Häät ja hankala äitisuhde
Olemme suunnitelleet häitä mieheni kanssa. Avioliitto olisi miehelleni ensimmäinen, minulle toinen. Suunnittelimme pitävämme vain pienet häät, jonne kutsuisimme vain molempien vanhemmat ja sisarukset. Nyt vain ongelmana näyttää olevan se, että olen hyvin huonoissa väleissä äitini kanssa. En haluaisi häntä häihin kutsua, koska hän todennäköisesti "pilaisi" ne tavalla tai toisella. Isääni ja veljeeni minulla on hyvät ja läheiset välit.
Miten tässä voi toimia? Vanhempani eivät ole eronneet, joten pakko kai olisi kutsua joko molemmat tai ei kumpaakaan. Isää kohtaan olisi väärin, jos en heitä kutsuisi, koska hän haluaisi tulla. Tosin hänkin varmasti tulisi mieluiten yksin, koska ei mielellään liiku äitini kanssa missään juhlissa äitini käytöksen takia. Veljeni toki kutsuisin, mutta hänkin olisi tyytyväisempi, jos äitiä ei paikalla näkyisi. He ovat myös huonoissa väleissä. Joten mitä tehdä? Miehelleni edes nämä pienet häät olisivat tärkeät. Itse voisin asian hoitaa maistraatissakin.
Kommentit (27)
äitisi kanssa ja lapsesikin tuntee mummonsa ja pitää tästä. Tässä valossa kutsumatta jättäminen olisi outoa, kun et kuitenkaan ole välejä kokonaan katkaissut.
t. 4
Pari kertaa vuodessa näemme äitiäni, jouluna ja kesällä, lapseni takia. Lapsi on välillä mummolassa itsekseen kyläilemässä ja siksi tuntee mummin hyvin ja pitää tästä. Mummi on kuitenkin lapselle hyvä.
Äitini pilaisi juhlat häiriköimällä. Hän ei hyväksy sitä, että olen elänyt elämäni omalla tavallani ja mm. eronnut exästäni. Hän esim. kiusaa nykyistä miestäni kutsumalla häntä tahallaan exäni nimellä. Hän myös kuuluttaa koko ajan kaikille, kuinka minä ja myös veljeni olemme pilanneet elämämme ja epäonnistuneet kaikin tavoin. Tämä on täysin perätöntä, koska molemmat olemme tyytyväisiä elämiimme, hyvissä ammateissa ja pärjäämme kaikin puolin hyvin.
Äitini ei tule toimeen nykyisin oikein enää kenenkään kanssa. Hän arvostelee koko ajan ihmisiä ja vieläpä ääneen. Tämä on todella kiusallista erityisesti isälleni, joka joutuu hänen kanssaan eniten olemaan. Jos minulla ei olisi lasta, olisin katkaissut välit äitiini kokonaan jo ajat sitten. Olemme välillä olleetkin muutaman vuoden niin, ettemme ole pitäneet mitään yhteyttä. Nyt kun lapsi on isompi, olen yrittänyt pitää edes jonkinlaisia välejä.
ap
hänelle, että hän tulisi yksin eikä puhuisi juhlista äidillesi mitään?
häissäkin arvostelisi teitä tai muita vieraita kaikkien kuullen ja haukkuisi miestäsi tai muistuttelisi entisestä liitostasi?
Jos sinua vain ärsyttää äidin käytös, mutta hän pitäisi suunsa juhlissa kiinni, kutsuisin hänet.
Jos hän todella aiemminkin on käyttäytynyt niin, että tuollaisessakin tilanteessa arvostelisi muita, harkitsisin kutsumatta jättämistä. Mutta yleensä hankalatkin ihmiset ymmärtää käyttäytyä tuollaisissa juhlissa.
haluat lapsesi olevan moisen myrkyllisen ihmisen vaikutuspiirissä? Etkö yhtään mieti mitä soopaa äitisi voi hänelle syöttää? Jos olisin sinä,en antaisi lapsen olla kahden hänen kanssaan ikinä. Ja edelleen jos olisin sinä,kutsuisin vain isäni ja sisarukseni.
Hän on hirveän kiltti ihminen ja lojaali äidilleni. Isä myös pelkää äitiäni eikä halua häntä mitenkään suututtaa. Varmasti en tietysti tiedä, kehtaisiko äitini häissä alkaa häiriköidä. Hän on kyllä sen aiemmin tehnyt jossain vastaavassa tilanteessa. Lähinnä siksi ajattelen, että hän saattaisi sen tehdä, koska tilaisuus on noin pieni ja siinä hän voisi helposti alkaa avautua ikävään sävyyn esim. mieheni vanhemmille. Hän on siinä sen verran taitava, että osaa piilottaa nämä haukkumiset sun muut ns. tavallisen keskustelun lomaan.
Ehkä puhun tästä asiasta vielä isänikin kanssa ja kysyn, miten hän haluaisi omalta osaltaan tehdä. Hän ymmärtää tämän tilanteen.
Sille, joka oli huolissaan lapsestani ja mummin vaikutuksesta häneen... Enää lapseni ei olekaan mummin kanssa kahden. Lähinnä silloin, kun hän oli pienempi, hän vietti pieniä aikoja mummolassa, kun itse en pystynyt menemään sinne ollenkaan. Nykyisin en enää annakaan hänen siellä olla juuri siitä syystä, ettei äitini pääse puhumaan lapselle mitä sattuu. Onneksi myös ukki oli aina silloin paikalla, joten en usko, että äitini on suurta harmia lapselleni päässyt tekemään.
ap
jos ei tiedä, miksi olette huonoissa väleissä ja millä tavalla äitisi mahdollisesti pilaisi juhlasi? Olemalla humalassa, häiriköimällä, ...?
Jos vanhempasi asuvat yhdessä ja kutsuisit vain toisen, niin se on aika kova veto. Pitää olla aika vahvat asiat taustalla, että tuollaisen voi tehdä. Toisaalta, jos äiti todella on ollut sinulle ihan kamala ja on aivan varmaa, että hän ei tavalla tai toisella osaa juhlassa käyttäytyä, niin sopisin isäsi kanssa, että hän tulee yksin ja ei puhu juhlista äidillesi mitään.
Ymmärrät varmaan, että äitisi varmasti vetää asiasta herneen nenään - syystä.