Sääli naapurin lapsia, vanhempansa ovat
jehovalaisia. Lapsilla ei siis tietenkään ole mitään joulua. Kaksi kouluikäistä lasta, jotka ainoina koko koulusta joutuivat jäämään pois kaikesta joulutouhusta mitä koulussa tehtiin. Pois joulujuhlasta. Ei mitään iloa kotonakaan. Ovat meidän pojan kavereita ja nyt joulukuun ajan ovat kiusanneet ja suutahdelleet joka asiasta. Annan anteeksi, koska säälittää niin paljon. Nämä lapset ovat esim. haukkuneet poikamme joulukalenteria rumaksi ja potkineet pihakuustamme, jossa on jouluvaloja.
Kaikkea sitä pienet saa kärsiä vanhempiensa mielenterveysongelman vuoksi.
Kommentit (12)
kavereina.
ja kyllä se on minustakin säälittävää, kun jää jouluasioista paitsi.
Kaverit puhuu joululahjatoiveista, harjoitellaan joulujuhlaa varten jne.
haitannut! Olivat niin innoissaan srk:n illanvietosta kun yli sata ystävää vauvasta vaariin iloisella mielellä yhteen kokoontuneena. Kaikkea hyvää oli leivottu ja lapsille makeaa irtokarkeista lähtien! Hauskaa ohjelmaa, lapsinäytelmiä, vitsejä ja musiikkia oli koko illan!!
Entisenä luterilaisena voin ihan varmasti sanoa että ne joulut ei vedä vertoja ystävien kanssa vietetylle illanvietolle.
Entisenä luterilaisena voin ihan varmasti sanoa että ne joulut ei vedä vertoja ystävien kanssa vietetylle illanvietolle.
Kysy keneltä tahansa lapselta, oli sen uskonto mikä tahansa, että haluaisitko kymmenen lahjapakettia vai viettää kivan illan ystävien kanssa. Arvaa vastaus?
Terv. ateisti, joka pistää kohta materiaa paperiin.
te vaan joulunne vietosta, ei ole mitään syytä sääliin. Itse JT lapsena en ole koskaan kokenut joulua millään tavalla isoksi/tärkeäksi asiaksi. Meidän elämässä on monenlaisia juhlia, melkoisen tasapainoinen perhe-elämä ja lapset saavat yhteen lajiin paketteja kuin missä tahansa perheessä, sillä erolla että ne tulevat pitkin vuotta ja yllätyksenä. Ihan äskettäin kysyin pieneltä lapseltani, haluaisiko viettää joulua ja vastaus oli tiukka ei. Oikeastaan ainoa todella ikävä asia joulussa, mikä tuntui pahalta lapsena 'jouluttomuudessa' oli vieraiden aikuisten minua kohtaan voimakkaasti osoittama SÄÄLI, mikä tuntui hämmentävältä, koska en itse ollut kokenut jouluttomuutta millään tavalla negatiivisena tai vaikeana asiana. Eli jos AP todella pidät naapurin lapsista niin älä osoita sääliäsi heille, se on turhaa ja hämmentävää. Ja jos joku tuntee että välttämättä haluaa antaa JT lapsille lahjan, niin siitä vaan, ei tarvi tehdä sitä salassa (minäkin lapsena sain ottaa kohteliaisuudesta vastaan vanhojen sukulaisten antamat lahjat, haluamme siis kunnioittaa toisten tapaa elää, vaikka se tuntuukin hassulta joskus) mutta ei se ole tarpeellista, kyllä ne meidän lapset saa yllin kyllin kaikkea kivaa elämässään. Hyvää lomaa kaikille !! :)
te vaan joulunne vietosta, ei ole mitään syytä sääliin. Itse JT lapsena en ole koskaan kokenut joulua millään tavalla isoksi/tärkeäksi asiaksi. Meidän elämässä on monenlaisia juhlia, melkoisen tasapainoinen perhe-elämä ja lapset saavat yhteen lajiin paketteja kuin missä tahansa perheessä, sillä erolla että ne tulevat pitkin vuotta ja yllätyksenä. Ihan äskettäin kysyin pieneltä lapseltani, haluaisiko viettää joulua ja vastaus oli tiukka ei. Oikeastaan ainoa todella ikävä asia joulussa, mikä tuntui pahalta lapsena 'jouluttomuudessa' oli vieraiden aikuisten minua kohtaan voimakkaasti osoittama SÄÄLI, mikä tuntui hämmentävältä, koska en itse ollut kokenut jouluttomuutta millään tavalla negatiivisena tai vaikeana asiana. Eli jos AP todella pidät naapurin lapsista niin älä osoita sääliäsi heille, se on turhaa ja hämmentävää. Ja jos joku tuntee että välttämättä haluaa antaa JT lapsille lahjan, niin siitä vaan, ei tarvi tehdä sitä salassa (minäkin lapsena sain ottaa kohteliaisuudesta vastaan vanhojen sukulaisten antamat lahjat, haluamme siis kunnioittaa toisten tapaa elää, vaikka se tuntuukin hassulta joskus) mutta ei se ole tarpeellista, kyllä ne meidän lapset saa yllin kyllin kaikkea kivaa elämässään. Hyvää lomaa kaikille !! :)
meidän lapsiakaan ei liikuta ja saavat kyllä avoimesti näistä puhua.
Ja jos kuuntelet lastesi ja ei-joulua viettävien kavereiden juttuja, niin voit huomata -jos olet omasi kasvattanut suvaitsevaisiksi- että joulut ja muiden uskontojen juhlat niiss' kulkee ihan käsi kädessä.. omien lasteni kaverit kyselevät lasten iid-lahjatoiveista (tosin osa sanoo sitä muslimien jouluksi ;) jne... turha siinä on aikuisten sääliä-
ne lapset jotka eivät saa osallistua yhteisten juhlien ja tilaisuuksien järjestämiseen ja vuotuisjuhliin ovat kyllä yleensä aika surkeita tilanteestaan. Pienemmät varsinkaan eivät ymmärrä, mikseivät he saa tehdä samaa kivaa kun ystävänsä, osallistua laulu- ja esitysharjoituksiin, koristeiden tekoon. Kyllä siellä on monella lapsella paha mieli ja nämä lapset jäävät syrjään ja tuntevat itsensä syrjäytetyksi, kun eivät pääse osallistumaan muiden mukana toimintaan.
Hyvinkin pieni lapsi ymmärtää syyt kun ne heille kerrotaan. Totta kyllä että jos muut harjoittelevat joulujuhlia viikkokausia, niin se on rasite sille joka ei osallistu. Mutta miksi niitä pitää olla niin paljon koulussa, eikö joulun pitäisi olla perhejuhla ja koulussa keskityttäisiin ihan oikeaan opiskeluun? Koristeiden tekoon ja askarteluun voi toki osallistua, niin minun lapseni ainakin, ei ole pakko tehdä joulukoristeita. Ulkopuolisuuden tunnetta en pidä tässä tapauksessa kovin suurena asiana, jokainen sitä joskus kokee. Minä tai lapseni emme ole olleet koskaan kiusattuja tämän kyseisin erilaisuutemme vuoksi, lapset ovat onneksi avarakatseisia ja hyväksyvät erilaisuuden.
Edellisessä asuinympäristössäni näin lapsia, jotka saivat joulunsa viettää, mutta kärsivät monista muista ongelmista, joista JT lapset eivät kärsi. Tarkoitan, että on hyvä ottaa huomioon kokonaisuus. Jostain kun luopuu niin saa jotain muuta tilalle...
Kysy keneltä tahansa lapselta, oli sen uskonto mikä tahansa, että haluaisitko kymmenen lahjapakettia vai viettää kivan illan ystävien kanssa. Arvaa vastaus?
niin tähän on pakko vastata, että meidän lapset ainakin saadessaan itse valita, valitsevat nimenomaan yhdessä tekemistä ennemmin kuin tavaroita. Riippuu siis varmasti lapsesta - lapsen luonteesta ja vähäsen myös siitä mitä asioita lapsi on opetettu arvostamaan?
foorumin, missä jehovalaisten lapset kertoi elämästään ja siitä kun olivat irroittautuneet uskosta.
Todella järkyttävää lasten kiusaamista ja pakottamista kiertämään ihmisten ovilla ja muutenkin alistamista ja uhkailemista.
Minulla ei käy sääliksi jehovien lapset joulun takia vaan yleensäkin sen uskon ja uhkailun ja aivopesun takia.
hei reilua haukkua hulluks vaan siks että kuuluu eri uskontokuntaan kun sinä?
kuntoon. Siellä niitä luterilaisten joukossa on säälittäviä lapsia joka lähtöön!!!
Kiusaako lapses näitä lapsia? Yleensä todistaja äidit ostaa niitä lahjoja aika paljonkin niin missä mättää.
Enkä oikein kerskuis jos voittamattoman auringon jumalan syntymä päivänä juhlit Jeesusta onko vähän noloa?