Kakkaongelmia
Tosi ihania aiheita, mutta vaivaa niin paljon että vinkkejä kaivataan..
Eli ongelma on, että suoli toimii noin kerran viikossa (normaalsiti joka päivä) ja olo on sen mukainen! Maha on pinkeä kuin pallo ja selässä säteilee kipu joka selkeästi helpotaa kun saa suolen toimimaan.
Tuntuu siltä että kakkahädän tunne on kokonaan kadonnut sillä tiedän että suoli on täynnä. Myös punnerrusvoima on hävinnyt joten mitään en saa ulos. Kuitujen lisääminen ruokaan ja laksatiivien käyttö aiheuttaa ilmavaivoja ja muutaman päivän päästä ripulin ja kovat vatsavaivat. Sitten ongelma palaa..
Mitä ihmettä keksin? Onko muita joilla on vastaavaa vaivaa? PAinaako vauva vaan suolta vai onko jo kyse jostain sisäisistä pukamista tai vakavammasta? Neuvolassa ei osata enää auttaa eikä oteta ongelmaa tosissaan. Valittavat vain kun paino nousee, mutta nouseehan se kun mitään ei tule ulos...
sinisiipi rv 29+1
Kommentit (5)
Ja kannattaa hoitaa pois, ummetus nimenomaan aiheuttaa niitä pukamia. Itse oon tosi kuitupitosella ruokavaliolla, veden lipittämisellä ja liikunnalla olen yrittänyt helpottaa oireita vaan ei auta. Tänään hain Levolacia apteekista ja siinä luki juuri niin kuin edellinen mainitsi, että vuorokausiannosta kannattaa sitten vähitellen pienentää eikä välttämättä tarvitse joka päivä ottaa. Banaani on ainakin minun viholliseni ja mustikka samoin. Myös vaalea leipä tekee olon entistä tukalammaksi. Jotkut saavat apua kuivatuista luumuista, kait tuoreistakin on joillekin apua. Lakritsi myös muistaakseni pahentaa..
Itselläni ei tätä ongelmaa ole, onneksi, mistä lie johtunee. Aloitan päiväni juomalla tyhjään vatsaan vettä 3-6 dl (yleensä yön yli seissyttä). Tämän jälkeen juon kupillisen kahvia ja palasen ruisleipää.
Syön myös kiwin tai kaksi melkein tyhjään vatsaan, tämän olen kuullut estävän ummetusta. Päivän mittaan juon runsaasti vettä, mikä ei ole ongelma sillä janon tunne on vaivannut raskauden aikana.Pyrin myös liikkumaan jonkin verran päivittäin, vaikka se onkin jo hankalaa (jalat painavat, supistelee ja väsyttää).
Toivottavasti löydät helpotuksen vaivaasi.
nurse 31+2
mulla oli viikoilla 16-19 myös ummetusta, tosi kiusallinen vaiva, neuvolan täti oli jo passittamassa mua sokerirasitustestiin kun paino nousi vauhdilla.
otin sitte itseäni niskasta kiinni, levolacia kokeilin, ei sopinut mulle, nousi kurkkuun, mutta duphalac oli pelastus.
sekoitin sen mehuun ja nautein aamulla ensimmäiseksi. söin myös leseitä, aprikoosikiisseliä, kiiviä (runsaasti foolihappoa!), päärynöitä, ruisleipää ja join vissyvettä. suoli alkoi toimimaan, ei heti vaan parin päivän päästä, jatkoin " kuuria" viikon ja pienensin annostuksen ja jatkoin vielä pari viikkoa.
vaiva on pysynyt kurissa ahkeralla aprikoosikiisselin ja hedelmien syönnillä, himo vaihtunut päärynöistä mandariineihin...
Eli mulle neuvolatäti suositteli luumuja silleen, että 5 kuivattua luumua illalla vesilasiin turpoamaan ja aamulla sitten syö ne ja keittää turpoamisvedestä puuroa. En ole kokeillut, kun vielä ei ole ollut ongelmia.
nemma&muksis rv 26+
Perusasiat pitää tietysti olla kunnossa, eli
- vältät ummettavia ruokia (maito, vaalea leipä, banaani ja monet muut ummettavat useimpia) ja suosit kuituja (kasvikset, täysjyvävilja jne)
- juot riittävästi vettä tai muuta kirkasta nestettä (siis toista litraa per vrk vähintään, kannattaa ottaa mitta avuksi, ei uskois miten vähän huomaamattaan saattaa juoda!)
- liikut tarpeeksi (stimuloi suolta)
Noista mahaa toimittavista lääkkeistä sen verran, että ne usein aiheuttaa sen ripulin laukaistessaan tilanteen, sen jälkeen lääkettä ei tule kuitenkaan lopettaa vaan pienentää annosta kunnes löytyy sopiva ylläpitoannos, joilloin maha toimii mutta ei ole kuralla. Joillakin riittää esim joka toinen päivä annostelu jne.
Pukamat ei aiheuta ummetusta, mutta kohdun painaminen suoliin kylläkin. Tsemppiä, ei oo hääppönen vaiva. Joskus tuumin ukolle, että usko tai älä mutta ihminen voi oikeasti unelmoida niin banaalista asiasta kuin p*skantaminen...
Kitty rv 39+1