Ristiäistarjoilusta
Olisko ideoita? Jotain sperhyvää ohjetta? Ajattelin ainakin täytekakkua, lohivoileipäkakkua, jauhelihapiirakkaa, karjalanpiirakoita ja munavoita ja salaattia tietysti. Mitä muuta?
Kommentit (6)
tulisin telle vieraaksi.
Niin, ottaisin mielelläni karjalanpiirakota. En välitä voileipäkakuista yhtään, joten jättäisin väliin.
Ja jotenkin ajattelen, että karjalanpiirakat, jauhelihapiirakka ja lohvoileipäkakku ovat kaikki samantapaisia, siis ruokaisia. Joku voisi jäädä pois. Jauhelihapiirakka?
Kun sitä salaattiakin on kerran tarjolla.
Itse tykkään makeista leivonnasista ja pelkkä täytekakku olisi minulle pettymys. Tiedän kyllä, että monet syövät suolaisia mieluummin, mutta ainakn toinen makea rinnalle.
Mites olis jotkut leivokset? Bebes? Tai sitten jotkut pienet palat. Suklaa- tai nougatpalat tai vaikka porkkanakakku pellille eli paloina esille.
vai teetätkö/ostatko. Itse suosittelen kakuksi juustokakkua... ristiäis aamuna kun on miljoona muutakin hommaa tehtävänä kuin koristella täytekakkua. Meillä oli tajrjolla juustokakkua, lakritsi-suklaa kuivakakkua, pipareita, pullaa, kahta eri voileipä kakkua ja itsetehtyjä karjalanpiirakoita ja munavoita. Näihin taivuin sen takia että kaiken pystyi laittamaan tarjolle nosto valmiiksi jo edellisenä päivänä, eikä tarvinnut mitään jättää aamuksi
Makeaa puolta en ollutkaan vielä miettinyt ollenkaan. Eli täytekakkua ainakin pitää olla, mutta lisäksi muutakin. Juustokakuista en itse välitä, mutta tarjottavien olisi hyvä olla sellaisia, että ne olisivat kaikki valmiina jo edellisenä päivänä. Miten tuoresalaatti, sitä tuskin kannattaa tehdä edellisenä päivänä valiiksi, niin voisiko kaiken pilkkoa edellisenä päivävä omiin kannellisiin kippoihinsa valmiiksi?
Kevennä vähän, esim jätä lihapiirakka pois tai korvaa kannellisella kaalipiiraalla.
Salaateista.Kastikkeet kannattaa sekoittaa valmiiksi etukäteen. Ne voi sekoittaa salaatteihin valmiiksi tai tarjota kannuissa tai pulloissa erikseen.
Riippuu tietty vähän määristä, mutta salaatin repiminen ja pilkominen ei kestä kauan. Salaatit voi pestä ja kuivata edeliisenä päivänä, pakata ilmavast pussiin ja laittaa jääkaappin odottamaan. Happamista talvitomaateista kannattaa ottaa siemenet pois, tomaatten liha kuutioidaan ja laitetaan kanellisiin kippoihin vaikka ed. iltana. On tylsää, jos salaatti on vetinen. Jos haluaa kurkkua mukaan, niin kurkustakin voi kuopia siemenet pois, kuutiointi ja purkkiin. Mahd. sipuli kannattaa pilkkoa ja lisätä viime hetkellä.
Tuli tuosta - oliko se 3:n vieststä mieleen, että mitä vikaa on suomalaisessa seitsemän sortin kahvipöydässä? Varsinkin jos tilaisuus on iltapäivällä. Täytekakku, kuivakakku (esim tiikeri), pieniä leivoksia, pullakranssi, jonka keskellä pikkuleipiä. Juomiksi riittää kahvi, tee, mehua ja vesi.
2
on vaikea ajatella muita juhlaruokia :)
Nuo ovat tutut ja turvalliset tarjottavat, ei niissä mtään vikaa ole. Vaihtelua on kuitenkin minusta liian vähän, kun on kakkua kakun päälle ja piirasta piiraan päälle.
Jonkun noista leivonnaisista voisi vaihtaa ruokaisaan salaattiin (salaatteja, tomaatteja, ehkä vähän punasipulia, fetaa tai aurajuustoa, murskattuja pähkinöitä + hyvä itsetehty balsamicokastike). Vihreä salaatti lisäksi (pelkästään eri salaatteja, babypinaattia, tuoreita yrttejä + itsetehty sitruuna-öljykastike). Molempia salaatteja voi yhdistää noihin muihin tai syödä niitä lomittain.
Täytekakun lisäksi jälkiruuaksi jotain niille, jotka haluavat vain pienen makean kahvin kanssa: konvehteja, tummaa suklaata tai pikkuleipiä.
Minä söisin noista jauhelihapiirakkaa (vähän riippuen siitä millainen se on) ja/ tai karjalanpiirakoita ja salaattia. Ellei muuta makeaa olisi, ottaisin kälkiruuaksi kahvin kanssa pienen nökäreen täytekakkua. Ja olisin ihan tyytyväinen.
Mitä juomia?