Huonojen kummien kummilasten vanhemmat! Kirkolliskokous käsittelee kummien muuttamisasiaa. Mitäs meinaatte tehdä?
Kommentit (6)
Olisivat saaneet päättää, että saadakseen kasteen lapsi ei tarvitse yhtään kummia, tai edes yksi riittää (nythän on oltava kaksi). Viimeisessä Yhteishyvä-lehdessä eräs äiti kysyi, että voidaanko hänen lastaan kastaa, kun äidillä ei ole kuin yksi " kummikelpoinen" ystävä. Vastaus kuului, että esim. SPR:n ystäväpalvelusta voit etsiä ystäviä ja siten löytää kummin lapsellesi. No sieltähän niitä lapsen pysyviä, osallistuvia kummeja löytyykin! Viime tinkaan pitäisi etsiä kummiehdokasta lapselle!
Minut on kastettu konfirmaation yhteydessä, ja silloin jo tuntui keinotekoiselta pyytää muodolliset kummit, että kaste onnistui. Nyt on alkanut tuntua, että ev.lut. kirkko ei ole minua varten, vaan haluaisin erota. Miehelle asia taas on tärkeä, hän haluaa kirkkohäät ja että lapset kastetaan, haluan kunnioittaa hänen vakaumustaan, vaikka asia ei minulle mitään merkitse. Tuntuu ettei kirkko hyväksy lapsiani sellaisena kuin he ovat, koska heidän äidillään on liian vähän luotettavia ystäviä, eikä ollenkaan sisäruksia, joita voisi pyytää kummiksi. Jos seurakuntaan ottaminen on ystävistä kiinni, antaisin mieluummin sellaisen kirkon olla!
Huono kummi on sellainen, joka ei esim. oman eronsa takia enää pidä yhteyttä lapseen(tai muista syistä). Lisäksi huono kummi ei ole millään lailla kiinnostunut lapsesta, ei muista hänen syntymäpäiviään, eikä ole järin kiinnostunut tapaamaan kummilastaan. Mun mielestä kummius EI OLE sidoksissa ihmisen antamiin lahjoihin(kaikilla ei ole varaa semmoisiin) vaan pikemminkin siihen, miten kiinnostunut on tästä kummilapsestaan. Tuo uskonnollisuus puoli taitaa olla kummiudessa aika vähälle jäänyt asia nykypäivänä, että sen varaan en nyt paljon laskisi.
juttu, kummin voi löytää SPR:n ystävänpalvelun kautta.
Mullakin kävi mielessä omien lasten kohdalla, että pyytäiskö kadulta tuntematonta vastaantulijaa kummiksi, jos vaikka maksais vähän sille. Että saisi lapset kastettua, kun kummia ei meinannut löytää.
Nyt olis hyvä tilaisuus jonkun perustaa kummin etsintäpalvelu, rahalla saisi kummin ostettua ja lapset kastettua. Kun ei kirkkoon ilman kummia voi liittyä.
vain saada uuden kummin laiminlyövien rinnalle.
heh, tuo kysymys kuulostaa varmaa hassulta mut niinki on käynyt että toinen kummeista on sitten myöhemmin vaihtanut uskontoa. Pitääkö lapselle hankkia sitten toinen kummi siihen tilalle?
Mua muuten ärsyttää ku nykyää kastetaa lapsi ja hankitaa sille kummit ihan perinteen vuoksi. Samoiten mennää riparille. Mun mielestä siihen pitäis laittaa tiukka raja että jos vanhemmat Jumalaan uskoen kastaa lapsensa niin se on ok, mut ei tavan vuoksi. Samoiten kummien pitäis olla uskovaisia. Kumminhan työ on kertoa kummilapselleen Jumalasta ja Jeesuksesta. Semmonen jo vois olla huono kummi joka ei uskon asioista kummilapselleen kerro. Samoiten 15 vuotias oikeesti menis riparille vain jos hyväksyy sen että hänet on vauvana kastettu Jumalan lapseksi, eikä perinteen takia. Grrr!!!!
Antaako huonot lahjat vai jättääkö kokonaan antamatta? Muistakaa, että kummi ei voi kristillistä kasvatusta ihan pienelle antaa, kun ei vauvat siitä vielä hirveästi ymmärrä.