Raskaana ja ykskaks kutisevilla pikku näppylöillä - mitäs mitäs?
Käsivarret, jalat ja selkä on täynnä pikkuisia näppylöitä, jotka kutisee. Yleensä en ole herkkänahkainen millekään pesaineille tms. Mitäs tämä voisi olla? Joku raskausallergia..?
Kommentit (13)
Minulla viimeinen raskaus laukaisi nokkosihottuman pakkassäillä, aivan järkky kutina...
kuin tuosta hepatoosista, ja kyllähän se säväytti... Tosin minulla kutinani ei ole jalkapohjissa ja kämmenissä, vaan ennemmin säärissä ja käsivarsissa. Jollakin keskustelupalstalla hepatoosin sairastanut kertoa, että kutina oli syvemmällä kuin ihon pinnalla, eikä sekään tältä minun jutultani kuulosta. Jospa se ei olisi mitään noin vakavaa.
Nokkosihottumaltakaan (ainakaan kuten Duodecimin kuvassa) tämä ei näytä, vaan näppylät on tosi pieniä, selkeästi itikanpuremaa pienempiä ja ikään kuin kovia. Kutisevat kyllä ihan hulluna.
Perjantaina olisi lääkärinaika, ehkä uskallan odotella sinne...
ap
eli pupp. mulla oli sama toisessa raskaudessa, ei ole vaarallista mutta ikävää kun kutiseeniin pirusti.
kylläpä saa kuva-googleen kaameita kuvia... Tuo PUPPPkin tuntuu vähän erilaiselta, ja tosiaan mahankumpu on noilta näppylöiltä ainakin toistaiseksi säästynyt.
Auttoiko kortisoni tuohon PUPPPiin? Minä en ole vielä kokeillut, olen vain raaputtanut ja kärsinyt..
ap
ei auttanut kortisoni vaan aika, kutina kesti kolmisen nelisen viikkoa. näpyt tuli ensin jalkoihin ja käsivarsiin ja sit myös muutama mahaan. Yksityisellä kävin ihotautilääkärillä joka sanoi heti että selvä pupp. Harvinainen mutta yleisempi poikia odottavilla.
kävin iho- ja allergiasairaalassa kaikissa tutkimuksissa eikä mitään syytä löytynt. Tollasesta Puppista ei kyllä kukaan puhunutkaan. Jälkeenpäin selvisi, että kämppä, jossa asuttiin, oli homeessa, ja ite ajattelin sillon että se johtui siitä. Näpyt hävisi heti kun lapsi syntyi. Kutina oli ihan järkkyä, ite söin muistaakseni jotain suun kautta otettavaa lääkettäkin siihen kutinaan, en muista enää nimeä.
Ehkä tässä ei nyt ihan hengenhätä ole, mutta kyllä yöunia jo häiritsee, ja puolitoista kuukautta olisi vielä kärsittävänä.. Kyselen lääkäriltä sitten perjantaina.
ap
jos vielä olisi joku kutisevainen kokemuksineen linjoilla.
Ei vaarallista. ns raskausihottumaa.
Kortisonivoide auttoi kutinaan ja perusvoiteella rasvasin 2 kertaa päivässä lisäksi. Jos kutina yltyy, vaikuttaa yöuniin jne kannattaa kysäistä lääkäriltä esim ataraxia yöksi.
Itse sain kortisonivoidetta ihotautilääkäriltä kutinaan sekä 15 kertaa kävin valohoidossa. Kahdella ystävälläni on ollut myös sama. Toisella loppuraskaudesta, toisella synnytyksen jälkeen.
Itselläni lisäksi turposi toinen puoli kasvoista ja hengitystiet uhkasivat turpoa myös. Päivystyksessä olin tiputuksessa päivän ajan mutta syytä ei löydetty. Raskaus voi joskus tehdä kummallisia temppuja.. Ystävälläni oli ihottuman lisäksi myös toispuolinen raskaushalvaus kasvoissa . Parani synnytyksen jälkeen hyvin..
se oli juurikin Ataraxia se lääke jota suun kautta otin! Tosin se ei mua auttanut yhtään.
t 9
Lääkärini puhui siis Zyrtecista, mutta pakkausselosteessa sanotaan, ettei raskauden aikana kannattaisi käyttää.
Varmistelen siis vielä, että myös muille on raskaana kuitenkin annettu zyrteciä - asun nimittäin eri maassa ja haluan vähän vertailla käytäntöjä Suomeenkin ja tehdä sitten omat ratkaisuni..
ap
Jospa minäkin saisin jotakin lääkettä, kun tosiaan alkaa jo vaikuttaa yöuniin..
ap
Googlaapas kiireesti. Tuosta kyllä mielestäni odottajia informoidaan.