Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä, kun ollaan täysin jumissa nimen valinnan kanssa?

Vierailija
27.12.2011 |

Meillä oli tosi hankalaa nimen valinnan kanssa jo esikoisen kohdalla, ja nimi lähetettiin maistraattiin edellisenä iltana ennen nimiäisiä. Mies suostui neuvotteluihin vasta, kun tajusi, että joku nimi on nyt pakko antaa.

Nyt tokan kohdalla on vielä pahempi tilanne. Mies ei ole suostunut miettimään nimeä yhtään etukäteen, koska on kuulemma ollut niin stressaantunut töistään aina, kun olen kysynyt. Itse olen ehdottanut kymmeniä nimiä, jotka hän on kaikki tyrmännyt ehdottomasti. Mies on ehdottanut paria, jotka eivät taas miellytä minua lainkaan. Kieltäytyy miettimästä asiaa.

Mitä ihmettä voi tehdä tällaisessa pattitilanteessa? Pitääkö minun suostua antamaan lapselleni nimi, joka on omasta mielestäni hirveä? Mies ei suostu keskustelemaan eikä selaamaan mitään listoja, vaan pysyy ehdottomasti omissa suosikeissaan. Minun on turha ehdottaa mitään, koska mies tyrmää kaikki ehdotukset suoraan.

Hassuinta tässä on se, että meillä on periaatteessa aika samanlaiset kriteerit. Yhteisiä suosikkeja ei vaan löydy...

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin kalenterit, mentiin eri huoneisiin. Käytiin läpi kaikki ko. sukupuolen nimet koko vuoden ajalta. Poimittiin molemmat omille listoillemme 5 itseämme miellyttävää suosikkia. Yhdistettiin listat, jolloin syntyi 10 nimen kärki. Siitä valitsimme sen, joka herätti vähiten vastustusta. Yllättäen molemmat olivat poimineet kalenterista yhden saman nimen, josta siis yhteistuumin tuli tyttäremme etunimi.

Vierailija
2/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin listaa omat top10 -nimet, ja niistä sitten rupeatte keskustelemaan. Molemmat voi vaikka, toisen listaan kirjoittaa viiden nimen kohdalle ei varmasti, kolmen nimen kohdalle mahdollisesti ja kahden kohdalle välttää/tykkää. Molempien listan välttävän/tykkää arvostelun saaneista nimistä alatte sitten pohtimaan lapselle nimeä.

Sopikaa huomiselle joku kellon aika, jolloin tämän toteutatte.

Voitte myös tehdä niin, että jos tiedätte haluavanne lisää lapsia, niin nyt on toisen vuoro päättää ja toinen päättää sitten seuraavan lapsen nimen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitanpa tähän vielä yhden. Kokeile laittaa tuonne vauva.fi nimipalstalle kysely (siis yhteistuumin miehen kanssa). Muista vastata ehdotuksiin, niin saat oikeasti apua eli lisää vastauksia.

Voi olla, että ulkopuolinen ja puolueeton eli teitä tuntematon taho voisi laukaista jonkun keskustelulukon. Saisitte hyvät naurut tai ties vaikka jonkun ihan uuden näkökulman tai idean.

En suosittele tätä AV:ta, usein menee pelkäksi pilkanteoksi.

Vierailija
4/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetan ehdottaa näitä menettelytapoja. Toistaiseksi tilanne vaan on ollut se, että mies kieltäytyy miettimästä muita nimiä, koska haluaa jommankumman kahdesta ehdottamastaan, eikä suostu neuvottelemaan muista. En tiedä, pitääkö tässä taas odottaa pakkotilannetta, että ymmärtää neuvotella.

Joo, kysykää vaan miksi olen tehnyt vielä toisenkin lapsen tuollaisen jästipään kanssa. On kyllä sama kysymys käynyt itselläkin mielessä... Ehkä se lapsen nimeäminen ei kuitenkaan ole parisuhteen tärkein asia, kun mies on kuitenkin muuten varsin kunnollinen :D

ap

Vierailija
5/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsen toinen nimi on sinun listaltasi?

Vierailija
6/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsen toinen nimi on sinun listaltasi?

kun ei muuta ratkaisua näytä löytyvän. Mutta miehen ehdottamat nimet ovat mielestäni aika hirveitä, enkä todellakaan voisi kuvitella niitä omalle lapselleni. Ehkä nimeen sitten tottuu vähitellen...?

ap

Vierailija
7/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinun ehdottamista nimistä ja vie se miehellesi ja sano että tässä ovat ehdotuksemme, nimi pitää olla selvillä x-päivänä, koska keskustellaan. Jos mies ei löydä (tai halua löytää) aikaa keskustelulle, niin ilmoittaisin nimen ihan itse maistraattiin.

Vierailija
8/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä anna periksi! Itse en ainakaan ikinä antaisi omalle lapselleni nimeä, joka ei itseä miellytä. Pakota mies keskustelemaan.

Mitähän laki sanoo jos vanhemmat eivät pääse yksimielisyyteen asiasta? veikkaan, että äiti saa päättää, kuten saa päättää myös lapsensa sukunimen.

Vierailija
9/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää millaisia nimiä sinä olet miettinyt ja millaisia miehesi? :)

t.nimifriikki

Vierailija
10/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinun ehdottamista nimistä ja vie se miehellesi ja sano että tässä ovat ehdotuksemme, nimi pitää olla selvillä x-päivänä, koska keskustellaan. Jos mies ei löydä (tai halua löytää) aikaa keskustelulle, niin ilmoittaisin nimen ihan itse maistraattiin.

Vierailija
11/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se virkailija tiedä miltä sen nimmarin pitää näyttää. Mies voi tosin urputtaa myöhemmin, mutta jos sanoo että nimi piti ilmoittaa etkä suostunut keskustelemaan, niin käytin äidin oikeutta nimen valintaan.

Vierailija
12/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää millaisia nimiä sinä olet miettinyt ja millaisia miehesi? :)

t.nimifriikki

Eli ei wannabe-erikoista, mutta ei ihan tavallisinta mahdollistakaan, koska sukunimi on yleinen. Mies haluaisi nimeksi Eeva tai Elina, ja minulla näihin molempiin liittyy epämiellyttäviä muistoja. Itse olen ehdottanut esim. seuraavia:

Anni, Aini, Meri, Eevi, Kaisla, Tilda, Astrid, Kerttu, Paju

ja lukuisia muita, joita en tähän hätään muista. Näistä mikään ei kelpaa miehelle.

ap

Vierailija
13/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselysi, lupaan yrittää vastata :-)

Tsemppiä!

t. 5

Vierailija
14/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ehdota jos siitä tulisi lapsen toinen nimi.. Esim Anni Elina olisi mielestäni kaunis..

Eeva ja Eevi ovat todella lähellä toisiaan. Yritä selittää miehellesi että Eevasta tulee huonoja muistoja, mutta yhtä kirjainta muuttamalla nimi olisi melkein sama mutta kuitenkin eri :)

Vierailija
15/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tuntenut ikäviä eevoja tai elinoita, siitä tunteesta ei oikein pääse eroon. Minusta molemmat ovat ihan ok nimiä.

Mun mielestä sun miehen täytyy hyväksyä, että tästä keskustellaan ja ratkaistaan yhdessä.

Eevi varmaan noista lähin kompromissi. Enni, Elli, Alisa, Alina, Ilona?

Vierailija
16/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä!

t. 5

Ja seuraavalle vastaajalle: hyväksyisin itse sekä Eevan että Elinan toiseksi nimeksi, ja olen yrittänyt tarjota miehelle tuota Eeviä, mutta hän ei suostu neuvottelemaan lainkaan. Miehen kanta on se, että jos en hyväksy hänen ehdotuksiaan, niin hän ei neuvottele...

ap

Vierailija
17/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helena? Siinä pieni muutos kummankin nimitoiveeseen. Tai Venla, Elisa, Laura, Kaisa, Petra, Hanna, Sonja?

Vierailija
18/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä muuten hänen mukaansa neuvoteltaisiin, jos sinulle kelpaa hänen ehdotukset? Siitä kumpi nimi otetaan vai, sillä eihän muuta neuvoteltavaa ole?

Nimilaki ei kerro, miten erimielisyystilanteet ratkaistaan. Ehkä maistraatin sivuilla on ohjeita.

Tsemppiä!

t. 5

Ja seuraavalle vastaajalle: hyväksyisin itse sekä Eevan että Elinan toiseksi nimeksi, ja olen yrittänyt tarjota miehelle tuota Eeviä, mutta hän ei suostu neuvottelemaan lainkaan. Miehen kanta on se, että jos en hyväksy hänen ehdotuksiaan, niin hän ei neuvottele...

ap

Vierailija
19/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutuilla äiti käytti valtaansa, isä halusi Sannan tai Lauran (esimerkkejä, siis tavisnimiä) ja äiti Ellyn (yyllä). Tytöstä tuli sitten Elly. 3 kk myöhemmin isä jätti perheensä. Totesi, että ei häntä täällä tarvita. Olin samaa mieltä, äiti teki aina kaiken juuri niin kuin hän tahtoi ja jos mies oli eri mieltä, vaimo väitti, että tämä on kuin murrosikäinen kakara.

Millainen on parisuhde, jossa mies aina joustaa?

Vierailija
20/24 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ratkaisu olisi löytää etunimeksi nimi, joka ei ole kummankaan listalla ja toiseksi ja kolmanneksi nimeksi nimet molempien listoilta.

Millainen on parisuhde, jossa mies aina joustaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi