Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatussopimuksesta

Vierailija
30.12.2011 |

Jos joku asiasta tietävä vois valaista asiaa.

Olen lapsen lähivanhempi mutta lapsi on vuoroviikoin isällään. Minulla ei tällä hetkellä ole palkkatuloja, lapsen isällä on.

Lapsen isä on sitä mieltä että lapsilisä jaetaan puoliksi meille vanhemmille ja mitään elatusmaksuja ei pidä maksaa koska kulut jakautuvat asumisen vuoksi ihan muutenkin.

Sanoin että minusta elatusmaksuja pitäisi hänen maksaa jonkun verran koska lapsen elatus menee maksukyvyn mukaan (joka hänellä siis suurempi). Mies on sitä mieltä että koska minulla on uusi mies, jolla on normaali palkka, ei olisi reilua että hän maksaisi minulle, koska maksaa muutenkin kaiken yksin ja lapsen kulut vuoroasumisessa menee tasan kuitenkin.

Voiko olla näin? Eihän uusi mieheni ole elatusvelvollinen toisen miehen lasta kohtaan?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys lastenvalvojaan. kai teillä on sopimus asiasta?

Vierailija
2/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hän kuitenkin maksaa puolet kaikista yhteisistä kuluistanne (esim. vuokrasta, laskuista, ruoasta jne.)

tuohon kuitenkin vaikuttaa sekin, että mitä tuloja sinulla sitten on? paljonko on miehen tulot? ja kumpi hankkii lapselle esim. vaatteet, urheiluvälineet jne., vai onko kaikkea kaksin kappalein?

Olet lähivanhempi virallisesti joo, mutta käytännössä olette kuitenkin kumpikin yhtä paljon lähi ja etä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tulee sitten hermojen meno ja kauhea riita miehen kanssa. Lapset kärsiin.

Ajattelin kyllä että ei voi olla reilua näin.

ap

Vierailija
4/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi mies jakaa tietenkin kuluja sekä väkisinkin osallistuu lapsen kuluihin esim ruokakaupassa.

Periaatteessa ostamme lapsen isän kanssa yhtä paljon lapselle vaatteita ym. Mutta lapsen isällä on normaali kokoaikatyö, keskituloinen minusta.

Vierailija
5/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi mies jakaa tietenkin kuluja sekä väkisinkin osallistuu lapsen kuluihin esim ruokakaupassa. Periaatteessa ostamme lapsen isän kanssa yhtä paljon lapselle vaatteita ym. Mutta lapsen isällä on normaali kokoaikatyö, keskituloinen minusta.

eli paljonko noin? sitten on helpompi laskea sitä mahdollista elaria.

lapsen isä siis asuu yksin? (ei uutta puolisoa) silloin hänellä toki on paljon suuremmat asumismenot kuin sinulla.

Vierailija
6/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos lapsi vuoroviikoin, niin se on 50-50.

Ei se, että olet pienituloinen todellakaan tarkoita, että exäsi on velvollinen elättämään myös sinut.

Vierailija
7/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaukset on niin laidasta laitaan.

Mutta joo, en tiedä nykyisiätuloja tarkkaan. erosta on useampi vuosi ja työt on muuttuneet miehellä.

Hänellä ei ole uutta puolisoa, minulla on.

Minusta lapsilisän jakamisen vaatiminen ainakin tuntuu vähän kohtuuttomalta.

ap

Vierailija
8/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat vähän todenperäisemmän vastauksen kuin täältä...

Vierailija
9/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

moraalisesti hän on kyllä oikeassa. Jos on lapsi on 50-50, niin ei siinä ainakaan mitään elareita pitäisi maksaa. Sinulla on tosiaan uusi mies jakamassa kuluja, joten siinäkin mielessä tilanne on kohtuuton, jos eksäsi vielä maksaa elarit. Ei tää järjestelmä ole kyllä reilu mitenkään. Vaikka vanhemmilla olisi yhtä suuret tulot, niin silti paperilla etä joutuu maksamaan, vaikka lapsi olisi 50-50. MIKSI? Ihan kohtuutonta.

Vierailija
10/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se on hänelle suurempi. Sen voisit sitten pyytää puolitettuna sinulle elatuskykyä tasaamaan.

Vierailija
11/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi että varataan aika sinne. Soitin siis exälle että tämmönen olisi. Hermostui.

Kai täältä haen lähinnä jotain vastauksia että kannattaako alkaa riidellä tästä vai ei.

Kyse on kuitenkin lapsen elintasosta minun luona ollessaan. En tietenkään ajattele että exän pitäisi elättää mua, mutta lastaan kai kuitenkin kummankin vanhempien kykyjensä mukaan?

ap

Vierailija
12/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se on hänelle suurempi. Sen voisit sitten pyytää puolitettuna sinulle elatuskykyä tasaamaan.

Vierailija
13/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi elatusvelvollisella on oikeus alkaa opiskelijaksi ja kasata siitä ongelmat eksän kontolle?

Sanoi että varataan aika sinne. Soitin siis exälle että tämmönen olisi. Hermostui.

Kai täältä haen lähinnä jotain vastauksia että kannattaako alkaa riidellä tästä vai ei.

Kyse on kuitenkin lapsen elintasosta minun luona ollessaan. En tietenkään ajattele että exän pitäisi elättää mua, mutta lastaan kai kuitenkin kummankin vanhempien kykyjensä mukaan?

ap

Vierailija
14/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ammatti jo mutta sillä alalla ei työtä niinkään. Jos olisin tiennyt että ero tulee niin tietenkin olisin alunperin opiskellut jollekin sellaiselle alalle että varmemmin on töitä.

Epävarmoja keikkahommiakin voi tehdä jos on toisen aikuisen tulot säännölliset. Mutta näin kävi.

Kaikkia sattumuksia vaan ei elämässä voi ennakoida.

ap

Vierailija
15/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen "elintasolla" sitten rahastetaan.

Tämmöisiltä akoilta pitäisi vetää piuhat poikki jo ihan pikkuisena.

Ja olen itse nainen

Vierailija
16/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että nykyiseen tilanteeseen tulisi muutos, pitää periaatteessa olla 20% muutos nykyisiin nettotuloihin.

Omaehtoista tulojen vähentämistä (opiskelun aloittaminen, työttömäksi jättäytyminen) ei ainakaan maksajan taholta katsota syyksi alentaa elatusmaksuja. En tiedä sitten vaikuttaako saajan taholta korottavasti.

Vierailija
17/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä silloin siirtää lapsen osoite isälleen.

Vierailija
18/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee niin sitten ei tarivta elatusmaksuja. Miten te maksatte päivähoitomaksun, harrastukset, vaatteet, urheiluvälineet ym. Jos ne menee aina puoliksi niin ok, mutta jos toinen maksaa ne niin sitten lapsilisä sille ja mahdollisesti myös elatusmaksu. Etävanhempi maksaa aina elatusmaksua lähivanhemmalla, joka huolehtii kuluista, myös vuoroviikko asumisessa. Elatusmaksua laskettaessa vähennetään luonapitovähennys. Netistä löytyy kaavat siihen ja lastenvalvoja laskee mikä olis elatusmaksun summa.

Vierailija
19/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä silloin siirtää lapsen osoite isälleen.

Ap:lla ja exällään on yhteishuoltajuus

Vierailija
20/32 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen "elintasolla" sitten rahastetaan.

Tämmöisiltä akoilta pitäisi vetää piuhat poikki jo ihan pikkuisena.

Ja olen itse nainen