Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä uskallatte syödä lomamatkoilla( etelässä) ?

Vierailija
22.12.2011 |

Kun melkein kaikessa on joku riski; banaanit ja pullovesi on aika ankea ruokavalio.... Ja siis käsidesi, käsienpesu ja maitohappobakteeritabletit on ihan selvä juttu, mutta salaatit on riski, kypsentämättömät maitotuotteet on riski, liha- kana- ja kala on riski, riisi on riskielintarvike jne, jne jne. Mitä ihmettä voi syödä pelkäämättä mahatautia / ripulia?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä matkustetaan paljon mm. Pohjois-Afrikassa ja Lähi-Idässä ja koskaan matkustaessa ei ole tullut vatsatautia, ei ripulia eikä muitakaan vaivoja.

Eräs tuttu lääkäri kehoitti käyttämään saippuaa, käsidesiä ei kannata alkaa läträämään kuin tarpeen tullen muuten riittää pesu vedellä ja saippualla (ravintolassa yleensä on paikka missä pestä kädet). Ja ihan samalla tavalla kun Suomessakin, ei matkustaessakaan kannata laittaa likaisia sormia suuhunsa tai hieroa silmiään rahojen käsittelyn jälkeen jne. Maitohappobakteeritabletteja ei ole koskaan otettu.

Monipuolisesti on syöty, ei erityisesti vältetty mitään tiettyjä ruokia, syöty siis ihan normaalisti lihaa (nautaa ja lammasta), kanaa ja kalaa (kypsennettyä - sushia emme syö koskaan), emme myöskään käytä alkoholia.

Jos ei ole mahdollisuutta syödä kotiruokaa, tai jonkun tuttavan luona, yleensä valitaan sellainen ravintola jossa alueen paikalliset käyvät itse ja vältetään sellaisia turistiravintoloita johon ihmiset maailman joka kolkista tuovat omat pöpönsä tullessaan, eli vältetään sellaisia paikkoja jossa kaikki maailmna pöpöt kohtaavat (esim hotellien ravintolat).

Vierailija
22/28 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse reissaan paljon ja samoin kaverit ja sukulaiset. Ani harvalle on minkäänlainen ripuli iskenyt, se on harvinaista. Yksi sai Intiasta pahan mahataudin mikä jatkui pitkään vielä suomessakin, yksi sai Egyptissä mahataudin (meni vuorokaudessa ohi) ja itse olen kerran saanut Turkissa ripulin. Muuten aika kattavassa otannassani ei ole mahataudit iskeneet. Normaali järjellä pärjää pitkälle.

Me ollaan reissattu jonkinverran niin omatoimisesti kuin pakettimatkoilla. Ja kaikista varotoimista huolimatta lähes joka reissulla joku porukasta on sairastunut, pahiten 5-lapsi, joka on kertaalleen päätynyt sairaalaan+ yksi salmonella aikuisella. Ja kun viikon matkasta menee 4 päivää siihen että lapsi oksentaa hotellihuoneessa ( eikä tämä ollut se sairaalaan päätynyt virus) niin mieluummin on tosi tarkka syömisten kanssa + kaiken muunkin hygienian. Kaikkien näiden jälkeen olen todella epäluuloinen kaiken ruoan suhteen:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödään ihankaikkea, myös jäätelöä eikä ole koskaan ollut vatsatautia edes egyptin lomillla. Käsihuuhdetta on tokl käytetty rahoihin koskemisen jälkeen.

Vierailija
24/28 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en matkusta maihin, joissa on kurataudin riski

Ruotsinlaivallakin taitaa olla aika moni sairastunut...

Vierailija
25/28 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen saanut Hesassa:) Salaattia, majoneesia ja jäätelöä on syöty jopa Egyptissä:D

koska pahaan ruokamyrkkytykseen voi ihan oikeasti kuolla.

AP: kypsennettya ruokaa, valta just esim. majoneesia, ulkona seisovia ruokakarryja, joissa ruoka seisoo pitkaan. katukeittiosta voi syoda, jos naet, etta ruoka tehdaan siina sun edessa, eika sita seisoteta lampolamppujen alla.

Maalaisjarjella selviaa pitkalle. Mieti, mita et Suomessa soisi ;-) Pese kasia usein, aina ennen ruokailua, jos mahdollista aina rahojen kasittelyn jalkeen (rahat on oikea popopesa). Juo pullotettua vetta, ja jos haluat ottaa varman paalle, ala ota jaapaloja juomaan (ylireakointia ehka, mutta ne on tehty vesijohtoveteen)

Itse olen asunut 11v Aasiassa. Oli tassa taannoin aika, etta useampana kesana Suomessa sain aina vatsataudin, huono tuuri, vai bakteerikannan muutos? En tieda.

Vierailija
26/28 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukee jokaisessa matkaoppaassa!

Vierailija
27/28 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen syönyt käytännössä ihan kaikkea kauhistuttavaa: Kiinassa jäätelöä ja salaattia, Japanissa ja Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa kaiken mitä on eteen kannettu ja Belizessä erehdyin jopa ottamaan limpparin sekaan jäitä - mikä kardinaalimunaus. Ai niin ja Kiinassakin pesin hampaat ihan kraanavedellä.

Ainoa paikka, jossa olen koskaan sairastunut vatsatautiin, on, tadaa, RUOTSI!

Ehkä jonain päivänä mun vatsasta puskevat esiin kaikki loiset jotka sinne matkoilta ovat pesiytyneet. :D Mutta siinähän se vastustuskyky kasvaa, kun matkustelee ja syö paikallisia ruokia.

Euroopassa voi mielestäni syödä ihan mitä tahansa, ellei nyt vastustuskyky satu olemaan jostain syystä erityisen heikko. Lähes koko Euroopan alueella (ehkä jotakin Moldovaa lukuun ottamatta) uskaltaisin kyllä myös juoda kraanavettä ja pestä sillä myös hampaat. Espanja ja Italia nyt ainakin ovat ihan turvallisia kohteita. Kannattaa valita ravintola, jossa on paljon paikallisia asiakkaita. Se tarkoittaa, että ruoat eivät jää seisomaan pitkiksi ajoiksi ja että ravintola on luotettava.

Vierailija
28/28 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi matkailun parhaista puolista on mielestäni hyvä ruoka ja erilainen ruoka kuin Suomessa. Jos pelkäisin jokaista suupalaa niin en todellakaan nauttisi matkailusta yhtään.

Itse olen syönyt mitä omituisimmissa paikoissa ja vatsatauti on iskenyt vain kerran Kambodzassa. Euroopassa ja pohjois-Amerikassa en ole edes miettinyt etteikö voisi syödä aivan kaikkea. Aasiassa katson hieman tarkemmin, mutta sielläkin kyllä olen syönyt esimerkiksi kuorittuja hedelmiä katukojuista ostettuina, salaatteja ja ruokaa katukeittiöstäkin. Se ainoa vatsatauti tuli katukeittöistä ostetusta ruuasta vaikka ruoka kypsennettiin siinä silmien edessä.

Juon kaikkialla pullovettä ja limut pullosta. Hampaat pesen lähes kaikkialla hanavedellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi