Älyttömän huono fiilis joulun ja uudenvuoden kestityksistä - kiittämättömyys on maailman palkka:(
Oon joulusta saakka enemmän tai vähemmän kestinnyt ihmisiä, meillä on siis ollut vieraita tauotta joulusta saakka. Viimeiset uudenvuoden juhlijat lähtivät tänään. Jokaisen vierailuporukan kanssa tuli jotain pahaa mieltä ja olen ihan romuna tästä. Juhlakausi ei mennyt yhtään niinkuin ajattelin, pahaa mieltä vain.
Jouluna yksi arvostelija, jolle mikään ei kelpaa, välipäivinä uskomaton episodi, kun kolmen päivän täysihoidon jälkeen mieheni ja minä sanailimme yhdestä vieraaseen liittymättömästä asiasta (ei mikään huutoriita tosiaan) ja vieras suivaantui tästä täysin ja on haukkunut minua tekstareilla sen jälkeen ja muutenkin lähti suunnilleen sanaa sanomatta, vain muodolliset kiitokset lausuen. Ikävää tietenkin joutua kuulemaan isäntäväen kireää keskustelua, mutta hyvänen aika, jos kolmeen täysihoitopäivään ei muuta valitettavaa keksi niin voisi pitää itse mölyt mahassaan. Yksi ainut lyhyt keskustelu.
Nyt lähtivät sitten viimeiset vieraat ja heidän kanssaan ei vaan mennyt kovinkaan mukavasti uudenvuoden vietto ja tänään kun lähtivät kotiin, aika apeissa tunnelmissa hyvästelimme. Perheen mies ei ilmeisesti olisi halunnut tulla, ja oli kireä kuin viulunkieli koko illan, ei puhunut vaimolleen mitään tiuskimista lukuunottamatta. Häipyi välillä pitkiksi ajoiksi johonkin. Kaikenkaikkiaan kovin vaivaannuttavaa eikä ollenkaan sellaista iloista yhdessäoloa mitä olin odottanut nuivien sukulaisvierailujen jälkeen.
Olen ihan loppu kestityksistä ja romuna niiden epäonnistumisesta ja sosiaalisten tilanteiden hankaluudesta. Olenko itse niin vaikea ihminen, ettei mikään onnistu, vai onko ympärilleni kerääntynyt kokoelma hankalia ihmisiä?? Ehkä sekä että. Joka tapauksessa tuntuu etten ihan hetkeen (vuoteen?) jaksa mitään sosiaalista tai ainakaan yritä järjestää mitään kivoja juhlia kellekään. Paskaa tulee vaan niskaan ja hulluna menee rahaa siitä hyvästä.
Olenko vaan liian herkkä vai kuulostanko itse surkealta emännältä vai onko paha mieleni oikeutettua?
Kommentit (34)
yökyläilyt aikuisena ja perheellisenä ovat liian rasittavia. Mun mielestä aina parempi niin, että vietetään ilta ja sitten kaikki lähtevät kotiin/hotelliin. En kyllä jaksais meillä pitää montaa yötä porukkaa, enkä myöskään kenenkään nurkkiin jäisi pesueeni kanssa
kun ei oltu kärpäsenä katossa.
Paitsi se tietysti että vieraiden aikana ei yleensä ole tapana riidellä, sitähän tuo "isäntäväen kireää keskustelu" tai "sanailu" varmaankin oli.
En sellaista itsekään jäisi kuuntelemaan.
Yritä levätä, olet varmasti tehnyt parhaasi. Saanko arvata että ensimmäinen valittaja oli sukulainen?
Tuollaisia ne nykyään ovat, tämäkin aloitus on ihan samaa sarjaa sen yhden "apua ostimmeki liian halvan lahjan kaverisynttäreille" -ketjun kanssa. Ihmiset on ihan perseitä.
Huono tuuri sinulla. Ja aikamoinen urakka. Itse en kyllä ikinä jaksaisi alkaa kestitä kolmea vierasporukkaa päivätolkulla putkeen. Varmasti itsekin herkistyt normaalia enemmän, kun ei saa hetkeäkään olla omassa rauhassa.
Joskus tuollaiseen kestitsemiseen varaa ihan hirveästi energiaa ja ajattelee etukäteen, että kaikki tulee olemaan täydellistä ja ihanaa. Mutta muiden ihmisten käytökseen ei voikaan vaikuttaa, eikä kaikkia saa toimimaan haluamallaan tavalla. Itse olin ihan nuupahtanut pelkästä jouluaaton kestitsemisestä, kun olin etukäteen valmistellut kaikkea rakkaudella ja sitten kaikki olikin ohi yhdessä pyrähdyksessä.
Yritä muistella, mitä hyviä hetkiä vierailuihin liittyi. Jos jouluna yksi oli hankala, eivätkö muut siis olleet ihan ok? Miten välipäivien vieraan knassa sujui ennen kinasteluanne? Vaikuttaa kyllä oudolta ja törkeältä vieraanne käytös!
Nosta nyt jalat ylös, ota hyvin ansaittu lasillinen viiniä tai mistä nyt tykkäätkin ja rentoudu! Viikon päästä taakse päin katsottuna kaikki voi näyttää erilaiselta.
Älä enää kutsu ko vieraita kylään kestetettäväksi.
Ovat juntteja hyväksikäyttäjiä, kun eivät osaa arvostaa emännän ja isännän vaivannäköä...
Minulla oli yksi ns.kaveri aiemmin, joka oli kovasti aina kateellinen minulle monistakin asioista. Hän jotenkin samalla ihaili ja kadehti, ja roikkui minussa, vaikka en olisi kovasti halunut olla tekemisissä hänen kanssaan. Asuimme hyvin lähekkäin, ja muistakin ympyröistä tunsimme toisemme.
Hänellä oli tapana pyytää aina, että kutsuisimme heitä (pariskuntana) meille illalliselle, kovasti aina vonkasivat näitä tilaisuuksia, ja tämä ns kaverini alkoi aina kritisoimaan ruokiani, JOS ne olivat onnistuneet erityisen hyvin. Esim. kaverini saattoi ottaa kolmekin kertaa lisää ruokaa, ja sitten jälkikäteen arvostella, että se liha oli hänestä kuivaa (vaikka ei todellakaan ollut) Kaverini itse kun oli ammatiltaan suurtalouskeittäjä, ja hänelle kävi luonnonpäälle, että joku "alalle kouluttamaton" osasi tehdä hyvää ruokaa...
On nyt ex kaveri, koska en jaksanut sitä seläntakana pahaa puhumista ja hänen hyväksikäyttöään ja kiittämättömyyttään vastaavalla tavalla kuin AP:lle tapahtui.
Ensinnäkin se että tunnelmanne on pilalla. Mutta myös se että en ikinä kutsuisi vieraita noin paljoa. Yövieraista en pidä muutenkaan. Me vietimme joulun miehen ja taaperon kanssa 3taan ja uutena vuotena perjantaina oli 2 vierasta. Aaton vietimme 3taan ja koko tämä ihana aika RAUHASSA ja juuri niin kuin itse haluamme.
Ap älä jumankauta kutsu tommosta taakkaa itelles! Mua ahistaa ajatuskin!
Mutta ymmärrän kyllä! Minä myös stressaan tuollaisia tilanteita ja odotan, että talon ilmapiiri ja harmonia on minun vastuullani. Sitten kun ei kaikki mene putkeen, olen hermoheikko ja tunnen itseni täysin epäonnistuneeksi.
Miehen suvun kanssa tunnen aina suunnatonta häpeää ja itseinhoa.
Joo tuli todellakin hamstrattua vierailuja enemmän kuin jaksoin, mutta periaatteessa kestitykset olisivat olleet ok ilman näitä jälkipyykkejä. Harmittaa sekin kyllä, etten oman lapsen kanssa ehtinyt kovin paljon viettää aikaa kun hääräsin koko ajan hiki hatussa jotain.
Eniten harmittaa tuo välipäivien suivaantuja. Mielestäni on vaan ihan kohtuutonta että kolmen päivän mukava (tämä oli onnistunein vierailu) oleskelu kaatuu siihen että lapsiperheessä keskustellaan YHDEN kerran vähän kireään sävyyn!! Ei huudettu tai kiroiltu tms. kiusallista. Parin minuutin ajan mies ja minä kinasimme yhdestä asiasta ja se oli sitten siinä. Tuntuu että tosi epärealistinen kuva parisuhteesta / lapsiperhearjesta ylipäätään. Muutenkin ollaan niin tuttuja, että en ymmärtänyt että jonkun ihmeellisen esityksen ylläpitäminen olisi edes ollut tarpeellista.
Ja tosiaan, unohdin muuten listasta yhden lapsiperhe-kahvittelun välipäivien ja uudenvuoden välillä!! Kerrankin lomaa ja noin miljoona "rästissä" ollutta vierailua. Liikaa selvästi mutta mielestäni vieraissakin oli vähän vikaa.
ap
yli yön, ja ylipäätään kahvitteluja isompia vierailuja. En kestä sitä, että ensin organisoin itseni kyläilijäksi, kestän nukkumista huonossa sängyssä ja joudun nolona kuuntelemaan, kun isäntäväki kiukuttelee toisilleen.
Enkä ymmärrä: syyllistät sekä sen, joka ei halunnut katsoa sinun ja miehesi riitoja ja syyllistät tuttavaperheen, jossa riideltiin.
Eli sinä ja mies saatte olla pahalla päällä, kiukustua tms. mutta teidän vieraat ei saa?
että ollaan asian ytimessä. Todellakin.
En haluaisi nähdä mitään jäätävää tiuskimista sen enempää kuin avointa huutamistakaan.
Kyllä riidat ja kinat pitää osata käydä vaikka siellä omassa makuuhuoneessa missä ei ole muita kuulijoita, sillä muuten menee juhlamieli ihan kaikilta !
Enkä ymmärrä: syyllistät sekä sen, joka ei halunnut katsoa sinun ja miehesi riitoja ja syyllistät tuttavaperheen, jossa riideltiin.
Olen ihan loppu kestityksistä ja romuna niiden epäonnistumisesta ja sosiaalisten tilanteiden hankaluudesta. Olenko itse niin vaikea ihminen, ettei mikään onnistu, vai onko ympärilleni kerääntynyt kokoelma hankalia ihmisiä?? Ehkä sekä että
Tuskin kumpaakaan. Huono tuuri uuden vuoden vieraiden oman tilanteen kanssa, turhan herkkänahkainen vieras välipäivinä ja muuten vaan ikävä tyyppi jouluna. Tai ylitulkitsit jouluvierasta.
En usko, että tarjoiluissa tms oli mitään ongelmaa. Eikä kirjoitukseso pohjalta saa sitäkään fibaa, että oisit jotenkin hankala. Paremmin ensi vuonna.
olisivat olleet samaa tasoa, mutta niin ei ollut. Sukulainen oli vieraana 3 päivää (2 yötä) ja tuona aikana kinasimme kerran n. 2 minuuttia. Olin tosi väsynyt kun lapsi oli nukkunut huonosti ja muutenkin alkoi olla vähän taisteluväsymystä. Vieraskaan ei ollut helpoimmasta päästä, ei osallistunut mihinkään vaan oli todella ihan lepolomalla. Toki pienikin kina on huonoa käytöstä, mutta mielestäni sen verran inhimillistä että on kohtuutonta vesittää koko pitkää vierailua, kun ollaan oltu iloisia koko muu aika ja passattu vierasta minkä keretty. Jos joku jotain ärähtää niin ei pitäisi olla maailmanloppu. Organisoituakaan hänen ei tarvinnut meille, hänet vietiin ja haettiin. Kotimatkalla hän ei mielenosoituksellisesti puhunut mitään.
Uudenvuodenvierailla sen sijaan oli parikin huutoriitaa, lisäksi loppuajan tiuskivat toisilleen, mies vietti myös mykkäkoulua vaimolleen eli ei vastannut puhuteltaessa ja hävisi pari kertaa kerrallaan tunniksi omiin oloihinsa ilman selitystä. Mielestäni näissä kahdessa käytöksessä on kuitenkin aika paljon eroa.
ap
että ollaan asian ytimessä. Todellakin. En haluaisi nähdä mitään jäätävää tiuskimista sen enempää kuin avointa huutamistakaan. Kyllä riidat ja kinat pitää osata käydä vaikka siellä omassa makuuhuoneessa missä ei ole muita kuulijoita, sillä muuten menee juhlamieli ihan kaikilta !
olisivat olleet samaa tasoa, mutta niin ei ollut. Sukulainen oli vieraana 3 päivää (2 yötä) ja tuona aikana kinasimme kerran n. 2 minuuttia. Olin tosi väsynyt kun lapsi oli nukkunut huonosti ja muutenkin alkoi olla vähän taisteluväsymystä. Vieraskaan ei ollut helpoimmasta päästä, ei osallistunut mihinkään vaan oli todella ihan lepolomalla. Toki pienikin kina on huonoa käytöstä, mutta mielestäni sen verran inhimillistä että on kohtuutonta vesittää koko pitkää vierailua, kun ollaan oltu iloisia koko muu aika ja passattu vierasta minkä keretty. Jos joku jotain ärähtää niin ei pitäisi olla maailmanloppu. Organisoituakaan hänen ei tarvinnut meille, hänet vietiin ja haettiin. Kotimatkalla hän ei mielenosoituksellisesti puhunut mitään. Uudenvuodenvierailla sen sijaan oli parikin huutoriitaa, lisäksi loppuajan tiuskivat toisilleen, mies vietti myös mykkäkoulua vaimolleen eli ei vastannut puhuteltaessa ja hävisi pari kertaa kerrallaan tunniksi omiin oloihinsa ilman selitystä. Mielestäni näissä kahdessa käytöksessä on kuitenkin aika paljon eroa. ap
että ollaan asian ytimessä. Todellakin. En haluaisi nähdä mitään jäätävää tiuskimista sen enempää kuin avointa huutamistakaan. Kyllä riidat ja kinat pitää osata käydä vaikka siellä omassa makuuhuoneessa missä ei ole muita kuulijoita, sillä muuten menee juhlamieli ihan kaikilta !
että heitä ei kohdella vieraina? Tämä nykysysteemi on outo, jossa kutsutaan vieraaksi ja sitten oletetaan, että vieras siivoaa, hoitaa lapset, tiskaa, ripustaa pyykit jne.
eikö sinulla ole omaa aikaa ollenkaan? Kyllähän vieraatkin vaistoavat jos isäntäväellä ei voimat riitä.
Miksi koet tehtäväksesi kestitä ihmsisiä?
Päinvastoin täysi ylläpito oli. Tuntuu ettei mikään riitä, en ole niin epätodellisen täydellinen ettei joskus olisi jotain säröjä.
ap
olisivat olleet samaa tasoa, mutta niin ei ollut. Sukulainen oli vieraana 3 päivää (2 yötä) ja tuona aikana kinasimme kerran n. 2 minuuttia. Olin tosi väsynyt kun lapsi oli nukkunut huonosti ja muutenkin alkoi olla vähän taisteluväsymystä. Vieraskaan ei ollut helpoimmasta päästä, ei osallistunut mihinkään vaan oli todella ihan lepolomalla. Toki pienikin kina on huonoa käytöstä, mutta mielestäni sen verran inhimillistä että on kohtuutonta vesittää koko pitkää vierailua, kun ollaan oltu iloisia koko muu aika ja passattu vierasta minkä keretty. Jos joku jotain ärähtää niin ei pitäisi olla maailmanloppu. Organisoituakaan hänen ei tarvinnut meille, hänet vietiin ja haettiin. Kotimatkalla hän ei mielenosoituksellisesti puhunut mitään. Uudenvuodenvierailla sen sijaan oli parikin huutoriitaa, lisäksi loppuajan tiuskivat toisilleen, mies vietti myös mykkäkoulua vaimolleen eli ei vastannut puhuteltaessa ja hävisi pari kertaa kerrallaan tunniksi omiin oloihinsa ilman selitystä. Mielestäni näissä kahdessa käytöksessä on kuitenkin aika paljon eroa. ap
että heitä ei kohdella vieraina? Tämä nykysysteemi on outo, jossa kutsutaan vieraaksi ja sitten oletetaan, että vieras siivoaa, hoitaa lapset, tiskaa, ripustaa pyykit jne.
täyshoitola-asiakkailta pitää pyytää etukäteen, että valituksia ei saa antaa...
Muutoin, unohda kaikki.