Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veisitkö lapsen päivystykseen, vai odottaisitko huomiseen?

Vierailija
04.01.2012 |

2v tyttö on ollut nuhassa ja kuumeessa, kuume nyt jo laskenut. Tänään aamupäivästä asti alkanut itkeä, välillä aivan kirkumalla. Sanoo toisen korvan olevan kipeä. Annoin särkylääkettä, ja nyt ei enää sillälailla itke mutta on kiukkuinen. Kysyttäessä kertoo aina sen saman korvan olevan kipeä. Härnää koko ajan veljeään, ja on muutenkin kärsimättömämpi ja kiukkuisempi. Nuha valuu paljon.

Eli lähtisinkö lasten kanssa päivystykseen jo tänään, vai odottelisinko särkylääkkeen voimin huomiseen? Päivisin minulla on hoitolapsi joka on pakko ottaa mukaan, joten on hankala mennä kolmen alle 2,5v lapsen kanssa. Mutta onhan päivystyskin hankala omien kanssa..

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin todellakin viet tänään.Ei se ole sille toiselle lapselle oikein et joutuu viettämään pitkänkin ajan jossain terveyskeskuksessa.Mä toivon et meidän pph ei ota mun lapsia aina mukaan kun hoitaa omia perheen asioita työaikana.

Toisaalta täällä palstalla aina valitetaan, kun viedään lapsia turhaan päivystykseen. Toisaalta sitten nyt en saisi viedä lasta terveysasemalle huomennakaan.

Ei näitä asioita aina voi hoitaa priimalla tavalla. Vaihtoehtona voi olla myös soittaa hoitolapsen vanhemmat hakemaan lapsensa pois, jos lääkärikäynti on. He kyllä varmasti mieluummin haluavat, että käyn lapsen kanssa terveysasemalla (ajan kanssa tietenkin, ei se tarkoita tuntien oleilua).

Mutta kurjaahan se on kaikille. Onneksi hoitolapseni vanhemmat ovat mukavia ja ymmärtäväisiä, ja tietävät minun tekevän aina päätökset lapsia ajatellen.

ap

Vierailija
22/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lääkäri sille särylle voi tehdä sen enempää kuin vanhemmatkaan, koska antibiootit eivät vaikuta heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärykalvon repeämästä, kun räkä ja lima puhkaisi sen. Menisin jos lapsi on kirkunut lujaa...

Ohut tärykalvo voi vaurioitua korvaan työnnetystä tai työntyneestä esineestä tai äkillisestä paineen muutoksesta. Tärykalvon puhkeamisesta voi seurata vähäistä verenvuotoa ja korvan kipua, mutta vielä selkeämpi merkki puhjenneesta tärykalvosta on, jos ilma virtaa korvasta ulos, kun nenänieluun aiheutetaan painetta pitämällä hengitettäessä nenästä kiinni. Puhjennut tärykalvo on aina syytä käydä näyttämässä lääkärille vaurion laajuuden arvioimiseksi.

Vierailija
24/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

antibiooteille, ja korvatulehdus ei välttämättä parane kuin vasta tehokkaammilla antibiooteilla. Meilläkin on tästä kokemusta, kun kuopuksen korviin ei kaksi eri kuuria tepsinyt, ja lopulta toinen korva puhkesi ja toinen piti puhkaista. Korvaeritteestä tehdyn viljelyn mukaan määrättiin tehokkainen mahdollinen antibiootti.

Varhainen lääkäriinmeno ei auta mitään näissä tapauksissa, sillä lääkärit eivät koskaan määrää aluksi tehokkaimpia lääkkeitä.

Mä antaisin vain särkylääkettä enkä veisi lääkäriin ollenkaan

jes, mahtava neuvo, douchebag.

tällaisen käsityksen minäkin nimittäin sain kun yritin vähän ottaa selville että onko korvatulehdus aina näytettävä lääkärille. no, en sitten heti vienyt lääkäriin vaan "katselin" sitä muutaman päivän kunnes äityi niin pahaksi että huusi yks yö niin kuin ois sikaa tapettu. siitä on nyt kuukaus aikaa ja edelleen korvat tulehtunut.

huomenna yksityiselle.

Vierailija
25/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

särkylääkettä kuin panadolia. Joku tulehduskipulääke rinnalle, vaikkapa juuri tuo pronaxen.

Vierailija
26/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin todellakin viet tänään.Ei se ole sille toiselle lapselle oikein et joutuu viettämään pitkänkin ajan jossain terveyskeskuksessa.Mä toivon et meidän pph ei ota mun lapsia aina mukaan kun hoitaa omia perheen asioita työaikana.

Toisaalta täällä palstalla aina valitetaan, kun viedään lapsia turhaan päivystykseen. Toisaalta sitten nyt en saisi viedä lasta terveysasemalle huomennakaan. Ei näitä asioita aina voi hoitaa priimalla tavalla. Vaihtoehtona voi olla myös soittaa hoitolapsen vanhemmat hakemaan lapsensa pois, jos lääkärikäynti on. He kyllä varmasti mieluummin haluavat, että käyn lapsen kanssa terveysasemalla (ajan kanssa tietenkin, ei se tarkoita tuntien oleilua). Mutta kurjaahan se on kaikille. Onneksi hoitolapseni vanhemmat ovat mukavia ja ymmärtäväisiä, ja tietävät minun tekevän aina päätökset lapsia ajatellen. ap

päivystyksessä en ole koskaan saanut ihmettelyä että miksi tulitte "vaan" korvatulehdusepäilyn takia. Mulle yksi lääkäri sanoi että pienten lasten kanssa käynti ei koskaan ole turha ja tilanteet voi muuttua todella nopeastikin. Meillä esim. aamupäivällä terveyskeskuksen sairaanhoitajan arvio pitkittyneestä flunssasta sormenpään verikokeen jälkeen oli ettei ole mitään ongelmaa (eikä varmaan vielä ollutkaan) ja illalla päivystyksessä keuhkokuvan jälkeen niin paha keuhkokuume että otettiin osastohoitoon ja todella pitkä toipilasjakso seurauksena.

Sun tilanteessa on mielestäni täysin perusteltua mennä päivystykseen ja pääsette aloittamaan antibiotit tänään jos siellä on tulehdus tai saat ainakin esim. Pronaxen reseptin, oletan ettei sulla ole sitä. Kolmen lapsen kokemuksella yhdistelmä Panadol + Pronaxen on kipuun ylivertainen näistä kotikonsteista (siis poislukien joku Tramal tms.). Siellä käy kuuloe kaikenmaailman aikuisia näyttämässä pattejaan jotka niillä on ollut 3 kuukautta mutta yhtäkkiä tuli mieleen lähteä kysymään että mikäs tää on.

Vierailija
27/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pronaxenia ei ole kotona,niin sitä varten menisin päivystykseen. Eikös se ole reseptilääke vallan.

Vierailija
28/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoittavat jo ovella, että huomenna voitte mennä lääkäriin.

Vierailija
29/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näkynyt tulehdusta. En tiedä mitä tyttö sitten huusi tunti kaupalla sanoen sattuu sattuu j pidellen korviaan. Ehkä nuha vain teki painetta, tai joku uhmaraivo sitten.

Ap

Vierailija
30/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siltä kuiteski särkylääkettä vastasuuden varalle? Kun se panadol on kuiteski aika tehoton

Vierailija
31/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

antibioottikuuri kannattaa syödä korvatulehdukseen jos tulehdus on bakteeriperäinen (useimmiten siis kunnolla eritettä sisällä). Suurin osa korvatulehduksista paranee ilman antibioottikuuria.

Esikoisella on nuorempana korvakierre ja yhtään ab-kuuria ei syönyt. Lääkäri (lastenlääkäri / korvalääkäri yksityisellä) oli sitä aina tarjoamassa mutta kun kysyin onko todella tarpeen niin lääkärin vastaus oli aina "ei todellakaan ole". Tilannetta piti seurata tarkemmin ja käydä jälkitarkastuksessa. Ja joka kerta korva oli kipeä ja kunnolla tulehtunut. Jos tilanne olisi jatkunut niin tottakai olisimme menneet uudelleen lääkäriin, mutta tarvetta ei ollut, kunon kipulääkitys auttoi.

Tuttu lastenlääkäri sanoi, että suurin osa vanhemmista oikein vaatimalla vaatii sen ab-kuurin vaikka lääkäri yrittää selittää ettei ole tarpeen: osalle ihmisistä kun on iskostunut ajatus "lääkäriltä pitää saada resepti" muuten käynti olisi turha.

Itse aina välttelen ab-kuureja viimeiseen asti ja useimmiten niitä ei edes tarvitse. Varmuuden vuoksi syöminen on sulaa hulluutta.

Vierailija
32/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin itse lapsena kovasti korvatulehduksista, muistan vieläkin kuinka helvetisti se voikaan sattua. Voi olla vaikka tärykalvo puhkaisun tarpeessa, vieppä lekuriin vaikka saman tien niin saa lapsi ehkä nukuttuakin.

Vierailija
33/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tulehduskipulääke, joka saattaa auttaa siihen tulehdukseensin ja koska on eri vaikuttava aine kuin panadolissa, saattaa tehota kipuunkin paremmin, jos on saanut enemmän panadolia. Itse odottaisin aamuun.

Vierailija
34/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On maitoallerginen ja piereskelee tällä hetkellä paljon. On siis varmasti saanut jostain maitoproteiinia eilen. Se tekee kovat säryt, en vain osannut yhdistää kun puhui korvista. Mutta ei nuo pienet osaa niin eritellä mikä on kipeä.

ap

Vierailija
35/35 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan siellä korvissa olla siltikin jotain vialla, tavalliset terveyskeskuslääkärit ei välttämättä näe niitä.