Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko teistä jollain vastaavia kokemuksia ja osaisitte neuvoa mua?

11.11.2005 |

Ollaaan yritetty lasta jo melkein vuosi. Ennestään meillä on kaksi lasta, jotka ovat tärpänneet heti ekasta tai tokasta kierrosta. Nyt sitten kävin lääkärillä. Verikokeen mukaan kaikki hormoniarvot on ok, mutta gynekologisessa ultrassa paljastui, että toinen munasarja on rakkulainen (yli 10 rakkulaa) ja jonkun liman paksuus ei vastaa kiertoa. Nyt on siis jo kp 87 ja sen liman pitäisi olla paksu ja alkaa kohta vuotamaan, mutta ei! Se on ihan ohut ja kuulemma täysin lepotilassa. Mitä tämä on? PCO?? Sain lähetteen polille, että siellä sitten tutkitaan tarkemmin. Mitenköhän pitkät jonot julkisella puolella on naistentautien polille? Mulla on aina ollut aika pitkä kierto (35-45 pv), mutta nyt se on venynyt ennestään. On vaihdellut siinä 45-60 välillä ja nyt lähestyy jo sataa. Lääkäri puhui, että olisi hyvä saada diagnoosi, kun tähän vaivaan voi liittyä aineenvaihdunnan häiriöitä. Puhui myös insuliinista ja metabolisesta oireyhtymästä. Mä olen jo menettänyt yöunet tämän vaivan takia. Siis voiko yksi rakkulainen munasarja aiheuttaa kaiken tuon??? Minkälaisia lapsettomuushoitoja teille vastaavassa tilanteessa olevat on tehty? Terot ja klomit vai ihan jotain muuta? Meillä on nyt harkinnassa, että lähdetäänkö mihinkään lapsettomuushoitoihin. Meillä kun on onneksi jo kaksi ihanaa lasta. Harmittaa vaan niin kovasti, kun ei sitä hartaasti toivottua kolmatta nyt sitten taida tulla. Mitenköhän mä olen aikoinaan edes raskaaksi tullut?

Terveisin, Iines-75

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ongelmaa, mutta kyllä tuolla Verkkiksellä ainakin on paljon erilaisi PCO-tapauksia... käsittääkseni tehdään kevyitäkin hoitoja - Metformista muistan usein lukeneeni, mutta osa on IVF-hoidoissakin...

... onko teillä miehen simpat tutkittu?? Ongelmahan voi olla sielläkin puolella (siis vielä sen lisäksi, että sut pitää paremmin tutkia...)

... tuskin tässä yöunia tarvii menettää - ensin pitää tietenkin tutkia (=1 kuukautiskierto normaalisti), kokeilla ehkä muutamia lääkkeitä - joskus jos lääkkeellä saadaan hormonitasapaino palautettua (1-x kk), niin voi luomuraskauskin onnistua (??)...

... jo tuon aineenvaihduntaongelman takia on hyvä vetää ne tutkimukset läpi... minä en ainakaan heittäisi hanskoja tiskiin noin vaan...

... meillä katos simpat miehen spermasta - eka lapsi tuli myös helposti, ja meni 5 vuotta aikaa, ennen kuin tajuttiin, että jotain on pielessä, ja nyt ollaan kohta 3 vuotta käyty hoidoissa...

Minkä ikäinen sun nuorimmainen onkaan?

Eemeli, 41 v

(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla joulukuun puolessavälissä alkavaan hoitoon: Menopur tai Menogon ja Orgalutran... mailaile:

eemelikaksi@hotmail.com)

Vierailija
2/7 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset 6 ja 3 v. Musta tuntuu, että " vika" on minussa. Nyt kun tarkemmin miettii, niin mullahan on aina ollut tosi epäsäännöllinen kierto, varsinkin toista munasarjaa vihloo välillä ja siihen sattuu esim. aivastus, nopea liike. Ihan ihme juttu, että kaksi lasta on tullut helposti ja nyt ei sitten mitenkään onnistu. :(

Ihmetyttää se liman (?) ohuus. Ei kai mulla voi olla varhaiset vaihdevuodet, kun kerran kaikki hormoniarvon on ok?

Aion käydä siellä polilla tutkimuksissa, jos kierron saisi säännöllisemmäksi. Jotain " mietoja" hoitoja voidaan kokeilla, mutta mihinkään sen kummempiin hoitoihin ei aiota lähteä. Meillä kun on jo nuo kaksi aarretta ja joillakin ei ole ensimmäistäkään, niin ei haluta hidastaa sellaisen hoitoonpääsyä, jolla ei ole vielä lapsia ollenkaan. Olikohan vähän sekavasti kirjoitettu? Ollaan todella onnellisia, että ollaan saatu jo kaksi lasta elämäämme. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... siis ilman miehen testausta (=1 purkki spermaa purkkiin), ei voi tietää, missä vika on (eika aina silloinkaan!)... meillä sperma huononi alle 2 vuodessa!

... varhaiset vaihdevuodet näkee FSH-arvosta (norm. alle 10, nuoremmilla vähemmän...) ennen kuukautisten poisjääntiä...

... limikseen riittää jopa 5-6 mm siirtopäivänä, limiksen kasvattamiseen on laastereita ja kai jotain muutakin (?)...

... julkiselle tuskin pääsisit monen lapsen kanssa, mutta yksityisellä on kyllä aikoja - mutta anna tutkia ensin!

Eemeli

Vierailija
4/7 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei iines!

Käyn täällä sivuilla nyt ensimmäisen kerran.

Itsellä menossa aivan sama ongelma, toinen munasarja ilmeisesti monirakkulainen. Terolut hoidot aloitettu, sono tutkimus tehdään ja paastosokeri otetaan pco:n pois sulkemiseksi. Mikäli myös hormoni verikokeet ok, mukaan lukien sono ja se sokeri niin sitten olisi tarkoitus tehdä iui. clomifen hoito tietenkin ennen iui:ä Meillä ei ole yhtään lasta ja yritetty ollaan lähes 1,5 vuotta. Oma kiertoni ollut mikä tahansa...jopa 4 kk ollu mensut poissa.

Meillä päin ei ole tälläisissa asioissa kovinkaan pitkät jonot, korkeintaan 1-1,5 kuukautta on ollut...

Toivottavasti pääset pian tutkimuksiin.

Hyvää vointia!

Vierailija
5/7 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kaikki on niin uutta ja ihan hepreaa mulle... Mikä on sono ja iui? Entä mikä voi aiheuttaa miehen sperman huononemisen? Mulle ei tk-lääkäri edes maininnut, että myös miestä pitäisi tutkia. Luulen, että mulle tehdään myös se paastoarvon tutkiminen. Lääkäri puhui ainakin insuliinistä.... Sanoi, että insuliinilääkityksellä saattaa saada kuukautiskierron normaaliksi. Onko se siis vastaava piikityshoito kuin diabeteksessä? Yritin kysellä lääkäriltä lisätietoja, mutta hän vaan totesi, että on niin monta selvitettävää asiaa ja ne asiat tutkitaan polilla ja sieltä sitten saa vastauksia. Mutta kun odottavan aika on pitkä ja mielessä pyörii kaikki pelot. :(

Iines-75

Vierailija
6/7 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli hirveästi! Mikäli sinulla on pco (mihin monirakkulainen munasarja viittaa), voi tilanne korjaantua myös hyvin kevyellä hoidolla. Sinulla on kuitenkin 2 lasta, joten olet todistetusti tullut raskaaksi! Minulla todettiin pco syksyllä 2004, sitä on hoidettu clomeilla ja metforminilla. Pääasiassa pelkällä metforminilla. Olen tosi huono selittämään metforminin toimintaperiaatetta, mutta ymmärrykseni mukaan se tasaa insuliinin eritystä, mikä taas vaikuttaa muuhun hormoonitoimintaan. Metforminiahan käytetään sokeritaudin hoitamiseen. Minulla metut toimivat heti ensimmäisestä kierrosta eteenpäin. Kierto tasaantui 28-30 välille (minulla oli myös ennen välillä huimia yli 60 pvän kiertoja) ja ovuloin tikkujen mukaan ainakin niissä kierroissa missä testasin. Metut ovat halpoja, eivätkä vaadi seurantaa (kuten clomeihin suosistellaan).

Tottakai miehesi tulee tutkia myös, vain niin voidaan rajata syitä. Ei naista kannata lähteä hoitamaan ja olettaa miehen olevan kunnossa. Tsemppiä siis sinulle, tilanteesi ei vaikuta ollenkaan niin huonolta (yhtään vähättelemättä hätääsi, vaan kannustaen!!!).

Itse olen nyt 8 kk metujen käytön jälkeen plussannut ja jännäilen masun kasvamista aikaisilla viikoilla 5+4.

Vierailija
7/7 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla taitaa olla vielä ensishokki menossa sen monirakkulaisen ultran jäljiltä. Olen nyt lueskellut teidän muiden kirjoituksia tältä palstalta ja aika paljon tuntuu olevan muitakin pco:laisia. Mullahan se on vissiin nyt epäilyksen alla. Täytyypä käydä googlaamassa sen metformin tietoja netistä. Onkohan se sellainen lääke, jota täytyy sitten syödä koko loppuelämän ajan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän