehonnut ollenkaan. En ollut sairaslomalla koska viime viikko oli lomaa.
Sitkuttelin 3 päivää töissä ja tänään menin lääkäriin, koska en ole parantunut. Kuumetta ei ole ollut paljoa, lämpöilyä vaan, 37,3-37,6, tänään oli 37,4. Ihan kamala yskä, ja keuhkoihin sattuu, päätä särkee, niveliä kolottaa ja väsyttää.
Sain tämän päivän saikkua, kyseessä kuulemma en vain itsekseen ohimenevä virus, joka ei vaadi antibiootteja.
En tiedä lähtisikö huomenna päivystkseen, jotenkin ei vakuuttanut tuo tämänpäiväinen lääkäri ollenkaan. Itse ajattelen, ettei vaan olisi mykolasma tms.
Kommentit (27)
Meillä on sairastettu jo yli viikko kans. Taapero yli 40 C kuumeessa uudenvuoden yli ja räkätautinen ollut jo yli viikon ajan. Nyt ei kuumeile enää, mut on aika saamarin vetämätön ja itkuinen edelleenkin. Mulla kans tää helvetin räkätauti ollut jo kohta viikon ja nyt tuntuu et poskionteloihin menee.
Lisäksi olen raskaana rv 16. Oon muutenkin helkkarin väsynyt ja nyt sit vielä tää tauti tähän päälle. On kyllä tosi vetämätön olo. Nokka tukossa yöt ja päivät taas valuu solkenaan räkää. Lisäksi vielä kunnon ärsytysyskä.
Tuolla CRP:lla sun ei edes olisi pitanyt saada antibiootteja, koska selvastikin ei ole kyse bakteeritulehduksesta (se olisi nostanut CRP:n paljon korkeammalle). Eli eipa ihme ettei "tehonnut". Ja tuo "lampoily" on todella vaatimatonta, ota parasetamolia tai buranaa. Jos nyt jotenkinkaan olet tosissasi niin ei kannata menna paivystykseen noilla oireilla. Ettei sua vain vaivaisi lorvikatarri?
Kaikenlaisia ääliöitä maa päällään kantaa. Ap:llä voi ihan hyvin olla keuhkokuume, eikä yksi päivä saikkua riitä todellakaan mihinkään!!
Ja ilman muuta pitää mennä päivystykseen jos ei ole työkykyinen ja lauantaina työpäivä, sillä huomenna ei ole terveyskeskukset auki. Eniten suosittelisin kyllä ap:lle yksityistä, eikä mitään arvausaseman konitohtoreita.
En tietysti tiedä, mikä tauti sinulla on tai ei ole, mutta omasta kokemuksestani voin kertoa.
Olin juuri 4vk sairaana. Juuri tuo kuvailemasi kuiva yskä, nukuin istuallaan, koska makuullaan ei voinut olla. Huuhtelin nenää sarvikuonokannulla monta kertaa päivässä ja limaa tuli äärettömät määrät. 800mg buranoiden ansiosta kuume ei noussut, mutta oli tosi vetämätön olo. Kurkkukipua oli myös kolmatta viikkoa. Siihen auttoi ainoastaan jäätelö.
Sattumalta oli työterveystarkastus sairastamisen kolmannella viikolla ja siellä sitten samalla ottivat nieluviljelyn ja tulehdusarvot. Kaikki ok, pelkkä virus, joka meni itsestää ohi. Olis varmaan mennyt nopeammin, jos olis saanut saikkua pahimmassa vaiheessa.
Tuolla CRP:lla sun ei edes olisi pitanyt saada antibiootteja, koska selvastikin ei ole kyse bakteeritulehduksesta (se olisi nostanut CRP:n paljon korkeammalle). Eli eipa ihme ettei "tehonnut". Ja tuo "lampoily" on todella vaatimatonta, ota parasetamolia tai buranaa. Jos nyt jotenkinkaan olet tosissasi niin ei kannata menna paivystykseen noilla oireilla. Ettei sua vain vaivaisi lorvikatarri?
Kaikenlaisia ääliöitä maa päällään kantaa. Ap:llä voi ihan hyvin olla keuhkokuume, eikä yksi päivä saikkua riitä todellakaan mihinkään!! Ja ilman muuta pitää mennä päivystykseen jos ei ole työkykyinen ja lauantaina työpäivä, sillä huomenna ei ole terveyskeskukset auki. Eniten suosittelisin kyllä ap:lle yksityistä, eikä mitään arvausaseman konitohtoreita.
tuolla CRP:lla niin on kylla harvinaisen lieva ja vaaraton tapaus... Mykoplasmakeuhkokuumeesta vouhotetaan nyt todella paljon, mutta tosiasia on etta nimestaan huolimatta kyseessa on perusterveella ihmisella lahinna flunssaa vastaava sairaus - bakteerin aiheuttama keuhkokuume on aivan eri luokan sairaus.
Samoilla oireilla otsaontelontulehdus tosin crp oli alle 15 (en muista tarkkaa arvoa). Joka tapauksessa olo oli todella sairas ja paineen tunne paha. Selvisi röntgenkuvissa tulehduksen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärtänyt, miten niin lorvikatarri? Jo otsaontelontulehdus tekee minulle jatkuvan päänsäryn. Siihen lisäksi silmätulehdus jossa silmät ovat kuin tomaatit, ja rähmivät, niin ettei aamulla saa silmiä auki. Lisäät siihen keuhkoputkentulehduksen, erittäin kovan yskän ja nuhan, sekä lihas-ja nivelkivut ja erittäin heikon olon. Ja lämpöni on normaalisti 36,0-36,2.
Kyllä nuo kaikki oireet tekevät todella kipeäksi. Lisäksi olen työssä, jossa tuollaisessa kunnossa ei kertakaikkiaan voi olla.
Ja kolme viikkoa on aika pitkä aika.
Mutta kiitos vaan vastauksestasi. Et varmaan itse sairastele koskaan.
Otsaontelontulehdus on vakava paikka ja antibiootit toki määrätään helposti. Jos oireesi jatkuvat sinut olisi pitänyt lähettää erikoissairaanhoitoon tai jos jotain tai silmäluomet turpoavat, niin päivystykseen.
Huomasin, että vanha ketju. Toivottavasti ap sai tarvitsemansa hoidon. Muutenkin kokonaistilanne ollut hirveä.
En tahdo maalata piruja seinille, jutta onko syövän mahdollisuus poissuljettu? Isälläni oli paksunsuolensyöpä joka oireili ihan pelkästään sillä että lämpöä oli 10 kk ajan 37,5-37,9, ja todella kova väsymys. Ei mitään muita oireita siis.