Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

puurojen kuidusta, valimispuuroista

11.11.2005 |

Tietääkö joku jotain suositusta vauvojen kuidun saannista?

Tätä vain pohdiskelen, koska vauvallani on välillä ollut ummetusta puurojen aloituksen jälkeen. Vauva 6,5kk. Käytän bonan lastenkaurapuuroa. Siinä on 100g:ssa kuitua 2,5g, vertailun vuoksi ruisjauhossa 14g ja kaurahiutaleissa 11g, valkoisissa vehnäjauhoissakin 3g eli vauvan puuroa enemmän. Eipä ihme jos ummettaa. Eikös äitiyspakkauksenkin ruokaohjeissa neuvota tekemään puurot itse täysjyväjauhoista? Eli ei kai vauva voi saada liikaa kuitua, jos tekee puuron vaikka ruisjauhoista?

Eli mitä ihmettä valkoista kuidutonta ja rasvaista jauhoa nuo valmispuurot oikein ovat?

Ja tietääkö joku mikä asia määrittää tuon suositusiän valmispuuroihin? Voiko siis antaa nuoremmillekin, jos vain vauvalle maistuu.?

Keskustelua aiheesta!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan ostanu noita valmispuuroja vaan oon tehny aina puurot tavallisista hiutaleista (täysimetys 6 kk, puurot alotin maissi- ja riisipuurolla, joskus 7 kk jälkeen kaura ym. kotimaiset viljat). Nykyään syö iltapuurona aina Elovenaa, jonka teen mikrossa. Aamulla syödään vaihdellen eri puuroja, sillä myös mä + mies syödään silloin sitä samaa, yleensä neljää viljaa tai kaurapuuroa.

Ummetusta ei oo ollu, vaan kakka tulee 1-2 krt/pv. Mut sehän on niin yksilöllistä. Annan tytsylle myös lähes joka päivä luumua tai päärynää. Meillä on myös ollut se kiva tilanne, että tytsy on aina tykänny puurosta. Mut kaipa sitä jonkinlainen puurolakko jossain vaiheessa tulee.

Vierailija
2/4 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Hahtuvainen. Imetys ja tämän palstan lukeminen aina välillä hävittää maalaisjärjen.... :) Olen itsekin alkanut sekoittaa mm ruisjauhoja ja sauvasekoittimella hienommaksi pienenettyjä kaurahiutaleita valmispuurojen joukkoon. Valmispuuroja olen käyttänyt, koska ne ovat niin sileitä ja maistuvat vauvalle. Mikään vähänkin karkea ei mene, ei siis esim pelkkä kaurahiutalepuuro tai monet omatekoiset soseet. Mutta pikkuhiljaa hänkin varmasti oppii kun vaan tarjotaan, ja niin ettei siitä tule kammoa. Itse asiassa 8kk valmispuuro on ainut tavara, missä on vähän hiutaleita ja sattumia ja se menee kakistelematta alas. Rupesin vain mietiskelemään asiaa kun luin puurojen pakkausselosteita.

Olisi kiva kuulla muiden puuroratkaisuista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin puuron antamisen myös Bonan lasten kaurapuurolla, mikä onkin tytön herkkua. Omat puurot ei sitten kelvannutkaan, koska ei ollut tarpeeksi sileää. (ruoka kuitenkin kelpaa karkeana)

Pikkuhiljaa olen kuitenkin totuttanut tytön omiin puuroihin niin että keitän löysän neljän viljan puuron (jauhot olen surauttanut hienoksi sauvasekottimella) ja lissän sekaan hieman lasten kaurapuuro jauhetta ja pikkaisen nan maitoa. Ja hyvin maistuu ;) Kerta kerralta vähennän siis jauheen määrää ja pian ollaan pääsemässä ihan oikean puuron syöntiin.

Minnis ja tyttö pian 9kk

Vierailija
4/4 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpommin kuin kuoritusta viljasta valmistetut tuotteet.Tosin niiden aiheuttamat oireet ovat useimmiten ripulia toisin kuin kuorittujen viljojen, jotka voivat yleensä yhdessä muiden allergeenien kanssa aiheuttaa ummetusta.

Myös neuvoloiden jakamien lehtisten tietoja muunneltiin allergioiden osalta viime vuosikymmeninä. Taustalla voimakas soijatuotteiden markkinointiyritys.