Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen menee opiskelemaan uskontotiedettä?

Vierailija
26.12.2011 |

Kai täytyy olla pohtinut uskonasioita enemmän kuin ihmiset yleensä, että kiinnostaa? Ei vissiin ihan uskovainen varsinaisesti tarvitse olla, mutta ihmettelen miten joku "tavis" jaksaisi kaiket päivät jauhaa teologiaa?

Pohdin tässä yhden kaverin valintoja vain...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se menee vähän samaan sarjaan kuin filofia. Ja jos kyseessä on tuttusi, jota mietit, niin kysy ihmeessä suoraan häneltä, miksi uskontotiede kiinnostaa.

Vierailija
2/8 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontotieteilijä on lähempänä historioitsijaa tai sosiologia kuin teologia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällainen: http://en.wikipedia.org/wiki/Titus_Hjelm

Just oli artikkeli hänestä uusimmassa Tiede-lehdessä. Omien sanojensa mukaan "kädenlämpöinen agnostikko". Komian akateemisen uran tehny ulkomailla(kin).

Vierailija
4/8 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontotiede on eri asia kuin teologia! Ihan samoin kuin lääketiede on eri asia kuin hoitaminen.

Vierailija
5/8 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen opiskellut uskontotiedettä vähän sivuaineena. Todellakin on ihan eri asia kuin teologia! Itse otin sellaisia kursseja, joissa käsitellään muita uskontoja. Olisihan siellä kursseja uskonnosta sosiologisena, yhteiskunnallisena ja psykologisena ilmiönäkin. Uskontotiede tutkii uskontoa yhteiskunnallisena ja kulttuurisena ilmiönä.

Yksikään tuntemani uskontotieteen opiskelija ei muuten miellä itseään kristityksi, saati uskovaiseksi. Ne minun tuntemani taitavat olla kaikki jotain agnostikkoja tai ateisteja.

Vierailija
6/8 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontotiedettä voi lukea pääaineena joko niin, että on hakenut humanistiseen tiedekuntaan tai niin, että on hakenut teologiseen tiedekuntaan.

Uskontotiede on siis yksi osa teologista tieteenalaa.

Vierailija
7/8 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontotieteilijä=tutkija (periaatteessa)

Teologia on, kuten nimikin kertoo, jumaluusoppi eli oppi Jumalasta. Sen lukijoista tulee pappeja, jos he hakevat pappisvihkimyksen.

Vierailija
8/8 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailmankuvaa, joten uskontotiedettä opiskelevia taitaa kiinnostaa aika usein se miten ihmisen hahmottavat maailmaa ja elämää. Uskonnot liittyvät myös valtaan ja identiteetteihin jne. yhteiskunnallisiin, poliittisiin, psykologisiin, kasvatuksellisiin yms. asioihin.

Monet uskontotiedettä opiskelevat ovat töissä esim. ulkoministeriössä, kehitysapuprojekteissa ja kansalaisjärjestöissä, maahanmuuttoon liittyvissä asiantuntija- ja virkamiestehtävissä jne. Siis ovat tekemisissä eri kulttuureista tulevien ihmisten ja asioiden kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi