Onko tyhmä, jos luulee, että Suomi on itsenäistynyt v. 1952?
Kommentit (47)
ja todella pidän ihmistä tyhmänä jos ei tuon vertaa ole hajulla Suomen historiasta.
vuosilukua, vaan siksi, että on onnistunut varttumaan aikuiseksi ja elämään elämänsä noteeraamatta ja mieleensä painamatta itsenäistymisvuotta, kun on sen taatusti kuullut ja lukenut kymmeniä kertoja. Mitä hän on ajatellut silloin? Rakennekynsiä?
pidän imistä todella tyhmänä jos ei käytä pyöräillessään kypärää eritoten kun sitä vielä lainkin mukaan kuuluu käyttää.
jos ei tiedä mitä Suomessa tapahtunut 100v sisällä. Milloin itsenäistynyt ja mitä täällä tapahtui esim 50-luvulla...on tyhmä kyllä!
tajuan vielä jotenkin sen ettei muista tarkkaa vuosilukua mutta että menee noin monta vuosikymmentä vikaan niin huh huh. Ajatelkaa se kertoo myös siitä ettei tajua mitään Suomen lähihistoriasta eli 50-luvusta!
se ihan tosiasia ettei suomen historiassa kyllä olekaan mitään mielenkiintoista tapahtunut ennen 80 lukua. ei mitään. pelkkää takapihojen tuhtailua.
4.7.
Kun tietyt osavaltiot muodosti liittovaltuon virallisesti tuona päivänä. En nyt muista luetella ulkoa noita valtioita, jossain itä-rannikon puolella ne ovat.
Suurin osa liittyi kuitenkin tuon päivän jälkeen vasta, ja ei en muista edes vuotta. Mutta tuolloin virallisesti perustettiin amerikan yhdysvallat.
Yhdysvaltain itsenäisyysjulistus
Yhdysvaltain itsenäisyysjulistus oli 13 Britannian siirtomaiden edustajien allekirjoittama itsenäisyysjulistus, jonka myötä siirtomaat julistautuivat itsenäiseksi Yhdysvalloiksi. Siirtomaat julistautuivat itsenäiseksi 2. heinäkuuta vuonna 1776 ja itsenäisyysjulistus hyväksyttiin 4. heinäkuuta vuonna 1776.
Ruotsilla ei ole itsenäisyyspäivää.
Eipä sillä, että kumpaakaan noista ihannoitsisin.
Mutta kyllä nämä on jo koulustakin jäänyt mieleen.
miten sen muuten voisi selittää ettei tuon vertaa ole mitään hajua asioista jos vähänkään on seurannut yhteiskuntamme asioita, mediaa, opetusta ja vanhempien ihmisten keskustelua!Voin h yvin kuvitella että jotkut 80-luvulla syntyneet ovat juurikin noin typeriä :)
Satu Tuomisto (s. 17. helmikuuta 1986 Viiala) on vuoden 2008 Miss Suomi.
[muokkaa] LausahduksiaMielestäni yhteiskunta kuitenkin tarvitsee toimiakseen myös vähäosaisempia. Jos kaikilla olisi asiat hyvin, niin menettäisimme työpaikkoja. Se on fakta, tarvitsemme heitä, jotta paletti pyörii. Niin minä ajattelen. (Iltalehti 22.2.2008)
En arvannut, että tästä nousisi hälyä. Ei ole tainnut tämä alku ihan putkeen mennä... En tosin mielestäni päästänyt sammakoita suustani, sanoin sen, mitä ensimmäisenä tuli mieleen. (Iltalehti 22.2.2008)
Oli sattumaa, että kolarointini kävi heti missiksi kruunaamisen jälkeen. Jos olisin sitä ennen ajanut motarilla autolla katolleen, vielä toisen auton päältä, ja olisi tullut henkilövahinkoja, ketään ei olisi kiinnostanut. Nyt kun ajoin liikennemerkkiä päin ja autoon tuli pieni kolhu, päivitellään, että apua, kyllä se missi on sitten tyhmä! (Seura 12/2008)
Jotkut jutut ovat antaneet minusta eri kuvan kuin mitä todellisuudessa olen. Moni lehtiä lukenut on ihmetellyt minut tavattuaan, että sinähän olet fiksu tyttö. Mutta fakta on se, että positiivisuus ei Suomessa myy. Suomi on niin pieni maa, että kun saadaan uusi missi, häntähän revitellään sitten oikein huolella. (Seura 12/2008)
Heitin ensimmäisenä mieleen tulleen luvun päästäni ja tajusin heti, että pieleen meni. Historia ei ole koskaan ollut vahvimpia alueitani. (Tuomisto arvioituaan TV1:n Kuuden aisti -ohjelmassa, että Suomi itsenäistyi vuonna 1952, Ilta-Sanomat 26.3.2008)
Ei voida sanoa, että olen lihonut neljä kiloa. Kroppaani on kertynyt kovan harjoittelun takia nestettä ja olen kasvattanut lihasmassaa. Läskiä minulla ei todellakaan ole. (Tuomisto nousseesta painostaan, HS 13.6.2008)
Stillerin jälkeen ruutuun tulee Tuomisto, jolla on aivan oma näkemyksensä Suomen historian tärkeimmästä päivästä.
Tuomisto sanoo hetkeäkään miettimättä vuoden 1952.
Lieneekö Miss Suomi mennyt sekaisin Suomen olympiavuodesta tai Armi Kuuselan kruunauksesta Universumin kauneimmaksi?
Kuultuaan Miss Suomen vastauksen studioyleisö hörähtää nauruun. Lisälöylytystä kaunotar saa juontaja Tapio Suomiselta.
- Tässä kohtaa on hyvä pitää mielessä, että missikisat ovat ennen kaikkea kauneuskilpailut, Suominen heittää.
Mutta niin sivistymätön ja yleistiedoton, että herättää kysymyksen siitä, liikkuuko päässä yleensäkään yhtään mitään minkään muunkaan aiheen kohdalla. Jos puhutaan siis suomalaisesta, aikuisesta ihmisestä.
Toivoo historian opettaja.
Myöskin sivistymätön ja jotenkin yksinkertaista vielä av:lla kysellä, onko tyhmää.
mikäli haluaa aiheen herättävän keskustelua. Mikä siinä on sivistymätöntä? Eikö se ole pikemminkin taitavaa?
Myöskin sivistymätön ja jotenkin yksinkertaista vielä av:lla kysellä, onko tyhmää.
väärä tieto ketään tyhmäksi tee mutta miks ihmeessä kukaan tommosta luulis? Kyllähän se lievästi sanottuna ihmetyttäis, vasta muutama vuos sitte oli hirvee hälinä Suomen 90-vuotis päivästä. Oletan siis että kyseessä on suomalainen ja ei mikään nuori lapsi.
Eikö Suomi olekkaan itsenäistynyt 1970- luvulla?? Oon tainnu sitte missata ne historian tunnit kun asiaa on käsitelty. Voi kauheeta sentään ! Kaikkea sitä vanhana vielä oppiikin.
Mä kun luulin et Suomi kuuluu johonkin EU:hun tms. liittoon.
Miksi tuon osaisi haarukoida jos tuo on tapahtunut jo aikoja ennen omien vanhempien syntymistä ja jopa isovanhempien syntymistä. Itse osaan arvioida itsenäistymisvuotta ainoastaan miettimällä isoisäni ikää, koska hän oli sodassa ja sodat käytiin itsenäisyyden paikkeilla.
Aika vaikea haarukoida jos ei muistissa ole vuosilukuja. Itselleni nuo eivät koskaan jääneet muistiin, koska minua ei yksinkertaisesti kiinnostanut tietää milloin mitäkin on tapahtunut. Kiinnosti kyllä laajemmassa mittakaavassa mitä maailmassa on tapahtunut, mutta Suomen historia ei minua koskaan ole kiinnostanut.
En kyllä ymmärrä mitä tekemistä vuosilukujen muistamisella on älykkyyden kanssa. Jos tuo jostain kertoo niin yleissivistyksen puutteesta. Mielestäni on kuitenkin paljon suurempaa yleissivistyksen puutetta jos ei osaa tehdä 20 ruokalajia ilman keittokirjaa ja osaa juosta oikeaoppisesti ja osaa muidenkin yleisten urheilulajien tekniikoita.
Itsenäistymisvuosi on yksi fakta, jonka muistamisesta ei ole tavalliselle ihmiselle oikeastaan mitään hyötyä.Kukahan on keksinyt ottaa tämän älykkyyden mittariksi? Hänen älykkyytensä on mielestäni aika kyseenalainen.
ei tuossa mitään asioiden suhteista mitään todettu vaan tyhmyydestä yksittäisen tiedon osalta. Ei moni osaa edes laittaa viralliseen lippuun leijonaa oikein päin... onko se sitten tyhmyyttä vai ei. mielestäni ei... yksittäisellä asialla ei pitäisi ketään tyhmäksi tuomita.