imetys ja raskaus
Tein viime viikolla testin ja onnellisesti raskaana taas ollaan.
Mulla on just 1 vuotta täyttänyt lapsi jota imetän.
Nyt pyöriikin päässä että jatkaisiko vai lopettaisiko koko touhun!
Tällä viikolla neuvolassa kysyin asiasta ja neuvolantäti oli sitä mieltä että hyvin on saanut poika rintamaitoa ja kannattaa lopettaa kun se keskenmenoriskikin kasvaa (kohtu saattaa supistella).
Yhden keskenmenon kokeneena en haluaisi saman toistuvan, niin laittoihan se ajattelemaan.
Toisaalta taas en haluaisi lopettaa imetystä, koska tiedän että se tulee olemaan hankalaa ja poika niin kovasti tykkää siitä (minä myös). Jossain vaiheessa vierottaminen on kuitenkin edessä, mutta onko sen oltava juuri nyt heti.
Suunnittelin myös jo raskaus aikana imettäväni 2-3 vuotiaaksi jos mahdollista.
Me imetellään aamusin , iltasin ja öisin. Toki päivisinkin poika haluaisi, mutta pärjää ilmankin kunhan sopiva mielenkiinnon kohde löytyy.
Jos päädynkin siihen tulokseen että lopetan, niin miten ihmeessä sen teen.
Poika ei syö tuttia eikä pulloa. Ja yöllä niitä heräämisiä on 1-3. Illalla on aina nukahtanut tissille, muuta ei olla koskaan kokeiltukkaan.
Tässäpä on mulla ajateltavaa.
Mukava olisi lukea kokemuksia imetyksestä raskauden aikana tai jopa kahden lapsen imetyksestä yhtä aikaa.
Moni tuttavani imettää nyt raskaana ollessaan. Itse en tätä ole pystynyt tekemään (ovulaatio tulee vastaan piiitkään imetyksen loppumisen jälkeen), mutta tosiaan seuraan nyt vierestä näitä samoja pohdintoja. Valtavirtaahan tämä ei ole, mistä syystä neuvolat eivät sitä suosittele. Supistusten lisääntyminen on varmasti ihan aiheellinen huoli joissakin tapauksissa, mutta teilläkin kuullostaa nyt siltä, että imetyskertoja on aika vähän, mikä aina vähentää supistelun riskiä.
Ja kyllähän itse tunnet, supisteleeko vai ei, eli tämän mukaankin voi imetystä vähentää/lopettaa tarvittaessa.
Jos kaipaat vertaistukea pitkään imetykseen, imetykseen raskaana tai tandem-imetykseen, niin sitä voi löytyä vaikka ysv-foorumilta. Tää vauva-palsta ei ehkä ole kovin hedelmällinen paikka tän aiheen suhteen :)