Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva ulkomailla, tarvitsen neuvoa vauvanhoitoon, hygieniaan jne.

Vierailija
03.01.2012 |

Haluaisin kuulla miten Suomessa neuvotaan hoitamaan vauvaa, kun taalla olen saanut vahan kummiakin neuvoja laakarilta (ei ole neuvolaa).

Meilla on 5 paivan ikainen vauva. Hanella oli syntyessaan vahan tukkaa, ja laakari sanoi, etta tukka pitaisi pesta kolme kertaa viikossa. Siis mita??? En ollut ajatellut edes kylvettaa hanta ensimmaiseen kahteen viikkoon - onko kamalaa??? Miten Suomessa?

Meilla on nyt melko kylma ilma (0-5 astetta) eika vauva saisi olla ulkona 20-30 minuuttia pidempaan. Eiko taa nyt ole ihan vaarin? Haluaisin kayda kunnon kavelyilla, parinkin tunnin. Miten suojaan vauvan kasvoja? Mita pitaa ottaa huomioon?

Kaskivat herattaa vauva oisin kahden tunnin valein imetykseen. En ma jaksa....Vauva syo tosi hyvin pitkin paivaa, mulla on paaaljon maitoa, ja kun vauva nukkuu yolla 4 tuntia potkoon, haluaisin nukkua itsekin. Jarki sanoo, etta tama on ok, mutta onko vauva liian pieni ollakseen syomatta noin pitkaan?

Maidosta viela. Miten kannattaa imettaa. Yksi rinta tyhjaksi, ja seuraavalla syotolla toinen rinta, vaiko vahan molemmista? Olen joutunut pumppauskierteeseen. Maitoa on paljon, rintoja pakottaa joten on pakko pumpata. Mutta musta tuntuu, etta kun pumppaan, niin maitoa tulee vaan enemman, enka paase kierteesta. Laakarini (mies ja vahan tollo) ei osannut neuvoa, onko suomalaisista kanssasisaristani apua?

Lopuksi viela sanottakoon, etten ole enaa kakskymppinen nuori vaan pitkalle yli 30, mutta vauvanhoito on uutta, ja kaipaisin niin suomalaista maalaisjarkea tahan peliin. Ma taisin menettaa omani 10 vuotta sitten, kun muutin tanne....:(

Kiitos etukateen hyvista neuvoista.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 1-vuotias ei edes shampoota tarvi;)

Eikä vauvaa tarvi paljon kylvetellä, vaippaa kun vaihdetaan ja peppua pestään paljon. (itse en ole kylvettänyt vauvojani kun sitä inhosivat, lämpimän juoksevan veden alla viruttelin vain silloin tällöin, siis lavuaarissa)

Vauva vaunuihin ja ulos, pue vauva lämpimästi, kasvot ovat vaunuissa suojassa.

Ei tarvi yöllä herätellä kun kerran vauva syö hyvin, mene vauvan ehdoilla lapsen tahtisuus on päivän sana :)

Saanko kysyä missä asut?

Vierailija
2/12 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vauvaa tarvi paljon kylvetellä, vaippaa kun vaihdetaan ja peppua pestään paljon. (itse en ole kylvettänyt vauvojani kun sitä inhosivat, lämpimän juoksevan veden alla viruttelin vain silloin tällöin, siis lavuaarissa)

Ei tarvi yöllä herätellä kun kerran vauva syö hyvin, mene vauvan ehdoilla lapsen tahtisuus on päivän sana :)

Saanko kysyä missä asut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä herätä, vaan imetä vauvantahtiin. Pyri siihen, että lypsät vain pahimman pingotuksen pois. Monesti rinnat alkuun villiintyvät, mutta se tasaantuu. Siihenkin auttaa vauvantahtinen imetys.

Napatyngänkin kanssa voi kylvettää, mutta sitä vettä ei kasvoille ja hyvä kuivaus!

Vierailija
4/12 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla on 5 paivan ikainen vauva. Hanella oli syntyessaan vahan tukkaa, ja laakari sanoi, etta tukka pitaisi pesta kolme kertaa viikossa. Siis mita??? En ollut ajatellut edes kylvettaa hanta ensimmaiseen kahteen viikkoon - onko kamalaa??? Miten Suomessa?

* Ei tarvitse pestä tukkaa, kylvetys kerran viikossa riittää. Mä en pese tukkaa erikseen, kaatelen vain mukilla vettä vauvan päähän. Tuo ekat 2 viikkoa ilman kylpyä on varmaan iha ok. Kannattaa harjata päätä pehmeällä harjalla, vähentää karstaa.

Meilla on nyt melko kylma ilma (0-5 astetta) eika vauva saisi olla ulkona 20-30 minuuttia pidempaan. Eiko taa nyt ole ihan vaarin? Haluaisin kayda kunnon kavelyilla, parinkin tunnin. Miten suojaan vauvan kasvoja? Mita pitaa ottaa huomioon?

* Suomessa neuvotaan olemaan sisällä ekat pari viikkoa, paitsi kesällä. Mä aloitin varovaisesti, tosin itse olin niin huonossa hapessa synnytyksen jälkeen, että noin kilsan kävely oli mulle ihan maksimi... Viritä harso tai vastaava vaunujen kuomun eteen.

Kaskivat herattaa vauva oisin kahden tunnin valein imetykseen. En ma jaksa....Vauva syo tosi hyvin pitkin paivaa, mulla on paaaljon maitoa, ja kun vauva nukkuu yolla 4 tuntia potkoon, haluaisin nukkua itsekin. Jarki sanoo, etta tama on ok, mutta onko vauva liian pieni ollakseen syomatta noin pitkaan?

* Ei tarvitse herättää. Mun piti herättää synnärillä, kun vauva ei herännyt itse ollenkaan syömään (rankka synnytys, ja synnärillä pitää varmistaa, ettei vauvan paino laske liikaa, jotta pääsee kotiin). Kyllä se vauva itse herää syömään kun on nälkä, ellei ole mitään erityistä.

Maidosta viela. Miten kannattaa imettaa. Yksi rinta tyhjaksi, ja seuraavalla syotolla toinen rinta, vaiko vahan molemmista? Olen joutunut pumppauskierteeseen. Maitoa on paljon, rintoja pakottaa joten on pakko pumpata. Mutta musta tuntuu, etta kun pumppaan, niin maitoa tulee vaan enemman, enka paase kierteesta. Laakarini (mies ja vahan tollo) ei osannut neuvoa, onko suomalaisista kanssasisaristani apua?

* Yksi rinta kerrallaan, jotta vauva saa kevyemmän etumaidon lisäksi rasvaisen takamaidon. Jos pumppaat, maidon määrä ei vakiinnu vauvallesi sopivaksi, vaan sitä tulee yli tarpeen. Jos rinnat ovat hirveän kipeät ja täynnä, tiristele vähän lavuaariin. Jos sulle jää kovia kohtia rintoihin, esim. kainalon puolelle, imetyksen jälkeen, kannattaa vauvaa imettää myös semmoisissa asennoissa, joissa vauvan leuka on tuota kovaa kohtaa kohti, näin se tyhjenee, eikä tule tiehyttukoksia (jotka voivat johtaa rintatulehdukseen). Mulla auttoi myös se, että imettäessä hieroin kevyesti sitä kohtaa, joka oli jäänyt kovaksi. Jos saat rintatulehduksen - toivottavasti et! - on tärkeää imettää kunnolla myös tulehtuneesta rinnasta

Minusta ihan fiksuja kysymyksiä, ei tyhmiä ollenkaan :)

Vierailija
5/12 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ammattilainen, vaan kahden pienen lapsen äiti, joten tässä siltä pohjalta vastauksia.

- Minä en kylvettänyt heti, putsasin toki vanulapuilla esim. kaulan ja kainalot ja pesin peppua.

- Ulkoilu neuvotaan täälläkin aloittamaan talvivauvalla varovasti, siis ekalla kerralla tuo max 20-30min ja siitä vähitellen pidentäen. Itselläni on kesävauvoja, eli talvella olivat melkein puolivuotiaita, mutta olen silloin nukuttanut pitkiäkin päiväunia jopa -25 asteen pakkasessa. Kun on kunnon vaunut, niin kopan sisällä on paljon lämpimämpi kuin ulkolämpotila (laita vaikka lämpomittari niin näet). Harso kopan suulle pyykkipojilla estämään tuulta ja tietysti kunnon talvivarusteet päälle.

- Tuo herättely riippuu vauvan koosta jne: jos on pienikokoinen vauva, tai paino tippunut reilusti alle syntymäpainon tai on ollut ongelmia verensokerin kanssa, niin silloin täälläkin saa herättelyohjeita. Omat vauvani ovat olleet pullukkaa sorttia, eikä sokeriarvoissa ollut mitään vikaa, niin saivat jo sairaalassa nukkua 4 tuntia putkeen, kotona en ole herätellyt ollenkaan. Äidin jaksamisen kannalta olisi tosi tärkeää saada vähintään kolmen tunnin unipätkä joka yö, eli kyselisin ainakin tarkemmin perusteita tuolle herättelylle...

- Imettämisohjeita saat varmasti monenlaisia... Itse imetin aluksi niin, että yhdellä syötöllä molemmista: oli käytännössä pakko, kun muuten se toinen valutti paidan litimäräksi. Nyt (vauva 5kk) imetän aina vain yhden rinnan ja sitten seuraavalla syötöllä sen toisen.

- Kun pumppaat, niin pumppaa aina niin vähän kuin on pakko, ei siis rintaa tyhjäksi vaan juuri sen verran, että pääset pakottavasta tunteesta eroon. Ja jos maitoa tuntuu vain riittävän, niin ota selvää voiko siellä luovuttaa maitoa? Täällä sairaalat hakee äidinmaidon kotoa ja maksaa siitä vielä kivan korvauksen :).

Vierailija
6/12 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosa vauvan tukan pesusta, ei sitä mitenkään erityisti tarvitse pestä.Vauvan voi kylvettää kerran tai pari viikossa ilman aineita ja huljutella sammalla tukan. Jos päänahkaan tulee karstaa(vaaleaa peitettä) voi laittaa vauvaöljyä päähän vaikka yöksi myssyn alle ja aamulla harjata vauvaharjalla karstaa pois.Mutta siis tuo vauvan pesu on makuasia, eiväthän he juurikaan likaannu, eli pyllynpesu riittää aika pitkälle. Ulkona saa vastasyntynyt olla jo heti, jos ei ole pakkasta.Vaikkapa niin että eka n.15min, sitten toinen n.viisitoista minuuttinen ja sitten n. puolituntia ja sen jälkeen pitkään kuin haluaa.Tämä siis noissa lämpötiloissa.Teillä ei nyt kylmä ole, joten ulos vaan.Vauva on ihan suojassa siellä vaunuissa kuomun alla, ei huolta. Eli siis kuomulliset vaunut alle.Ja jos lapsesi kasvaa ja paino on ok, niin herättelyjä ei öisin tarvita, vaan 4t välein imetys on hyvä. Mutta jos hän on syntynyt liian ajoissa tai muuten hyvin pieni, niin silloin lääkärin ohjeistama 2t syöttöväli on ehkä hyvä.Suomessa siis mennään lapsentahtisesti ja jos vauva syö yöllä 4t välein,niin se on ok. Tosiaan tuo imetys, itse kun imetin 4v sitten, niin silloin juuri suositeltiin sitä , että ensin toinen rínta ja sitten toinen.Mutta kun maitoa tulee paljon, niin kai voit imettää ensin sen täydemmän ja sitten toisen.Se maidontuotanto kyllä tasoittuu tuosta.

Onnea vauvasta,asiat selkiytyvät kyllä kunhan aikaa kuluu!

Vierailija
7/12 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kyseessä terve, täysiaikainen, yli 3kg vauva? Joskus on lääketieteellsistä syistä syötettävä pediatrin määräyksestä esim. 3t välein, esim. Keskosuus, pieni paino, kellastuminen, sokeriseuranta yms. Jos kyse kaikin tavoin terveestä vauvasta, niin ihan alkuun ei kannata yöllä pitää yli 5t taukoa syötössä, mutta kun paino lähtee hyvin nousuun ja voit luottaa siihen, että herää nälkäänsä, niin voit unohtaa kellottamisen.

Ja imetä aina ensin yksi rinta tyhjäksi a tarjoa sitten vielä toista. Näin varmistat, että vauvasi saa myös rasvaisempaa takamaitoa. Tsemppiä maidonnusuun, voi ola aika tukalaa, mutta tasaantuu kyllä. Pumppaa vain niin paljon, että pahin paine helpottaa, älä missään nimessä ihan tyhäksi, sillä nostat lisää maitoa. Lypsää mielummin vähän käsin pois lämpimässä suihkussa jne.

Onnea vauvasta! Poimit nyt vaan molemmista kulttuureista parhaat palat kasvatukseen!

Vierailija
8/12 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessakin kylvetellään joissain sairaaloissa ja joissain sanotaan, että parin viikon päästä synnytyksestä. Liekö sitten siihen mennessä otteet sen verran varmentuneet, että kylpeminen on vauvalle miellyttävämpi kokemus?! Jos kylvettelette, niin muista vaan kuivata napa hyvin eli varovasti pumpulipuikolla sieltä pohjalta asti.

Suomessa taidetaan suositella, että ulkoilu aloitetaan talvella vasta muutaman viikon iässä. Silloin niin, että aloitetaan tuosta 20 minuutista ja aikaa pidennetään vähitellen. Täällähän on hyväksyttyä nukuttaa lasta ulkona päiväunille, joten kyllä meillä neiti veteli parin-kolmen tunnin unia ulkona talvellakin. Laitoin vaununsuulle pasminan tuulensuojaksi, ja se kyllä piti vaunujen lämpötilan nollan yläpuolella tuntikausia jopa yli 20 asteen pakkasilla. Mulla oli elektronisen lämpömittarin piuha siellä vaunuissa ja sisältä tarkkailin lukemaa unien ajan.

Jos ei ole keskonen tai muuten pienikokoinen, niin ei täällä suositella herättelemistä. Jos lapsi kasvaa hyvin, niin lapsentahtisuus on suositeltavaa. Tuohon pumppauskierteeseen suosittelisin, että pumppaat vain ihan vähän ja silloin kun on ihan pakko. Alussa maitomäärä on vähän mitä sattuu, mutta kyllä se luonnostaan korjaantuu tarvetta vastaavaksi, ja pahimman pakotukset loppuu.

Vierailija
9/12 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetysasioissa kannattaa lukea imetyksen tuki ry:n sivuja: www.imetys.fi/

Älä luota sokeasti muihin "asiantuntijoihin" ja mielipiteisiin netissä.

Vierailija
10/12 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä, että meidän neiti joutui alle kuukauden iässä sairaalaan pariksi viikoksi. Siellä lapsi kylvetettiin (osana sairauden hoitoa) päivittäin ja kaikki hoitajat sanoivat, että voin jatkaa sitä kotonakin, vaikka iho olikin parantunut. Rasvaus vaan perusvoiteella joka kylvykerran jälkeen, niin voi kylpeä vaikka joka päivä.

Vierailija
11/12 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on huippu! Siellä koulutetut imetysohjaajat vastailevat ahkerasti kysymyksiin!

Vierailija
12/12 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä missä asut?

Suomessa ei ehkä tarvitse kylvettää niin usein, varsinkaan talvella kun on kylmää ja kuivaa mutta entä siellä missä asut???

Onko paljon bakteereja, lämmintä ym. ym. ym. Mieti itse, MAASSA MAAN TAVALLA. Esim. mun thaikku ystävät ihmetteli et miksi täällä ei käydä joka päivä pesulla, mut no ei tietenkään kun eihän täällä hikoakkaan samalla tavalla kuin kuumassa ja kosteassa ilmastossa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi