Hermot pettää
Tästä on varmaan miljoona aiempaa keskustelua mutta väsynyt ei jaksa etsiä. Asia on niin että meidän 10 kk vauva on mahdoton nukuttaa, tassuttelua ollaan harjoiteltu yli viikko ja se on vähän auttanut. Päiväunet on äidin harteilla kun isi on töissä ja mulla on ihan surkea selkä enkä meinaa millään jaksaa hermostumatta tuota pinniksen päällä roikkumista ja ylös alas ylös alas rumbaa. Niiiiiin harmittaa kun olen niin surkea että alkaa ärsyttää ihan tosissaan kun yli puoli tuntia pitää selvästi väsynyttä lasta itsekin väsyneenä ja kipeänä nostella ja laskea. Miten ihmeessä te muut äidit jaksatte? Meneekö kellään muulla herrrrrrrrrrrrrmot?
Kommentit (12)
Vaihda lapsi lastensänkyyn. Kunnon turvalaita vain.
Kiitos sain otsikostasi kunnon naurut!
ap
Tietenkin pitää jumpata selkää ennen kuin hankkii lapsia. Ja ylipäätään huolehtia kunnostaan kaikin tavoin. Pässikin sen tajuaa!
2
Olisiko jollakulla muulla fiksuja kommentteja?
Tosin tulin jos tästä vähän paremmalla tuulelle.
:)
ap
Taidat olla paitsi avuton, myös vähäjärkinen.
Teet tosi vaikeasti asiat!
Miksi et syötä vauvaa ja jätä siihen nukkumaan?
Miksi kanniskelet?
Itse en tehnyt koskaan noin ja hermot ei menneet.
kasvatusoppaat ja kaikki "oikeaoppiset" tavat kasvattaa ja opettaa lasta nukkumaan romukoppaan. Menin siitä, mistä aita oli matalin - esikoisen kanssa ajoitin kauppareissut päiväuniaikaan (hän nukkui 10-kuisenakin enää yhdet päiväunet) joten hän sai nukkua ne rattaissa ulkona. Toisen lapsen kanssa työnsin tissin suuhun ja annoin nukahtaa siihen, ja nostin siitä sänkyyn. Kolmas lapsi on tulossa, ja aion jälleen tehdä juuri siten kuin helpoimmalla pääsee.
Kyllä, hermot menee ja usein, mutta en jaksanut ottaa päiväunista sellaista aihetta. Yöunissa oli ihan tarpeeksi kestämistä, nekään kun eivät sujuneet kuin lastenleikki meillä (eikä suju vieläkään). Neuvolasta on hyvä jakaa neuvoja, anopin, sukulaisten ja muiden äitien on hyvä jakaa vinkkejä ja ohjeita, tuomita ja pyöritellä silmiään, koska eihän heidän tarvinnut näitä mun lapsiani koskaan nukuttaa. Minä ne olen aina nukuttanut, ja otinkin tavaksi todeta jokaiselle besserwisserille neuvolantädistä alkaen, että heti kun tulet hoitamaan sen nukutushomman mun puolesta tosta vaan käden käänteessä, kuten annat ohjeissasi ymmärtää, voit antaa lisää neuvoja, mutta siihen asti: ole ystävällinen ja tuki suusi.
Ja arvaa mitä? Meillä on siirretty esikoinen 10-kuisena pois pinnasängystä, ei tosin lastensänkyyn eikä edes sänkyyn turvalaidan kanssa, vaan runkopatjalle lattialle. Esikoinen alkoi tuossa iässä olla sellainen kiipeilijä, että tuli pinnasängyn laidan yli, joten turvallisuuden vuoksi siirsin pois siitä, ettei väsyneenä satuta itseään laidan yli kiivetessään. Ja niin, nämä lapsoset on kyllä oppineet sitten aikaa myöten nukahtamaan päiväunilleen ihan itsekin - kun tuo ylös-alas -rumba helpotti omia aikojaan reilu 1-vuotiaana, rupesin lukemaan tai laulamaan heille päiväunien alkuun. En lukenut mitään lastenkirjoja, vaan omia tentti- yms. kirjojani, ja hyvin nukahtivat :D Nykyään esikoinen, 6v, ei enää juuri nukukaan päiväunia, mutta n. 3-vuotiaana alkoi mennä sänkyyn omatoimisesti ja nukahtikin itsekseen (hän nukkui säännöllisesti päiväunia vielä viime keväänä, nyt on eskarin takia jäänyt pois). Toinen lapsi, 3v, taas kertoo itse, että haluaa päiväunille, ja menee ja nukahtaa itse. Illat on sitten edelleen vähän eri juttu, vaikka nekin on helpottaneet.
jos pelkää että lapsi tipahtaa sängystä. Siinä on hyvä ottaa itsekin torkut aina kun tilaisuus tulee!
2
Kiitos sinulle kokemuksen jakamisesta :)
Toistaiseksi yritän vielä jaksaa tassutella, koska olen niin mukavuudenhaluinen että haluaisin itselleni päivällä hetken omaa aikaa kotona kun on vasta tämä yksi pieni. Mutta vastauksesi antoi taas ajattelemisen aihetta ja hyvän näkökulman. Asioita voi tehdä niin erilailla.
Huomaa etten ole juuri täällä käynyt marisemassa kun en osaa ihan käyttää lainauksia jne...
:)
ap
Vaihda lapsi lastensänkyyn. Kunnon turvalaita vain.