Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isosiskon kateus pikkusiskolle (aikuisista naisista kyse)

Vierailija
27.12.2011 |

Isosiskoni, tuo entinen suurin Idolini, esikuvani jota pienenä tyttönä suorastaan palvoin, jonka vaatteita, meikkejä, kavereita ja ELÄMÄÄ ihailin, jonkalainen halusin itsekin olla...

Karua huomata, että osat ovat kääntyneet ja hän onkin kateellinen minulle :( Ja silleen happamalla tavalla. Se on kamalan tuskallista tulla siihen tulokseen, että entinen idolini käyttäytyy ikävästi :( Kateus on kai tässä se juttu. Esimerkkejä. Isosiskoni oli aikanaan valokuvausguru, kävi taidekoulut ja muut. Hänestä piti tulla valokuvaaja. Mutta elämä vei toiseen suuntaan, aika ajoi ohi, tuli digikamerat ja muut, joista sisko ei ymmärrä. Nyt jouluna minä sain digijärkkärin lahjaksi. Sisko ei vahingossakaan katsonut minuun päinkään, vaikka kaikkien lahjoja käytiin läpi. Kaikki muut innoissaan räpläsivät kameraa, hän ei ollut huomaavinaankaan koko härveliä.

Toinen juttu. Mieheni sai perinnön ja perintörahoilla ostimme omakotitalotontin. Aloimme rakentamaan viime syksynä. Siskoni ei ole sanallakaan kysynyt taloprojektistamme. Molemmat veljeni ja vanhempani ovat normaalisti kyselleet taloprojektin kuulumisia, mutta isosiskoni vaikenee. Hän käyttäytyy kuin koko asiaa ei olisi olemassa. Kai se on niin kipeä juttu hänelle. Hän kun on ollut kotiäitinä viimeiset 10 vuotta ja perheen rahatilanne sen mukainen. Minä ja mieheni olemme tehneet uraa ja lapsia on vain yksi.

Esimerkkejä olisi lisää, mutta tuossa nyt päällimmäiset. Onko muilla tällaisia isosiskoja? Kamalan surullista, että entinen idolini väen väkisinkin "putoaa jalustaltaan", en voi enää häntä ylöspäin katsoa :(

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kateus tuntui kuitenkin olevan vähän sinun juttusi. Ihan kuin haluaisit lällätellä siskollesi, että sinullapa on hieno, uusi kamera, katsopas, ja meilläpä on uusi koti, katsopas, ja kun sisko ei katso, on hän kateellinen ja tipahtanut jalustalta...

Siskoja ei pidetä jalustalla. Jos siskoasi kirpaisee se, että teillä on isompi ja hienompi talo, annetaan yleensä siskolle aikaa sopeutua tai jätetään hänet rauhaan asiasta. Olisi aivan toista, jos siskosi piikittelisi, ivailisi tai ilkein kommentein vähättelisi teidän taloprojektianne tai uutta kameraasi. Mutta se, että hän ei ole niistä yhtä innoissaan kuin sinä tai vaikkapa veljesi, ei vielä kerro mitään kateudesta. Voihan olla niinkin, että häntä ei vain kiinnosta. Että hän on tajunnut, että ne eivät ole hänen juttunsa.

Tai sitten hän on kateellinen ja hoitaa asian hienosti. On parempi vaieta ja pysyä huomaamattomasti sivussa kuin ivailla ja pilkata. Ehkä voisit vähän antaa sitä kannustusta ja tukea siskollesikin. Ei kai sen sisarussuhteen tarvitse mennä aina niin päin, että isomman on tuettava. Kai joskus se pienempikin voisi olla tukena ja apuna - varsinkin kun tietää, että nuo esimerkkitapaukset voisivat olla siskolle sellaisia kipupisteitä. Mitä ihmettä oikein odotat ja vaadit siskoltasi? Jos ympärilläsi on jo vanhempasi ja veljesi ihailemassa, pitääkö vielä siskosikin liittyä ihailijakaartiin? Oletko tyypillinen pahnan pohjimmainen, jonka on saatava koko ajan 100 prosenttisesti huomiota. Minusta voisit tosiaan miettiä vähän omaa rooliasikin tässä tilanteessa. Haluatko hyvän sisarussuhteen, joka kantaa pitkälle elämässä? Vai onko tavoitteesi olla vain kaikessa parempi kuin siskosi ja lällätellä sillä, kunnes siskosi halkeaa kateudesta?

Ketään ei kuulu katsoa ylöspäin tai alaspäin. Sisarussuhteen pitäisi aikuisina olla tasa-arvoinen, jossa kumpikin vuorollaan tukee toista elämän myrskyissä. En käsitä, miksi siskosi pitäisi olla kyselemässä taloprojektistanne tai ihailemassa kameraasi. Ihailitko sinä hänen joululahjaansa? Oletko jatkuvasti kyselemässä hänen lapsistaan ja siskosi viimeisimmistä puuhista ihailevaan sävyyn?

Luulenpa, että sisarussuhteen voi rakentaa ihan muille seikoille kuin materian ihailemiselle.

Vierailija
2/5 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä mikään todista että siskosi kadehtisi sinua. Sen sijaan sinä yrität päteä jotenkin ja vertaat teitä kahta ja odotat ihailua ja palvontaa jostain hemmetin kamerasta ja talosta tai urasta. Miksi siskon pitäisi ihailla noita?

Ikävää jos olet palvonut siskoa ja hän on ollut hyvä kaikessa ja sinusta taas tuntuu että olet jäänyt huonommaksi. Lopeta nyt kuitenkin aikuisena tuo vertailu ja kilpailu jos pystyt ja yritä elää omaa elämääsi. ja anna siskonkin elää omansa ihan rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, noi esimerkkini antavat vähän yksiulotteisen ja "materialistisen" kuvan tilanteesta. Historiaan mahtuu isosiskon puolelta piikittelyä, ilkeilyä, ohareita ja mm. sitä, että olen auttanut häntä monessa tilanteessa, mutta kun itse olen pyytänyt apua, en sitä ole häneltä saanut.

Se että ei sano mitään, on statement sinänsä = "ignooraamista". Ei meidän perheessä ole normaalia jättää jonkun perheenjäsenen "isot asiat" elämässä huomioimatta, niinkuin tämä taloprojekti.

Juu tietenkin pitää pyrkiä tasa-arvoiseen ihmissuhteeseen. Meidän tapauksessa on käynyt niin, että tyypillinen pikkusiskon isosiskon palvonta on mennyt ihan nurinkuriseksi. Mä olisin toivonut tasa-arvoista suhdetta, mutta joudunkin toteamaan, että isosisko on ilkeä ihminen, jota en voi katsoa kuin alaspäin :( Se on SHOKKI, kun pienenä tyttönä häntä palvoin.

t:ap

Vierailija
4/5 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä olet kade Ei kyllä mikään todista että siskosi kadehtisi sinua. Sen sijaan sinä yrität päteä jotenkin ja vertaat teitä kahta ja odotat ihailua ja palvontaa jostain hemmetin kamerasta ja talosta tai urasta. Miksi siskon pitäisi ihailla noita?

Ikävää jos olet palvonut siskoa ja hän on ollut hyvä kaikessa ja sinusta taas tuntuu että olet jäänyt huonommaksi. Lopeta nyt kuitenkin aikuisena tuo vertailu ja kilpailu jos pystyt ja yritä elää omaa elämääsi. ja anna siskonkin elää omansa ihan rauhassa.

Niin mistä olen kade? Kerrohan. En mä ihailua kaipaa, vaan normaalia kanssakäymistä.

t:ap

Vierailija
5/5 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman muuta pidät etäiset välit siskoosi. Teidän ei tarvitse muuta kuin olla kohteliaissa väleissä sukujuhlissa. Sitäpaitsi se on pidemmän päälle vain järkevääkin, koska kateus voi nousta niin monista asioista. Voihan olla, että jossain vaiheessa siskosi havahtuu tekemään jotain oman elämänsä epäkohdille, mutta sitä ennen pitäisin vain etäisen kohteliaat välit häneen.

T. nro 2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi