Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluketjujen innoittamana: kuinka pitkään olet suojellut lastasi alkoholilta?

Vierailija
29.12.2011 |

Eli siis missä iässä lapsesi NÄKI ensimmäisen kerran alkoholia nautittavan? Kuinka toimit tilanteissa, joissa on paikalla alkoholitarjontaa tai juopuneita henkilöitä? Jos pääsääntöisesti et salli lastesi näkevän alkoholinkäyttöä; miten toimit lomamatkoilla tms.?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on lapset nähnyt kun juodaan ruokailussa muutama. Ollaan siis otettu aterialla sekä käyty ravintolassa syömässä.

Humalaa lapset ei ole nähneet. Jos joku humaltuu niin lähtisin lapsien kanssa koska kello olisi jo riittävästi unille.

Kun matkustetaan niin ei me heiluta iltaravintoloissa joissa ihmiset kännää buffetissa ennenkö lapset on olleet selvästi kouluikäsiä.

Terkuin alkoholistiperheen lapsi

Vierailija
2/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä ole kauheasti tarvinnut peitellä. Raskaus- ja imetysaikana en juonut sitäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ovat toki nähneet alkoholinkäyttöä. Mutta perheen parissa vain muutaman kerrran. Ja lomamatkat? Miksi ihmeessä minun pitäisi juoda alkoholia lomamatkoilla? Olen käynyt etelässä lasten kanssa monta kertaa juomatta tippaakaan alkoholia, en pidä alkoholista niin paljon että joisin sitä huvikseni vain loman takia. Minulle ja lapsilleni on aivan sama mitä muut ihmiset tekevät viereisissä pöydissä, ei se meitä häiritse. Minä juon alkoholini paikoissa, joissa ei ole lapsia, ei kenenkään lapsia.

Vierailija
4/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alkoholia otetaan juhlaruoan kanssa tai lasillinen muuten vaan. Lomallakin ollaan perhepaikoissa missä ei kännätä yökerhotyyliin. Alkoholi ei ole tabu vaan se on hyvä renki mutta huono isäntä. Alkoholin vaaroista olemme puhuneet ja tuomitsemme ryyppäämisen ja humalahakuisen juomisen. En aio ostaa alle 18-vuotiaalle alkoholia. Kenties annan maistaa 15-vuotiaan siemauksen. Jos lapsen on pakko kasvatuksesta huolimatta tehdä pussikaljakokeiluja, niin en voi häntä häkkiin sulkea, kärsiköön sitten krapulat yms seuraukset.

Vierailija
5/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetään ruoan kanssa viiniä ihan lasten nähden, samoin saunajuomat. Humalassa ei olla lastemme seurassa, kun eipä juuri muutenkaan olla. Lapsille on kerrottu aikuisten juomista ja miten se vaikuttaa ihmiseen, jos sitä liikaa juo ja miksi se ei sovi lapsille.

Vierailija
6/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lomamatkat? Miksi ihmeessä minun pitäisi juoda alkoholia lomamatkoilla? Olen käynyt etelässä lasten kanssa monta kertaa juomatta tippaakaan alkoholia, en pidä alkoholista niin paljon että joisin sitä huvikseni vain loman takia.

Esim. lentokoneessa tarjotaan alkoholia vieressäistuville tai syödään hotellin ravintolassa, jossa muut pöytäseurueet kenties juovat jotain alkoholipitoista

Vierailija
7/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 23 enkä ole käytännössä nähnyt kenenkään juovan alkoholia paitsi kaupungilla tietty..

Vierailija
8/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännissä eivät ole minua koskaan nähneet, mutta olut- tai viinilasi kädessä harva se päivä :D

Juon alkoholitonta olutta tai alle puoli lasia viiniä sen hyvän maun vuoksi, joskus joka päivä.

Mielestäni lapset eivät kiinnitä asiaan huomiota sen enempää kuin, jos maitoa joisin.

Vierailija
9/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lomamatkat? Miksi ihmeessä minun pitäisi juoda alkoholia lomamatkoilla? Olen käynyt etelässä lasten kanssa monta kertaa juomatta tippaakaan alkoholia, en pidä alkoholista niin paljon että joisin sitä huvikseni vain loman takia.

Esim. lentokoneessa tarjotaan alkoholia vieressäistuville tai syödään hotellin ravintolassa, jossa muut pöytäseurueet kenties juovat jotain alkoholipitoista

Ja eivät ole niin huonokäytöksisiä että tuijottelisivat vieraisiin pöytiin. heille on aivan sama juoko joku viiniä vai vettä, eivät kerta kaikkiaan kiinnitä siihen mitään huomiota.

Vierailija
10/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka itse en tykkää/osaake tarvetta ottaa lasten aikana. En vieraiden, enkä omien, se tuntuu kiusalliselta minusta ja se siitä.

Saa meillä muut ottaa, mutta humalaisia ei mun lasteni tarvitse nähdä. Enpä osaa sanoa, milloin ovat ensimmäisen kerran nähneet alkoholia, varmasti hyvissä ajoin. Eno kun tuppaa pitämään tuosta oluesta aikalailla :)

Enkä toimi mitenkään erityisesti ap:n kuvailemassa tilanteessa, juhlissa toiset ottaa toiset ei. Ei lapsille tarvitse selitellä, miksi joku ottaa ja miksi ei ja mitä ottaa, eikä heitä asia edes kiinnosta.

Eli lyhyesti; Minä siis sallin lasteni näkevän alkoholia, mutten humalaisia ja itseni en yleensä salli ottavan lasten aikana :D

Vierailija
11/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkälainen mörkö alkoholi on.

Sen tähden emme enää matkusta minnekään, emme käy ravintoloissa (paitsi Mäkkärissä), emme vietä joulua, uutta vuotta, vappua, juhannusta, yo-juhlia, syntymäpäiviä... emme tee mitään kun pelkään että lapsi saattaa nähdä viinipullon.

Joudumme valikoimaan myös kaupat siten, ettei samassa yhteydessä ole Alkoa. Samasta syystä emme käy kauppakeskuksissakaa. Kun menemme ruokakauppaan, mies pitää aina lapset siinä osassa kauppaa missä ei ole juomia. Etteivät vaan pääse näkemään olutpulloja. Samoin kassalle meneminen aiheuttaa päänvaivaa. Jos kassajonossa on joku, jolla on alkoholia ostoskorissa, laitamme lapsille siteen silmille ja jompi kumpi meistä kuljettaa lapset suoraan autoon.

Tämä on raskasta. Kuinka te muut selviätte?

Vierailija
12/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä mitään erikoista toimimista ole ollut, ei lasta ole erityisesti kiinnostanut mitä kenenkin lasissa on, ja silloin kun on halunnut tietää, on kerrottu, että esim. viiniä, joka on aikuisten juomaa.

Ei ole vielä tullut tilannetta vastaan, jossa oltaisiin oltu tilanteessa lapsen kanssa, jossa on humaltuneita ihmisiä, joten ei ole tarvinnut sen suhteen miettiä miettiä mitään toimintatapaa. Jokusen pultsarin on kaupungilla nähnyt, mutta ei ole heihin sen kummemmin kiinnittänyt huomiota. (Paitsi kerran kun menin talvipakkasilla herättelemään maassa ollutta pultsaria ja herättyään tämä karjaisi, jota lapsi pelästyi. Lapsi oli sen verran pieni, ettei tarvinnut kummemmin selitellä vaan rauhoitella ja lähteä vain pois paikalta.)

Mahdollisimman pitkään pyrin välttämään tilanteita, joissa lapsi olisi tekemissä humaltuneiden kanssa. Lomamatkoilla ei ole vielä tullut vastaan: Ollaan harrastettu omatoimilomia kaupunkeihin, reittilennoilla harvemmin näkee ketään humalassa, lomalennoista en tiedä.

Vierailija
13/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"suojelleet" lapsiamme elkoholilta. Se ei ole meillä hirveä mörkö, eikä myöskään houkutteleva kielletty hedelmä. Se on luonteva osa juhlaa ja arkea.

Olen alkoholistiperheestä, appivahemmat eivät juurikaan käytä alkoholia.

Olen vähän ihmetellyt jouluketjuja. Raittiit sentimentalisoivat ja närkästelevät (kutsun heitä Ahdistuneiksi Absolutisteiksi). Nekin jotka juovat alkoholia luettelevat tarkkaan "annokset" ja mitä juodaan (vain mietoja, tietenkin).

Molemmille ryhmille alkoholi taitaa olla yhtä suuri ongelma, he ajattelevat sitä ilmeisesti aika paljon. Juopotkin ajattelevat viinaa paljon.

Vierailija
14/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupyhinä heitä oli täällä pilvin pimein...

Vierailija
15/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa ei myydä alkoholipitoisia juomia ollenkaan. Raskastahan se on, kun lähimmälle Kärkkäiselle on matkaa lähes 100 km, mutta minkäs teet... Yritetään muistaa ostaa kaikki viikon ostokset kerralla, ettei tarvitisisi moneen kertaan ajella tuota väliä, mutta huonoimpina viikkoina ollaan kyllä ajeltu 1000 kilometriä pelkkiä kauppamatkoja. Mies yrittää saada uuden työpaikan, jossa saisi vapaan autoedun, kun eletään toimeentulon rajamailla näillä bensanhinnoilla... Mutta eipä ainakaan pääse jälkikasvu sanomaan, että olisi ollut lasinen lapsuus!

minkälainen mörkö alkoholi on. Sen tähden emme enää matkusta minnekään, emme käy ravintoloissa (paitsi Mäkkärissä), emme vietä joulua, uutta vuotta, vappua, juhannusta, yo-juhlia, syntymäpäiviä... emme tee mitään kun pelkään että lapsi saattaa nähdä viinipullon. Joudumme valikoimaan myös kaupat siten, ettei samassa yhteydessä ole Alkoa. Samasta syystä emme käy kauppakeskuksissakaa. Kun menemme ruokakauppaan, mies pitää aina lapset siinä osassa kauppaa missä ei ole juomia. Etteivät vaan pääse näkemään olutpulloja. Samoin kassalle meneminen aiheuttaa päänvaivaa. Jos kassajonossa on joku, jolla on alkoholia ostoskorissa, laitamme lapsille siteen silmille ja jompi kumpi meistä kuljettaa lapset suoraan autoon. Tämä on raskasta. Kuinka te muut selviätte?

Vierailija
16/16 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vain siksi, että av:n pyylevät kukkahattutädit saisivat sydämentykytystä ja paheksumisen aihetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä